• Smultronblomman

Mjölk, vete, ägg, soja allergi! Tips emottages tacksamt på mat till 10-månaders barn

Känner att jag behöver brödtips, gröttips, såstips mm. Det svåra är också när syskonen äter godsaker och så vad man ska göra.

• Svar på tråden Mjölk, vete, ägg, soja allergi! Tips emottages tacksamt på mat till 10-månaders barn
  • Smultronblomman

Nån som har erfarenhet från dagis och hur man löser detta med födoämnesallergier? Måste man handla maten själv till sitt barn och så?

• ViFrånLandet
    Smultronblomman skrev 2010-08-27 20:25:02 följande:
    Nån som har erfarenhet från dagis och hur man löser detta med födoämnesallergier? Måste man handla maten själv till sitt barn och så?
    Har barnet allergierna "på papper" är det förskolan som ska fixa maten, om jag förstått det rätt. Finns det ännu ingen diagnos/något intyd kanske det kan bli lite knivigare... Vår son ska börja hos dagmamma nästa vecka och vi behöver inte köpa med oss grejer dit, hon får extra pengar av kommunen för det - antar det är lika med förskolan...

Hoppa med i allergitråden! Där finns det många underbara och erfarna människor som gärna hjälper till =)
  • mira83

Hmm, ett utmaning! Kan ni inte vända er till en dietist eller bli remitterade. Vi kontaktar alltid dietister för kostläggning och kostplanering.

Lycka till!

• mira83

Det finns rismjölk om man inte tål vete, soja eller vanlig mjölk...vet jag.

• ViFrånLandet

Just ja, du efterfrågade recept.. Här kommer några:

RISYOGHURT

1 dl Pama Minutris

2,5 dl risdryck

1-2 msk mjölk- och sojafritt margarin

2 dl hallon och blåbär

ca 1½ dl risdryck

ev lite råsocker för att balansera syrlighet hos bären

Blanda Pama minutris, risdryck (den större mängden) och margarin och koka enligt anvisningarna på förpackningen.

Blanda ner bären i den varma gröten och mixa slätt. Späd med risdryck till önskad konsistens.

Smaka ev av med lite socker beroende på önskad smak och de bär som har använts. Låt svalna helt och bli kall innan servering.

Yoghurten blir lite tjockare när den svalnat helt. Anpassa mängden risdryck att späda med efter önskad konsistens.

Önskas drickyoghurt ökas mängden risdryck. Upplevs den för tjock när den svalnat helt går det att späda mera i efterhand.

Byt ut hallon och blåbär mot andra bär eller frukt eller mot fruktpuré efter eget val för variation

BOVETEBRÖD

3 dl vatten
    2 tsk fiberhusk
    ½ pkt/25 g jäst
    1 tsk bakpulver
    2 msk socker
    2 msk rapsolja
    4 dl Rapsy Grundmix för pannkaka
    2 dl bovetemjöl
    2 dl rismjöl

variation: tillsätt brödkryddor

Ljumma vattnet i mikro eller kastrull (fingervarmt).
    Blanda i Fibrex finmalet/Fiberhusk och låt svälla 5 minuter.
    Rör ut jästen i vattnet, tillsätt bakpulver, socker, olja och eventuellt salt och brödkryddor.
    Blanda i Grundmixen för pannkaka, bovetemjöl och rismjöl.
    Konsistensen ska vara som en tjock ganska fast smet.
    Lägg smeten i en plastpåse (klipp av ena hörnet) eller i en spritsduk.
    Spritsa ut bullar på bakplåtspapper.
    Låt jäsa ca 20 minuter.
    Gör under tiden brödglans (se recept på brödglans).
    Pensla bullarna med brödglansen och grädda i ugn 225-250 grader 10-15 minuter.
    Brödglansen fungerar så att det inte blir någon färg förrän helt plötsligt mot slutet av baktiden.
    Det gäller att avpassa ugnstemperaturen så att det blir färg på bullarna utan att de får för lång gräddningstid.
    Ge inte upp om det inte blir helt lyckat första gången, man måste lära sig vilken tid och temp som gäller i den egna ugnen för ett bra resultat.

RISKAKOR

1 dl socker
    200 g mjölkfritt margarin (Milda)
    1½ dl rårisflingor
    2 dl rismjöl (risenta)
    1 dl bovetemjöl (saltå kvarn)

Rör matfett och socker ljust och poröst och sätt till mjöl och flingor. Arbeta samman degen och låt den vila något. Rulla små bollar av degen och tryck till med gaffel över kakorna, så de blir något tillplattade.
    Grädda i 225 grader ca 10 min.

• ViFrånLandet

YOGGI

2 dl vatten
    0,5 msk potatismjöl
    6 mått nutramigenblandning
    3 msk önskad sylt

Blanda först vatten och potatismjöl, låt koka upp under vispning, koka en liten stund. Snabbkyl det i vatten och rör ner Nutramigenen/mjölkersättningspulvret. Tillsätt sylten. Om man vill ha yoggin tjockare, tillsätt lite mer potatismjöl vid uppkokningen.

GRÖT
    1dl vatten
    4-5 msk instant rismjöl (Olda)
    3,5 skopor Nutramigen
    1tsk olja

• ViFrånLandet

Sås gör jag på rismjök/vatten och rismjöl samt någon passande krydda...

Hoppas något av recepten faller er i smaken =)

• ViFrånLandet

Glömde ju sonens favorit *skäms på mig*

POTATISKAKOR
    Ingridienser
    150 gram kokt potatis
    100 gram mjölkfritt margarin
    ca. 2,5 dl teffmjöl (alternativt 1,25 dl bovetemjöl + 1,25 dl rismjöl)
    1 tsk bakpulver
    2 msk vallmofrö eller annan krydda barnet tycker om, vi kör med brödkrydda.
    (1 ägg till pensling, om barnet tål det. Vi kör utan och det går bra!)

Så här gör man
    1. Mosa potatisen med en press, är den kall kan du använda rivjärn.
    2. Rör margarinet smidigt tillsammans med potatisen.
    3. Tillsätt mjöl, bakpulver och kryddor - knåda ihop till en fast deg.
    4. Låt degen ligga i kylskåp ca. 30 minuter
    5. Rulla små bollar av degen och lägg på plåt, platta dem till ca. 2mm tjocka kakor.
    (6. Pensla med ägg).
    7. Grädda mitt i ugnen i 200 grader 10-15 minuter.
    8. Låt kakorna svalna och förvara dem sedan i plåtburk.

• Kira

Hej,

jag har jobbat på dagis o haft barn med all världens födoämnesallergier o specialdieter, självklart har vi fixat mat åt dem. Men det är nog bra att ha intyg, och att prata med personalen så att de verkligen förstått vad allergierna innebär. T.ex. vet jag att många inte förstår skillnaden mellan laktosintolerans och mjölkallergi, så man får informera om hur viktigt det är med rätt produkter.

Några bra grötrecept:

Skrädmjölsgröt

Blanda 2 dl skrädmjöl, 5 dl vatten och en nypa salt i en kastrull. Koka upp under omrörning. Tag gröten av värmen och låt eftersvälla några minuter. Servera gärna med äppelmos och havremjölk.

Hirsgröt med frukt

1 dl torkad frukt (t.ex. aprikoser, fikon, dadlar, russin - välj det du gillar)
    1 liter vatten
    2 dl hirs

Skölj hirsen noga enl. förpackningens instruktioner och skär frukten i bitar. Koka dem tillsammans i ca 30 minuter. Ta kastrullen av plattan, lägg på lock och låt gröten stå och eftersvälla i 10 minuter. (Använder man hirsflingor går det snabbare).

Äpple-bovetegröt

2 äpplen, i klyftor
    1 liter vatten + 1 nypa salt
    2,5 dl boveteflingor
    Honung

Skölj bovetet enligt förpackningens instruktioner. Koka upp äpplen i vattnet, blanda i boveteflingorna och låt puttra på låg värme 15-20 min. Rör om då och då. Söta med honung efter eget tycke och servera gärna med kall havremjölk.

Kolla gärna på biblioteket, de brukar ha bra receptböcker att låna. T.ex. Annelies Schönecks bok säd i daglig kost har många glutenfria recept (vissa innehåller mjölk, men man kan ju byta ut den mot t.ex. havremjölk), och det finns också en bok som heter "Gott utan gluten, soja, laktos, vete, mjölk, ägg". Så kan du skriva av/kopiera recepten ur bibliotekets böcker och slipper köpa en dyr kokbok!

Ha det bra!

Svar på tråden Mjölk, vete, ägg, soja allergi! Tips emottages tacksamt på mat till 10-månaders barn