• vadskajaghetadå

nån som åkt 24h kryssning till åbo? (galaxy)

ska åka med solja galaxy i kväll och tänkte höra om det brukar vara gungigt?
    det är ju bara en timme mellan sthlm- åland som är "öppen" men det ser ut som det är inomskärs resten av resan?
    stannar den vid mariehamn i mellan? nån som vet? är det en kul båt?

• Svar på tråden nån som åkt 24h kryssning till åbo? (galaxy)
  • 737 dagar

Jag tror att om man verkligen vill slippa gung så ska man åka till Åland. Det kan gunga en del påvägen till Åbo. Jag har åkt till Åbo många gånger och jobbat på en Ålandsbåt, så jag rekommenderar att åka till Åland om man inte vill ha gung.. Dock så brukar det inte bli så förfärligt ändå, men om man vill vara på den säkrare sidan.

Just Galaxy har jag bara åkt en gång, men jag tyckte inte alls om den båten. Dock är ju smaken som baken. Då föredrar jag helt klart Europa. Om man ska åka hela vägen till Finland är Silja Line alltid att föredra, men ska man på partykryssning skulle jag välja Viking Cinderella.

Jag hoppas ändå du får en jättebra kryssning med Galaxy! Har hört väldigt gott om personalen där, så det är ju ett stort plus iaf =)

• vadskajaghetadå

ok usch det bådar inte gott.

cinderella skulle vi åkt men där får man ju inte på taxfree på ditresan dessutom tycker jag det är löjligt som de gjorde med en kompis, tog hennes vatten hon gick och drack.
    bara för man ska handla i baren och inte sitta i hytten och supa =P

men har de inte underhållning och disco, var det dåligt och litet typ?

• vadskajaghetadå

nämligen så att två kompisar också åkt den och de gillade den inte.

• 737 dagar

Då måste de ha ändrat reglerna, för när jag jobbade där fick man köpa taxfree hela resan. De reglerna du nämner gällde bara på vägen till Riga och Tallinn och hade ingenting med att man skulle handla i baren att göra, utan att eftersom man inte stannade på Åland så var det olagligt att sälja taxfree på den resan. Samma regler gäller ju då alla båtar som gör samma rutt och har ingenting att göra med att rederiet vill tjäna på det.

Sen så är det inte ok enligt reglerna ombord på ALLA båtar att dricka taxfree-alkohol. Men det är okej att göra det, i sin hytt.

Anledningen till att jag inte gillade galaxy var för att det kändes som att det var hytter överallt. Gillade liksom inte "planlösningen" på det hela. De har jättestor nattklubb och ett disco. Dock upplevde jag det som att allt var dyrare på silja line än på viking. Detta var dock 2008.

• vadskajaghetadå

när kompisen åkte var det bara till åland tror jag med cinderella? eller kanske inte men de tog stickkontroller hela tiden, det var enda anledningen till varför de andra inte bokade den. det var två kompisar som sa det från två olika gäng att mn inte fick handla p taxfree under utresan, det r ju då man vill dricka..inte på hem resan. på galaxy sa de i högtalarna att man inte fick dricka i hytten men det gjorde ju "alla"ändå

men hur som...den båten SÖÖÖÖG fy fan vad dåligt det var, verkligen ingen underhållning alls. lite för barnen och sen nån tant som satt och sjöng till ett piano. världnes minsta dansgolv (på 10:an, enda discot som fanns, stora scenen var stän gd)
    tur att man hade roligt folk omkring sig.

• vadskajaghetadå

förstår varför du och mina kompisar som åkt den tidigare ogillade den.

• vadskajaghetadå

tydligen kostade ciggen lika mkt som på land också. det end som var bra var att discot hade öppet till typ 5, på birka sätnger de runt tre (väl?)

men allv arligt, vi visste inte vad vi skulle göra på hemresan, två vänner kollade på film i sin hyt och jag letade efter underhållning, som på paradise, den båten tycker jag inte är speciellt rolig men jämförelsevis är den hur kul som helst!

• Amoudara

Mellan Åland och Åbo kan det vara lite gungit men det beror ju på hur mycket det blåser också. Jag har åkt Galaxy då den precis hade invigts. Jag tyckte båten var fin inuti och fräsch och att maten var god men jag upplevde den då som mer transportbåt till Åbo än som nöjeskryssare då det var ganska dött där på kvällen och inte så mycket underhållning.

• Lonlely Wolf

Jag åkte Cindirella den 9-10 augusti och man fick köpa på taxfree både på utresan och hemresan....Det är på helgerna man inte får köpa på utresan, men man fick inte supa i hytten eller röka....hade inneburit stora böter, mig spelade de ingen roll för jag var inte på supar resa.
    Jag tyckte Cindirella hade bra utbud på både dans och discko....möjligen för lite för barn.

• CoolJen

Tycker det brukar vara då man är på topp(fullast alltså) som det kan gunga och då bryr man sig inte

det borde ju vara när båten är som mest på öppet hav

Ska du på festkryssning så har galaxy öppet längst, man får även köpa taxfree på utresan.
    Skulle jag rekommendera en av båtarna skulle det definitivt vara Birka...den är fräschast
    däremot har cinderella asgoda strawberry daiquri

Svar på tråden nån som åkt 24h kryssning till åbo? (galaxy)