Knekt mamma till dotter med ADHD -hon lyssnar inte, tar inte in information ocä är allmänt respektlös utan sin medicin...
Finns det fler föräldrar som känner sig som jag ibland...Det känns som jag går i taket.
Min dotter medicineras med concerta 36 mg och när medicinen verkar och allt fungerar är hon helt underbar. Menalla dessa mornar innan hon tagit sin medicin är fruktansvärt hemska så ja vet inte vart ja ska ta vägen.
Vi har alltid fasta rutiner på morgonen. Hon är 10 år gammal.
morgon rutiner:
klä på sig
kissa
medicinering
kamma håret
äta frukost
plocka undan
borsta tänder
klä på sig och gå till skolan
Men där emellan är hon ganska högljudd, gör andra saker som hon inte ska. Ber man henne att återgå så hånflinar hon så man blir galen. Hon stampar i trappen med tunga steg trots att jag upprepar dagligen att hon ska vara tyst och inte stampa i trappen i respekt för familjemedlemmar som ligger och sover. Då återkommer detta hånflin och hon säger att hon inte alls gör så.
Hon har ingen som helst respekt för andra på mornar. Ändå bearbetar vi dagligen så att morgondagen ska bli så bra som möjligt. Ibland fungerar det jätte bra!
Så fort medicinen verkat blir hon helt annorlunda. Plöstligt börjar hon tänka klart och funder pål vad hon gjort och får ångest och dåligt samvete och ska alltid be om ursäkt.
Det är inte alls likadant på kvällen då medicinen har gått ur kroppen. Visst att hon provocerar ibland och man känner när hon börjar speeda upp. Men då känns det ändå hanterbart. Kanske för att man har mer tålamod då till skillnad på trötta och tidiga mornar.
Finns det någon där ute som har lite tips och ideér hur ja ska gå till väga?
Man sambo förstår inte på samma sätt då hon är värre mot mig som mamma. Vi är som hund & katt ibland, precis som om vi vore systrar, vilket är skitjobbigt!!
Så snälla kom gärna med tips??