• Sharky

Tvillingvagn med gemensam liggdel?!

Jag väntar tvillingar (nu i vecka 21) och har så smått börjat fundera på en barnvagn.

Har läst mycket, och pratat med andra tvillingmammor,
    och genom det har jag förstått att man gärna skall ha tvillingarna att sova tillsammans,
    åtminstone den första tiden.

Men när jag surfar och söker så hittar jag ingenstans
    en tvillingvagn där det som tilläggsutrustning skulle finnas en lift för två,
    utan man måste välja två separata liftar
    Förutom då Urban Jungle, som tydligen har en tvillinglift.
    Nu finns inte just Urban Jungle att få just där jag bor,
    utan man borde isåfall beställa.
    Och hur skall man då kunna prova om den känns lättkörd, är rätt höjd osv osv
    Dessutom är det en ganska dyr vagn.

Har ni några tips på var nån annanstans man kunde få tag i en vagn där båda kan sova tillsammans?
    Eller skall man bara bädda med nån sorts madrass utan lift? Det känns liite svårt..
    Man kanske borde ge upp och låta dem ligga i varsin lift?

tacksam för svar...

• Svar på tråden Tvillingvagn med gemensam liggdel?!
  • flingansnö

Urban Jungle är annars en väligt bra vagn. Jag har den inte själv, men alla jag pratat med är väldigt positiva. Det enda negativa jag hört om den är att sittdelarna bara går att ha framåtvända.  Jag har annars sett folk med lite äldre tvillingvagnar, typ emmaljugna där barnen legat tillsammans. så det borde gå att få tag på.

• Sharky

Men då är det tydligen begagnat som gäller?!
    Måste börja surfa runt på såna sidor också, tydligen Glad

• flingansnö

nu har jag surfat runt lite och det verkar ju helt omöjligt att hitta! Fy vad dåligt! Hoppas att du hittar det du söker! Jg har som sagt sett det, så sent som i förrgår på Ikea så det finns, frågan är bara vart. Lycka till i letandet!

• Billabong

Fast hur stor del av tiden de ska sova per dygn kommer de sova i just vagnen?
    Gick utmärkt att låta tvillingarna sova i varsin liggdel i vagnen men gemensam spjälsäng... Det måste inte vara så att de sover likadant varje gång/på varje ställe.
    Våra pojkar delade bara spjälsäng i 3,5 månad - efter det störde de varandra för mkt och fick istället varsin som står placerade som ett "L".
    Jag tror nog artiklarna du läst om att låta dem sova tillsammans handlar främst om hur de sover hemma, dvs i sina vanliga sängar.

• Julia1234

Vi valde gemensam liggdel (UJ) pga att de enkla var så små Våra tvillingar delade spjälsäng i två veckor, sen delade vi dem. Alla sov då mkt bättre...

Barnen vänjer sig vid vad vi gör det till, de kommer ändå att tillbringa otroligt mkt tid sida vid sida! Sova tillsammans kan de som sagt göra i sängen, de stunder de ligger i vagnen spelar ingen roll. Välj en vagn som ni gillar för övrigt.

Kan iofs verligen rekommendera UJ som är en otroligt smidig och lättkörd vagn!

• Sharky

Jo, det är ju nog så att barnen vänjer sig med det vi ordnar för dem.
    Så kanske det blir gemensam spjälsäng och skilda liggdelar i vagnen vi får satsa på.

Har ju två äldre barn sen tidigare, så jag vet ju att det egentligen inte går att fundera ut saker på förhand. Barn är ändå sina egna personer redan från början..Och det som funkade bra med den älddre gick inte alls med den yngre..
    Så fast hur mycket mamma än vill att de ska sova tillsammans, så kanske det inte alls gårSkrattande

Och jag har ju en par månader på mig att fundera ännu..
    Fast idag skall vi på en första vagnspaningsrunda. Blir spännande!

• jennie7501

Blocket! Vi hittade en gammal - ingen aning om årsmodell då säljaren i sin tur köpt den begagnad - Emmaljunga med tvillingliggdel på Blocket för femhundra spänn! Det är ganska långt ifrån UJ's 12000:- (nypris iofs). Tyget på suffletten var mkt solblekt, men tänkte försöka sy ihop nåt slags överdrag till den... :)

Sedan tänkte vi köpa en smidigare sittvagn när de blivit lite större. Skulle gärna ha en UJ, men de är ju sååå dyra. Hoppas hitta en begagnad framöver.

• Sharky

Jag började fundera på det också.
    Att skaffa en begagnad tvillingliggvagn att ha dem att sova i ute, och sen en kombivagn med separata liggdelar då man skall ut ocj "fingå" :)

Men man har ju några månader på sig att fundera ännu, så det löser ju sigGlad

Svar på tråden Tvillingvagn med gemensam liggdel?!