• vickey

signe ? går det äns säga på engelska

detta är ett namn som växer mer och mer på mig. till vår dotter

• Svar på tråden signe ? går det äns säga på engelska
  • Niiskuneiti

Om det ens går att säga på engelska vet jag inte, det uttalas ju som det gör Glad Men det är ett riktigt, riktigt fint namn!

• Mizzz

Om de läser det blir det väl ett uttal ungefär som ordet Sign (tecken/skylt)... Men iaf, jag tror visst det går att uttala för en engelsktalande.

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-14 ♥
  • La Lola

Är det viktigt att namnet kan sägas på engelska?
    Har ni släkt i England?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mizzz
    La Lola skrev 2010-08-27 12:23:26 följande:
    Är det viktigt att namnet kan sägas på engelska?
    Har ni släkt i England?
    Eftersom det redan idag är väldigt många som har kontakt med utlandet inom sitt jobb, både per mail, telefon och resor. Eller kanske studerar utomlands osv. Så är det ju inte så långsökt att tänka sig att det ser minst likadant ut om ca 20-30 år
  • La Lola
    Mizzz skrev 2010-08-27 12:29:18 följande:
    Eftersom det redan idag är väldigt många som har kontakt med utlandet inom sitt jobb, både per mail, telefon och resor. Eller kanske studerar utomlands osv. Så är det ju inte så långsökt att tänka sig att det ser minst likadant ut om ca 20-30 år
    Så man ska välja namn utifrån vad ens barn kan tänkas göra om 20-30 år?
    Helgalet.....
  • Mizzz
    La Lola skrev 2010-08-27 12:31:20 följande:
    Så man ska välja namn utifrån vad ens barn kan tänkas göra om 20-30 år?
    Helgalet.....
    Nej, det måste man ju inte. Men det är ju aldrig fel att ta hänsyn till och man tycker att sånt är viktigt.

Jag uppfostrar mitt barn efter hur jag vill att han ska vara om 20år, är det helgalet oxå? 
  • La Lola
    Mizzz skrev 2010-08-27 12:44:01 följande:
    Nej, det måste man ju inte. Men det är ju aldrig fel att ta hänsyn till och man tycker att sånt är viktigt.

Jag uppfostrar mitt barn efter hur jag vill att han ska vara om 20år, är det helgalet oxå? 
    Hur drar du parallellerna med uppfostran o namnet?
    Blir ett barn som heter Erik välartad automatiskt o ett barn som leter Liam en buse?
  • Madame X

Jag har ett nordiskt namn som inte är uttalbart på engelska. Det folk gör är att de undviker att säga namnet över huvud taget. Jag har alltså ganska nära vänner som aldrig säger mitt namn, eftersom jag bor utomlands. Jag står väl ut men tycker att det är tråkigt. Själv skulle jag ge eventuella barn namn som åtminstone går att säga på engelska. Det behöver ju inte vara intuitivt utifrån stavningen, så om du tycker att t.ex. Sing-nay är acceptabelt så...

• Mizzz
    La Lola skrev 2010-08-27 12:54:57 följande:
    Hur drar du parallellerna med uppfostran o namnet?
    Blir ett barn som heter Erik välartad automatiskt o ett barn som leter Liam en buse?
    ??? Nej, jag tänkte mest att man i båda fallen kanske vill tänka på framtiden.

Tex samma sak med stavning av namn. Jag har hela mitt liv behövt bokstavera mitt namn (och 9grr av 10 blir det fel iaf, tom min egen mamma stavar fel ibland). Hade jag varit mina föräldrar med facit i hand så hade jag valt ett annat namn. Lika så kanske någon vill tänka på vad barnet kan tänkas göra i framtiden och välja ett passande namn efter det. Precis som vi uppfostrar våra barn efter hur vi vill att de ska vara som vuxna. Inget konstigt i det.
  • La Lola
    Mizzz skrev 2010-08-27 13:08:47 följande:

Tex samma sak med stavning av namn. Jag har hela mitt liv behövt bokstavera mitt namn (och 9grr av 10 blir det fel iaf, tom min egen mamma stavar fel ibland). Hade jag varit mina föräldrar med facit i hand så hade jag valt ett annat namn. Lika så kanske någon vill tänka på vad barnet kan tänkas göra i framtiden och välja ett passande namn efter det. Precis som vi uppfostrar våra barn efter hur vi vill att de ska vara som vuxna. Inget konstigt i det.
    Ja jag är helt ensam om mitt namn i hela Sverige....men jag tycker det blir skitkonstigt att välja ett namn utifrån vad som kan ske i framtiden.......
  • Mizzz
    La Lola skrev 2010-08-27 13:16:59 följande:
    Ja jag är helt ensam om mitt namn i hela Sverige....men jag tycker det blir skitkonstigt att välja ett namn utifrån vad som kan ske i framtiden.......
    Alla har ju olika erfarenheter och agerar därefter...
  • DenNamnbitne

Varför ska man kunna uttala det på engelska?

Signe är ett riktigt vackert namn. Kör på det om ni gillar detTomte

• saltflingan

Tänk på alla konstiga namn de finns i USA....kan de uttala dem så kan de lära sig uttala Signe! 

Signe är ett av mina favoritnamn, synd att sambon förknippar det med en otrevlig människa bara.

• Kazeer
    Mizzz skrev 2010-08-27 13:08:47 följande:

Jag kan relatera till hur du tänker. När vi skulle ge våra barn namn, så hade vi i åtanke att de skulle vara någorlunda internationellt (engelskt) gångbara, även om vi inte lät det styra valen av namn alltför mycket. Men det fanns i alla fall med i bakhuvudet.

Min bror har ett fornnordiskt namn, som har varit svårt för folk att uppfatta t o m här hemma i Sverige. Numera bor han i USA och där är det totalt omöjligt att få folk att säga rätt, så där kallar han sig för Mike
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vickey

lite ledsen ,en vän jag pratade me , berättade om en liten tjej och sa att hon hade fått namnet Signe och att det var något av det fulaste hon hört :( .inte så kul när man själv funderar på namnet.

Svar på tråden signe ? går det äns säga på engelska