• Anonym

Undrar om hornhinneinflammation

Jag har fått hornhinneinflammation och behandling mot det i form av droppar. Undrar om det finns fler här som haft det eller som vet hur länge det kan ta innan det kan bli bättre? Symtomet är mest att jag ser suddigt. Är vanligtvis linsanvändare, och längtar till att kunna ha dem igen.

• Svar på tråden Undrar om hornhinneinflammation
  • Anonym

Får du verkligen ha linser igen efter en sådan inflammation där?

• Anonym (akta dig)

Oj, har det gått så långt att du ser dimmigt och behöver droppar så är det nog inte i första taget du kan ha linser igen.
    Ska du sedan ha det skulle jag tro att du får restriktioner som att dte ska vara endagslinser och användas sparsamt, dvs absolut inte dagligen, kanske inte ens varje vecka.

Var rädd om ögonen! 

• Anonym
    Anonym (akta dig) skrev 2010-08-27 20:54:07 följande:
    Oj, har det gått så långt att du ser dimmigt och behöver droppar så är det nog inte i första taget du kan ha linser igen.
    Ska du sedan ha det skulle jag tro att du får restriktioner som att dte ska vara endagslinser och användas sparsamt, dvs absolut inte dagligen, kanske inte ens varje vecka.

Var rädd om ögonen! 
    precis. Det jag funderade över för jag vet folk som råkat ut för detta & aldrig mer ska använda linser,
  • Anonym

Nja, är det någon av er som jobbar med detta eftersom ni tror så? Läkaren sa inget om det, och har det läkt ut borde det ju inte vara några hinder tänker jag. Visst kan det bli ärr, men ärr på hornhinnan behöver inte hindra linser. Har en kompis som också haft det rätt nyligen med istället drabbades av stora irritationer, hon fick börja med linser efter någon vecka med kortison.

• Anonym

Kanske bäst att jag tillägger att jag inte ska ha bestående skador. Men ingen som haft det själv?

• Anonym (akta dig)

Jo jag jobbar med det, men det är ju svårt att säga ngt utan att ha sett dina ögon själv.
    Detta som jag skrev innan är dock vad mina patienter brukar få som råd.

Lycka till

• tingi
    Anonym skrev 2010-08-27 22:46:38 följande:
    Kanske bäst att jag tillägger att jag inte ska ha bestående skador. Men ingen som haft det själv?
    hur vet du det? vad är det du har drabbats av egentligen? skador på hornhinnan ger ju ofta ärrbildning villket kan störa synen.

men när skadan har läkt och allt ser bra ut så kan du säkert börja anv linser igen. frågan är ju dock varför skadan uppstod, om det var pga linserna?! Då kanske det inte är så smart att börja med linser igen..
  • Anonym

Jag undrade mest om läkningstid i allmänhet. Kan det ta flera år, eller är det vanligtvis bara många månader?

Jag har endagslinser och har haft så i många år problemfritt. Jag är ute efter att ha linserna igen utan risk. Går inte det får jag så klart uppsöka klinik för närsynthetsop istället.

• Anonym (akta dig)
    Anonym skrev 2010-08-31 03:34:47 följande:
    Jag undrade mest om läkningstid i allmänhet. Kan det ta flera år, eller är det vanligtvis bara många månader?

Jag har endagslinser och har haft så i många år problemfritt. Jag är ute efter att ha linserna igen utan risk. Går inte det får jag så klart uppsöka klinik för närsynthetsop istället.
    Det är helt individuellt.
    Kan vara några månader, kan vara år.
    Kan vara de som inte kan ha linser igen alls.

Att använda linser igen utan risk finns inte. Det är ALLTID risk att använda linser, även om man inte haft problem på 30år. Träffade just en sån på jobbet igår...
    De allra flesta med dina problem får restriktioner på att ha linser 1-2dagar/v som mest (men åter igen omöjligt att svara på utan att ha sett dina ögon) och inte alls dagligen.
    Låter som en bra idé att kolla upp detta med laserop om du inte vill använda glasögon. 
  • Anonym
    Anonym (akta dig) skrev 2010-08-31 09:15:29 följande:
    Det är helt individuellt.
    Kan vara några månader, kan vara år.
    Kan vara de som inte kan ha linser igen alls.

Att använda linser igen utan risk finns inte. Det är ALLTID risk att använda linser, även om man inte haft problem på 30år. Träffade just en sån på jobbet igår...
    De allra flesta med dina problem får restriktioner på att ha linser 1-2dagar/v som mest (men åter igen omöjligt att svara på utan att ha sett dina ögon) och inte alls dagligen.
    Låter som en bra idé att kolla upp detta med laserop om du inte vill använda glasögon. 
    Tack så mycket, det var mest det jag undrade eftersom jag läst att det kan ta år och det lät väldigt långdraget med tanke på att det handlar om antibiotikabehandling. Då var jag visst inte ensam om problemet heller..Finns det något annat man kan göra? Storgråta varje dag eller täta ögonbad med steril saltlösning kanske?
  • Anonym (akta dig)
    Anonym skrev 2010-08-31 15:54:14 följande:
    Tack så mycket, det var mest det jag undrade eftersom jag läst att det kan ta år och det lät väldigt långdraget med tanke på att det handlar om antibiotikabehandling. Då var jag visst inte ensam om problemet heller..Finns det något annat man kan göra? Storgråta varje dag eller täta ögonbad med steril saltlösning kanske?
    Nej, ögonen läker sig ganska bra om de får vara ifred.
    Har det gått så långt som för dig så krävs det ju behandling, men annars är det oftast bäst att lämna dem ifred. 
Svar på tråden Undrar om hornhinneinflammation