• tovelito

Knekt mamma till dotter med ADHD -hon lyssnar inte, tar inte in information ocä är allmänt respektlös utan sin medicin...

Finns det fler föräldrar som känner sig som jag ibland...Det känns som jag går i taket.

Min dotter medicineras med concerta 36 mg och när medicinen verkar och allt fungerar är hon helt underbar. Menalla dessa mornar innan hon tagit sin medicin är fruktansvärt hemska så ja vet inte vart ja ska ta vägen.

Vi har alltid fasta rutiner på morgonen. Hon är 10 år gammal.

morgon rutiner:

klä på sig
    kissa
    medicinering
    kamma håret
    äta frukost
    plocka undan
    borsta tänder
    klä på sig och gå till skolan

Men där emellan är hon ganska högljudd, gör andra saker som hon inte ska. Ber man henne att återgå så hånflinar hon så man blir galen. Hon stampar i trappen med tunga steg trots att jag upprepar dagligen att hon ska vara tyst och inte stampa i trappen i respekt för familjemedlemmar som ligger och sover. Då återkommer detta hånflin och hon säger att hon inte alls gör så.

Hon har ingen som helst respekt för andra på mornar. Ändå bearbetar vi  dagligen så att  morgondagen ska bli så bra som möjligt. Ibland fungerar det jätte bra!

Så fort medicinen verkat blir hon helt annorlunda. Plöstligt börjar hon tänka klart och funder pål vad hon gjort och får ångest och dåligt samvete och ska alltid be om ursäkt.

Det är inte alls likadant på kvällen då medicinen har gått ur kroppen. Visst att hon provocerar ibland och man känner när hon börjar speeda upp. Men då känns det ändå hanterbart. Kanske för att man har mer tålamod då till skillnad på trötta och tidiga mornar.

Finns det någon där ute som har lite tips och ideér hur ja ska gå till väga?
    Man sambo förstår inte på samma sätt då hon är värre mot mig som mamma. Vi är som hund & katt ibland, precis som om vi vore systrar, vilket är skitjobbigt!!

Så snälla kom gärna med tips??

• Svar på tråden Knekt mamma till dotter med ADHD -hon lyssnar inte, tar inte in information ocä är allmänt respektlös utan sin medicin...
  • ettvatre

Du får gå upp och ge henne medicinen innan hon vaknar, om det är möjligt.

• Little Ms Chatterbox

Väck henne tidigare, flera timmar tidigare, och ge henne medicinen. Sen kan hon somna om och när det är dags att gå upp så har medicinen redan börjat verka. alltså väck inte tidigare än vad som behövs, tar det 45 minuter för medicinen att verka så ta det ug. så mycket tidigare.

Vi var på en föräldrautbildning för föräldrar med barn som har ADHD i BUPs regi när vår son hade fått sin diagnos. (ADHD och Atypisk Autism.) Det var ett par där med ett barn som också var jobbig på morgonen innan medicinen hade börjat verka, de fick rådet av kursledaren att ge medicinen tidigare, nästa gång vi träffade var de så glada att det hade hjälp. De hade inte riktigt hittat rätt tid som medicinen började verka men det var bara en inställningsperiod. Barnet var otroligt seg på att gå upp, vaknade aldrig. När de började ge tidigare så var hon seg som vanligt och helt plötsligt så "pjong" pigg och vaken.

• tovelito

Om vi väcker henne tidigare och ger medicinen kommer hon aldrig somna om utan gå upp ännu tidigare. Har hon väl blivit väckt på morgonen är det lönlöst att få henne att somna om....

Däremot kanske man kan prova att ge henne medicinen vid 6 låta henne varva ner framför tv:n och sen be henne återgå till sina rutiner när klockan ringer kl 7...
    Tycker ju att  7 är ganska tidigt som det är och går hon upp 6 vet ja inte hur hon ska orka med sig själv på eftermiddagen. Hon har stort sömnbehov men haft ganska svårt att somna in på kvällarna. och då lägger hon sig 20:30.

• Little Ms Chatterbox
    tovelito skrev 2010-08-27 09:46:38 följande:
    Om vi väcker henne tidigare och ger medicinen kommer hon aldrig somna om utan gå upp ännu tidigare. Har hon väl blivit väckt på morgonen är det lönlöst att få henne att somna om....

Däremot kanske man kan prova att ge henne medicinen vid 6 låta henne varva ner framför tv:n och sen be henne återgå till sina rutiner när klockan ringer kl 7...
    Tycker ju att  7 är ganska tidigt som det är och går hon upp 6 vet ja inte hur hon ska orka med sig själv på eftermiddagen. Hon har stort sömnbehov men haft ganska svårt att somna in på kvällarna. och då lägger hon sig 20:30.
    Ger ni Omega?
  • tovelito

Nej det har vi aldrig provat....är det nåt att rekommendera?

• Little Ms Chatterbox
    tovelito skrev 2010-08-27 10:24:13 följande:
    Nej det har vi aldrig provat....är det nåt att rekommendera?
    Oss har det hjälp jättemycket. Mindre utbrott och mer ork.
    Just nu ger vi sonen 1 kapsel med Omega-3 oljan EPA och 2 kapslar med Omega-3 (EPA + DHA) och Omega-6 (GLA).
    Den sorten vi ger med bara EPA sägs vara väldigt bra för ADHDare med aggressioner och utbrott. Den heter PlusEPA, finns även en annan sort som heter E-EPA, de är lika mycket EPA i dom.

Den andra sorten vi ger är Eye Q, om man ska ge bara den är det oftast lika bra att ge 4-6 kapslar hela tiden. ADHD kräver ofta mer Omega.
    En annan produkt som vi fick snälla och rara barn av är Mor-EPA mini, den gjorde mycket för sonens sömn och ett mycket mildare humör.

Omega finns att få tag på apoteket och hälsokost. Både butik och på nätet. Kolla i min länk i sidfoten. Jag svarar gärna på frågor om jag kan.
  • Trollet Ludenben

vi har med så jobbigt innan medicinen har verkat. Min son äter concerta 36 mg och han får den 6:30. Innan dess är det kaos här. Vi har med fasta rutiner och sånt. Han vaknar 5 ibland och det känns evigheter tills han får den och den gjort sitt jobb.
    Nu under sommaren kompletterar vi concerta med risperdal och då kan vi ge de två ihop med en gång han vaknar för då sitter den i längre på eftermiddagen.
    Min utan concerta fungerar han inte. Han tar sig inte för nåt alls. Klär inte på sig, får knappt i sig mat, tvättar sig inte mm. Han blir som en bebis som måste ha hjälp med allt och fokuserar inte på någonting. Bara tramsar, skattar, är hyperaktiv mm.
    Har inga råd att komma med direkt mer än att härda ut, försöka behålla lugnet och inte bli arg. Bita ihop och ge muntligt stöd åt allt som ska göras. Omega 3 kan hjälpa. Du är inte ensam i alla fall. Vi har det likadant.

Älskade ungar
  • tovelito
    Trollet Ludenben skrev 2010-08-27 20:06:55 följande:
    vi har med så jobbigt innan medicinen har verkat. Min son äter concerta 36 mg och han får den 6:30. Innan dess är det kaos här. Vi har med fasta rutiner och sånt. Han vaknar 5 ibland och det känns evigheter tills han får den och den gjort sitt jobb.
    Nu under sommaren kompletterar vi concerta med risperdal och då kan vi ge de två ihop med en gång han vaknar för då sitter den i längre på eftermiddagen.
    Min utan concerta fungerar han inte. Han tar sig inte för nåt alls. Klär inte på sig, får knappt i sig mat, tvättar sig inte mm. Han blir som en bebis som måste ha hjälp med allt och fokuserar inte på någonting. Bara tramsar, skattar, är hyperaktiv mm.
    Har inga råd att komma med direkt mer än att härda ut, försöka behålla lugnet och inte bli arg. Bita ihop och ge muntligt stöd åt allt som ska göras. Omega 3 kan hjälpa. Du är inte ensam i alla fall. Vi har det likadant.

Känns otroligt skönt när jag läser ditt inlägg!!

Då medicineras våra barn av samma medicin concerta 36 mg.

Jämnför ja med din son inser jag att jag trots allt har det ganska bra även om ja känner igen mig mycket väl i din beskrivning av hans beteende. Dock är min dotter ganska ordningsam och skötsam så länge hon inte avbryter med nåt annat och följer dom i rätt ordning. Både ja och min sambo tror på att väcka henne kl 6 och ge medicinen redan då och försöka få henne somna om igen till kl 7...om det går, vi får se Annars får hon titta på tv till 7. För då lär vi åtminstonde vara sams oftare innan jag skickar iväg henne till skolan 7:40 och vi får bada en bra start på dagen!

• Trollet Ludenben
    tovelito skrev 2010-08-28 14:20:27 följande:

Känns otroligt skönt när jag läser ditt inlägg!!

Då medicineras våra barn av samma medicin concerta 36 mg.

Jämnför ja med din son inser jag att jag trots allt har det ganska bra även om ja känner igen mig mycket väl i din beskrivning av hans beteende. Dock är min dotter ganska ordningsam och skötsam så länge hon inte avbryter med nåt annat och följer dom i rätt ordning. Både ja och min sambo tror på att väcka henne kl 6 och ge medicinen redan då och försöka få henne somna om igen till kl 7...om det går, vi får se Annars får hon titta på tv till 7. För då lär vi åtminstonde vara sams oftare innan jag skickar iväg henne till skolan 7:40 och vi får bada en bra start på dagen!

se till att hon somnar om innan concertan börjar verka för när den börjat verka så går det inte att sova på den. Min son har lyckats sova på den en gång när han var riktigt sjuk men annars inte. Håller tummarna för att ni ska lyckas. Morgonen är dygnets värsta timmar här.
    När den går ut på kvällen är det inte alls så men då är det jobbigt på annat vis. Då röjer han järnet och går upp i varv. Blir högljudd och väldigt "yvig" i sina rörselser. Mycket skrikljud och sånt.
    Älskade ungar
  • tovelito
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-27 08:45:01 följande:
    Väck henne tidigare, flera timmar tidigare, och ge henne medicinen. Sen kan hon somna om och när det är dags att gå upp så har medicinen redan börjat verka. alltså väck inte tidigare än vad som behövs, tar det 45 minuter för medicinen att verka så ta det ug. så mycket tidigare.

Vi var på en föräldrautbildning för föräldrar med barn som har ADHD i BUPs regi när vår son hade fått sin diagnos. (ADHD och Atypisk Autism.) Det var ett par där med ett barn som också var jobbig på morgonen innan medicinen hade börjat verka, de fick rådet av kursledaren att ge medicinen tidigare, nästa gång vi träffade var de så glada att det hade hjälp. De hade inte riktigt hittat rätt tid som medicinen började verka men det var bara en inställningsperiod. Barnet var otroligt seg på att gå upp, vaknade aldrig. När de började ge tidigare så var hon seg som vanligt och helt plötsligt så "pjong" pigg och vaken.
    Tack snälla för tipset, det gjorde undervärk!!!!
    Äntligen får ja känna mig som en glad mamma och sen vi väckte henne 6 lät henne somna om och väcker henne kl 7 har vi numera en mysig frukoststund tillsammans och en glad dotter som går till skolan utan tårar

Jag är sååå lättad!!!
  • Little Ms Chatterbox
    tovelito skrev 2010-08-31 08:30:57 följande:
    Tack snälla för tipset, det gjorde undervärk!!!!
    Äntligen får ja känna mig som en glad mamma och sen vi väckte henne 6 lät henne somna om och väcker henne kl 7 har vi numera en mysig frukoststund tillsammans och en glad dotter som går till skolan utan tårar

Jag är sååå lättad!!!
    Åååh... vad bra! Vad kul! Man har så mycket mer ork och kraft för resten av dagen om det börjar någorlunda bra.
    Hoppas det fortsätter så här.Solig
Svar på tråden Knekt mamma till dotter med ADHD -hon lyssnar inte, tar inte in information ocä är allmänt respektlös utan sin medicin...