• maar79

Varför kan jag inte få pappans alla dagar när han inte vill ta ut dom?

Det gäller alltså dom dagarna som man inte kan skriva över till den andra föräldern. Jag är enstående och måste sätta min ettåring på dagis för dagarna tar slut. Han har ingen avsikt att ta ut sina dagar alls så dom kommer ju bara att försvinna! Jag skulle gladeligen utnyttja varenda dag för att kunna få mer tid med barnen så det står mig oerhört att man lagstadgar om hur föräldrar ska dela på ledigheten! Det är säkert fler än jag som har det så här, har Ni tänkt att att göra något åt det? Varför kan jag inte få alla hans dagarn om han inte vill ta ut dom??

• Svar på tråden Varför kan jag inte få pappans alla dagar när han inte vill ta ut dom?
  • Moderaterna

Båda föräldrarna har vid gemensam vårdnad rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. 60 dagar är i dag särskilt reserverade för pappan, de två så kallade pappamånaderna. Har man som förälder ensam vårdnad om barnet har man dock rätt till alla dagarna. Avstår pappan från att ta ut mer än de 60 dagarna kan han överlåta resterande 180 dagar till mamman vilket betyder att mamman i så fall kan ta ut 420 föräldradagar. Tidigare kunde även delar av pappamånaderna också överföras till mamman men detta ändrades 1995.

Det kan naturligtvis upplevas som problematiskt att en del föräldradagar riskerar att ”brinna inne” på detta vis men vi vill fortsätta att uppmuntra pappor att åtminstone vara hemma något med sina barn. Sverige har också fortsatt ett av de mest generösa systemen i världen och vi vill att människor själva i hög grad skall kunna ha möjlighet att lägga upp sina föräldradagar på ett så bra sätt som möjligt. Vi har också ett förslag om att båda föräldrarna skall kunna vara föräldralediga samtidigt under 30 dagar.

Svar på tråden Varför kan jag inte få pappans alla dagar när han inte vill ta ut dom?