• EmelieOchNiklas

Skyldig mig pengar.

Hejsan, jag undrar om någon kan hjälpa mig...

Jag har en kompis som är skyldig mig pengar, jag har bett att få tillbaka delar av summan sedan den 9/7-2010 och allt finns dokumenterat på sms och e-mail.
    Jag gav henne en deadline till idag den 27 till klockan 15. Inga pengar har kommit...
    Hon har nu stängt av mobiltelefonen, svarar ej på sms eller e-mail. 

Jag lånade ut pengar till henne för att hon behövde kläder till sin son, men det slutade med att hon tatuera sig, köpte kläder till sig själv och lite till sin son. Hon har sagt att hennes sambo tagit hennes pengar och fortsatt så gång på gång, så nu har jag ledsna och känner att jag inte orkar tjafsa längre.

Hur stora är mina chanser att få tillbaka pengarna om jag kontaktar kronofogden?
    Det finns sms och mail där jag gång på gång upprepar summan och hon svarar inte direkt "ja så mycket är det" utan berättar istället hur hon ska göra för att betala tillbaka de...  Hon nekar ALDRIG summan på skulden..

Jag har även bett henne om hennes personnummer men får det ej, hur går jag tillväga då? 

Tack på förhand.

Mvh
    Emelie
    Har ni några erfarenheter

• Svar på tråden Skyldig mig pengar.
  • Jezamine

Skrev ni inget kvito el förbindelse? Där du har era båda underskrifter och där sets tår när pengarna skall vara tillbaka till dig?

Avstängd tills vidare
  • EmelieOchNiklas

när vi skulle skriva avtalet så sa hon att hon var borta hela tiden, åkte hem till henne även men ingen öppnade, gissade att hon kickade via titthålet.
    Så hon har hela tiden lyckats undvika mig i ca 1½ månad, så känner mig rätt lurad. Jag var jätte noga med att säga att vi var tvungen skriva kontrakt mellan oss och hon höll med.
    Men sen har hon slingra ur sig hela tiden..

Men det finns sms och e-mail mellan oss som talar om o´ch visar att det finns en skuld.

Blir så ledsen när man försöker hjälpa en vänn och bara blir blåst.. Var dum nog som lånade ut ...Rynkar på näsan

• Jezamine
    EmelieOchNiklas skrev 2010-08-27 17:30:34 följande:

när vi skulle skriva avtalet så sa hon att hon var borta hela tiden, åkte hem till henne även men ingen öppnade, gissade att hon kickade via titthålet.
    Så hon har hela tiden lyckats undvika mig i ca 1½ månad, så känner mig rätt lurad. Jag var jätte noga med att säga att vi var tvungen skriva kontrakt mellan oss och hon höll med.
    Men sen har hon slingra ur sig hela tiden..

Men det finns sms och e-mail mellan oss som talar om o´ch visar att det finns en skuld.

Blir så ledsen när man försöker hjälpa en vänn och bara blir blåst.. Var dum nog som lånade ut ...Rynkar på näsan

Man lär sig av misstagen.
    Avstängd tills vidare
  • Philippa

En bra regel är: man ska aldrig låna ut mer än vad man kan förlora...

• Ramborg

Om du vill ha personnumret så ring till Skatteverket och fråga.

Låter som du har rätt OK chanser tycker jag.

Men om du går till kronofogden och hon bestrider, måste du begära överlämnande till tingsrätt.

Är skulden mindre än ett halvt basbelopp (

• SoStylish

Om du kontaktar Kronofogden så får hon brev (delgivning) om det som hon ska svara på och ta ställning till. Det kostar dig några hundra att ha ett ärende hos Kronofogden men dessa kan du också kräva av henne.

• EmelieOchNiklas

Tack!!!  Men vad händer om hon t.ex. vägrar skriva under pappret som kronofogden skickaar ut?  Eller överklagar?

Helt klart att man lär sig utav sina misstag men vad gör man inte för sin vänner... tydligen är inte alla människor.

• SoStylish

Hon måste svara på delgivningen. Gör hon inte det så fastställer Kronofogden skulden och hon måste betala. Överklagar hon kan du välja att gå vidare till tingsrätten.

• EmelieOchNiklas

vad skönt, tusen tack!

Överklaga tror jag inte att hon kommer göra då hennes pappa även vet om skulden. Det jag tror hon skulle kunna göra är att strunta i och svara på brevet..

Vet du hur lång tid det kan ta att få ärendet "klart" så vidare hon inte överklagar..?

Trollpackan, jag har råd att låna ut men jag tycker att ett löfte är ett löfte och att pengarna ska betala tillbaka oavsett, den reglen som du menar på är fall man håller på spelar poker eller spel! (Enligt min åsikt)

• SoStylish

Jag har precis gått igenom allt detta hos Kronofogden och Tingsrätten själv då en person var skyldig mig en stor summa pengar som denne vägrade betala tillbaka. Personen hade inga pengar då och ingenting av värde som Kronofogden kunde utmäta så nu kommer det dras en summa pengar från dennes lön varje månad tills skulden är avbetald. Väldigt segt men bättre än ingenting!

Från att du har skickat in alla papper från din sida så tror jag att det dröjer 1-2 veckor innan hon får brevet om det! Enklast är att du ringer deras kundtjänst och hör med dom! Har fått jättemycket bra hjälp där!

• Fins Mamma

oj, är det mycket pengar, tänkte på att hon tatuerade sig osv...

hennes kille tar hennes pengar? DÅ FÅR HON VÄL POLISANMÄLA  honom då!

idioter!

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • EmelieOchNiklas

Tack, och vad skönt att det är en som gått igenom samma sak.

Jag ska ringa direkt på måndag...

Tusen tack!!

• EmelieOchNiklas

Jag förstår inte att man kan ha det på ens samvete att man lånat pengar och inte betalar tillbaka. Vi har samma umgänge också så de kommer få reda på situationen..

Jag tror hon mest säger att han tagit hennes pengar för att det är enklare skylla på någon annan än att erkänna att hon gjort av med de.. För jag sa att hon skulle polisanmäla och då vägra hon. (hon sa dessutom att han använt hennes bankdosa till att föra över pengarna till honom.)

Man vet aldrig vilka som är ens riktiga vänner längre.. Trist nog

• Ramborg

Halva mitt inlägg försvann... Iphone appen funkar inte så bra lycka till iaf.

• EmelieOchNiklas

haha, okej då förstår jag ! :)

• Ramborg

Kronofogden har förresten en rätt bra webbsida... Klicka på "vill få betalt".

Svar på tråden Skyldig mig pengar.