LyckligtSlut skrev 2010-08-27 00:18:00 följande:
Det knäppa är ju egentligen att tjock är man ju pga övervikt, alltså ett tillstånd som verkligen GÅR att mäta! Ändå kan man "känna sig tjock" fast man är smal. Det är ju liksom så att man är överviktig eller inte och du är ju inte det!
Men tja, vad hjälper det att jag säger det? Vet precis hur du känner dig tyvärr... Kände mig mer tjock när jag vägde under 40 än nu när jag väger 70 så jag har börjat inse hur knäpp den känslan är för den är samma oavsett vad jag väger. Kände mig tjock när jag nästan dog av anorexi. Den stämmer ju inte alls med verkligheten, den känslan.
För mig är det lite så att när jag känner mig osäker i livet så börjar kroppstankarna snurra. Nu är jag kanske något tjock t o m men känslan varierar från dag till dag ändå!
Du är ju smal så försök verkligen tänka att du inte kan vara tjock för övervikt kan man mäta och det känns så men det är lika omöjligt som att du kan känna dig blond om du är svarthårig så att du blir det!
Nåväl, hoppas du mår bättre snart!
Tack för ditt svar! Det var en riktigt bra vinkel som jag inte tänkt på innan, att man kan känna sig som något utan att vara det. Ska lagra det i bakhuvudet så att det finns där
Det skumma är att för några år sen (4-5 år) så tänkte jag inte alls på min vikt. Jag vägde strax över 50 kg då, alltså lite mer än jag gör nu. Sen vet jag inte riktigt vad som hände, nu tänker jag ofta på den. Jag uppfattar mig inte som att jag känner mig mer osäker i livet, snarare tvärtom.
Eller jo, jag minns en del händelser på vägen. För fyra och ett halvt år sen började jag träna på gym ungefär två gånger i veckan. Gick inte ner så mycket, men på gymet hade de våg, vilket jag inte har hemma, så då kunde man ju börja kolla lite mer.
Ett halvår senare var jag iväg och jobbade på ett projekt som var det tuffaste jag gjort i mitt yrkesliv, utan tvekan. Hann knappt äta på en hel vecka, så jag hade förstås gått ner en del när jag kom hem. Och kände mig lite stolt. Ett år senare slutade jag med p-piller och i samma veva hade jag kris i kärlekslivet, vilket också ledde till viktnedgång. Sen dess har jag hållt stenkoll på vikten, trots att kärleksproblemen löst sig till det bästa och det "tuffa" projektet har visat sig vara en av de mest användbara erfarenheterna i mitt yrkesliv.
Även andra skönhetsaspekter har börjat plåga mig de senaste åren - har aldrig lagt så mycket pengar på hårvård, ansiktskrämer och annat..... Man tycker ju att det borde bli mindre av den varan ju äldre man blir, men så verkar det inte vara för min del i alla fall.
tusen tack för ditt svar