• JWM

Vinterskor till barn 6 & år ????

Vilken typ av sko skall man välja?

Dyrt eller billigt??

Fodrade stövlar o sedan vinterskor?
    Eller bara fodrade stövlar?

Någon som har något tips eller är det solklart för alla utom oss?

Barnen är ute mycket och skorna skall vara lätta att få på o av av barnen själva.

• Svar på tråden Vinterskor till barn 6 & år ????
  • Beccy

Jag har kört med fodrade stövlar, dem håller vätan borta och så är dem varma

• Kärnhuset
    Beccy skrev 2010-08-27 16:52:35 följande:
    Jag har kört med fodrade stövlar, dem håller vätan borta och så är dem varma
    Men tänk på att barn svettas mycket om fötterna. Har man fodrade gummistövlar är risken stor att de blir blöta om fötterna ändå, innifrån! och blöta fötter blir kalla fötter! Gummi kyler!

Jag tycker absolut man ska satsa på ett par bra kängor som tål väta men som har andasmembran (typ Goretex). Tyvärr är andasmembran dyrt så det blir dyra skor. I gengäld är de så pass vattentäta att man inte behöver stövlar, såvida man inte går i djupa vattenpölar där skövelskaftet går högre upp För man kan ju få in vatten ovanifrån, men det kan man även med stövlar om det är djupa pölar eller om man sitter på knä med fötterna i en pöl.
  • Beccy
    Kärnhuset skrev 2010-08-28 13:29:12 följande:
    Men tänk på att barn svettas mycket om fötterna. Har man fodrade gummistövlar är risken stor att de blir blöta om fötterna ändå, innifrån! och blöta fötter blir kalla fötter! Gummi kyler!
    Min son har aldrig under alla åren han har använt såna skor haft problem med frusna eller blöta fötter
  • Kärnhuset
    Beccy skrev 2010-08-28 14:25:34 följande:
    Min son har aldrig under alla åren han har använt såna skor haft problem med frusna eller blöta fötter
    Men jag har sett många som har!
  • Sarah84

Nu har jag visserligen inte så stora barn. Men vi har kört med ECCO goretex kängor. Superbra.. Varma & torra om fötterna är dom.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Beccy
    Kärnhuset skrev 2010-08-29 19:24:45 följande:
    Men jag har sett många som har!
    Alla barn är olika
  • CloudBerry 1

Kavat vinterfodrade stövlar är bäst och då behövs inga andra vinterskor.

• CloudBerry 1

Gummistövlar som är fodrade fungerar bra så länge inte snön kommit men jag skulle aldrig låta ungarna använda dem när det är riktig vinter, det är ju bara att testa själv med gummistövlar så känner man ju hur kalla de blir.

Bor man i en slaskig del av landet utan riktig snö på vintern så kanske det fungerar.

• JWM

hade vincent neoprenstövlar förra vintern men var ej nöjd med dom

gortexskor är svårt för är det minsta grus/hårdhet när barnen sitter ner med fötterna "bakåt" så ovansidan på skon är i marken sliter man upp membranet o skorna blir verkningslösa...

fodrade stövlar? men vad

kavat vinterfodrade stövlar??

kollat på dessa till dortra ca 700 kr st
    känns ändå lite dyrt att använda varje dag i skola och slaskig lek

--

fodrade gummistövlar/stövlar

är det dessa vanliga som är gummistövlar med foder ni menar eller dessa som är mer allvädersstövlar med långt ludd i???

handlas vart?

• CloudBerry 1
    JWM skrev 2010-08-30 10:12:35 följande:
    hade vincent neoprenstövlar förra vintern men var ej nöjd med dom

gortexskor är svårt för är det minsta grus/hårdhet när barnen sitter ner med fötterna "bakåt" så ovansidan på skon är i marken sliter man upp membranet o skorna blir verkningslösa...

fodrade stövlar? men vad

kavat vinterfodrade stövlar??

kollat på dessa till dortra ca 700 kr st
    känns ändå lite dyrt att använda varje dag i skola och slaskig lek

--

fodrade gummistövlar/stövlar

är det dessa vanliga som är gummistövlar med foder ni menar eller dessa som är mer allvädersstövlar med långt ludd i???

handlas vart?
    Du kan ju utnyttja en 50%- kod och köpa Kavatstövlarna på Ellos, då kostar dom bara 350
Svar på tråden Vinterskor till barn 6 & år ????