• dna rna

Barnvagn på flyg-hur gör man med plastsäcken?

Har hört att man kan köpa en plastsäck på Arlanda för att ha barnvagnen i. Någon som har erfarnhet av det?

Var exakt köper man den?
    Hur försluts påsen? Egen tejp eller liknande?
    Finna det vagnar att låna efter säkerhetskontrollen fram till gaten? Eller ska man bära sin 10 kilos bebis??
    Ska man ta av framhjulen på en paraplyvagn? Dom sticker ju liksom ut lite...

• Svar på tråden Barnvagn på flyg-hur gör man med plastsäcken?
  • Silverkatten06

Du köper den i incheckningsdisken. Sedan fäller du ihop vagnen, lägger den i påsen som försluts med en sån där plast-strap, sätter på bagage-kvittot och lämnar in den vid specialbagage. Du behöver inte ta bort några hjul.

Barnet får du sedan bära, en bärsele kan vara bra att ha till såna här tillfällen

• mimsan01

Smart! Jag hade ingen aning om att det fanns sådana sist vi flög (men det var visserligen med Ryan Air och man fick ta med sig vagnen ända fram till planet, så lastade de på den där, man behövde alltså inte checka in den). Själva körde vi lite "hill-billie-stuket" och hade med oss två sopsäckar som vi trädde om vagnen, och sen drog vi åt spännremmar om det. Funkade också bra :)
    Eftersom vi hade en gul vagn ville vi undvika den värsta smutsen.

• crazy mom

På vissa flygplatser finns det lånevagnar.

När vi var i Spaniel var de shyrriga och lät oss köra med vår egen paraplysulky fram till planet. Där tog de den och la den på något "hemligt" ställe =)  Supernice för vi gick LÅÅÅÅÅNGT!!!!

• Silverkatten06
    crazy mom skrev 2010-08-27 11:46:39 följande:
    På vissa flygplatser finns det lånevagnar.

När vi var i Spaniel var de shyrriga och lät oss köra med vår egen paraplysulky fram till planet. Där tog de den och la den på något "hemligt" ställe =)  Supernice för vi gick LÅÅÅÅÅNGT!!!!
    Ja, på mindre flyglatser är de lite snällare när det gäller sånt. Men jag vill ändå lägga en varning för detta om man är rädd om vagnen. Vi gjorde så på en resa och fick tillbaka vagnen med en stor oljefläck och trasigt tyg mitt på bygeln. Inte så kul... Påsarna är bra om man vill skydda vagnen mot smuts och onödigt slitage, de är ju inte direkt varsamma med bagage på flyg... Dessutom tror jag att de bara tar ca 40 kr för en påse på Arlanda och då kan man återanvända den på hemresan...
  • LuckyMo

Förlåt om jag använder din tråd, men vi ska flyga från Kastrup, tror ni det finns påsar att köpa där med?

• dna rna

Ja, bra fråga. Är det någon som vet? Borde ju finnas överallt då, det flyger ju barnfamiljer från alla flygplatser.

• HannaS83

Om du ska flyga fran arlanda sa finns det handbaggagevagnar där barnet kan sitta som i en kundvagn. Men dom finns endast om man flyger fran terminal 5.

Lanevagnar star flygbolaget för, easyjet har det t.ex inte. Det där med plastpase rutiner skiljer sig ocksa mkt beroende pa flygbolag. Sas maste du köpa pase av. Andra erbjuder det gratis. Endel har det inte alls.

Om du ska resa utomlands sa kommer du förmodligen fa ta med dig vagnen ända fram till planet. Det är jätte skönt. Arlanda är det enda flygplatsen som inte tillater det som jag har varit med om!

Om din paraplyvagn är liten nog att räknas som handbaggag är det möjligt att du kanske kan ta med den inäven pa arlanda.

• HannaS83

jag menade att du far ta med dig vagnen till planet pa hemresan. va lite otydlig.

• dna rna

OK. Vi flyger från Arlanda terminal 2, Norwegian airlines. Hoppas att det finns påse. Vad gör man annars??

Svar på tråden Barnvagn på flyg-hur gör man med plastsäcken?