• Miss Motor

Fastställa faderskapet - hur görs det?

Det är bara drygt 2 år sedan jag fick första barnet, men nu när jag har fått 2:an så har jag glömt hur det ska gå till! Mina barns far och jag är inte gifta, vi bor ihop, men är skrivna på olika adresser. Jag vet att vi måste till socialtjänsten för att skriva på ett papper, men skickas det en kallelse automatiskt om det till oss, eller ska vi själva kontakta dem? Jag minns verkligen inte hur det var med första barnet... Det jag minns är att sonen var 4 veckor när vi var på socialtjänsten. Nu är dottern snart 5 veckor, och vi har inte hört ett pip om att vi ska åka dit och skriva på, så nu börjar jag undra... Bor f ö i Stockholm (fast det borde väl vara likadant överallt).

• Svar på tråden Fastställa faderskapet - hur görs det?
  • kakmamman
    Om ni är gifta när barnet föds antas mannen vara far till barnet. Om ni inte är gifta måste faderskapet fastställas särskilt. Normalt sker det genom att ni som föräldrar skriver under en bekräftelse av faderskapet hos socialnämnden. I samband med det kan ni också anmäla att ni vill ha gemensam vårdnad.

Så står det på skatteverkets hemsida..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

och socialstyrelsen:

När mamman är ogift måste socialtjänsten försöka utreda och fastställa faderskapet. Är modern gift gäller faderskapspresumtionen, dvs. hennes make blir far till barnet.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • en glad

Ni blir kallade, men det har ju varit semestertider - vilket kanske är förklaringen att det tar längre tid innan de hör av sig denna gång! Ta det lungt - eller ring själva till närmaste familjerätt!

• kakmamman
    Alltså att man inte behöver skriva på om man är gift!!!!!
    Så du kan ju ringa familjerätten för å kolla, men jag skulle inte tro att ni behöver skriva på något!!!
  • kakmamman

AH men nej, usch va hemsk jag är. Jag läste verkligen att odm avr gifta, jätte fel av mig. Var hhelt säker på att jag såg rätt, läste 2 gånger.. PINSAMT.

• kakmamman

Då ringer du bara familjerätten i kommunen du bor..sen får pappan och du åka dit tillsammans och skriva på =)

• Miss Motor

Tack för era svar!! Jag väntar nån vecka till och ser om det kommer nån kallelse, om inte ringer jag familjerätten själv. Anledningen till att jag frågar och känner mig lite jäktad är att det står i namnanmälningspappret att det nya barnet inte kan få sin fars efternamn (som första barnet har, och som vi vill att hon ska ha), förrän faderskapet är fastställt. Namnanmälan måste ju skickas in innan barnet är 3 månader. Hoppas att det hinns med då, men det finns ju ännu gott om tid till det.

Svar på tråden Fastställa faderskapet - hur görs det?