• Ogi

Blir vi återbetalningsskyldiga för detta??

Vi ska flytta från vår lägenhet inom kort och är lite smått rädda inför besiktningen... Du som vet, hjälp oss gärna med tips.

Vi har bott i denna lägenheten i 2,5 år och vi flyttade in när den var alldeles nybyggd. På ett ställe har vi haft vår flitigt använda datorplats och efter att ha bott här i lite över 1 år, så upptäckte vi att våra datorstolar hade skrapat i lacken på parkettgolvet till den grad att golvet fått en mycket ljusare färg och annan struktur än resten av golvet. Det är som om det inte finns någon lack kvar där, eller att den är ordentligt reducerad. Efter det köpte vi en plastmatta att ha under stolarna, men det syns ju ändå fortfarande att det är en förändring där på golvet  (ca 0,5 x 1,5 m).

Nu till frågorna.

Räknas detta till normalt slitage efter så få år? Eller kommer vi behöva betala hyresvärden för att få golvet omlackerat?

Hur mycket skulle det kunna kosta i så fall? 

Kan vi göra något för att reparera eller förbättra utseendet på golvet själva? 

• Svar på tråden Blir vi återbetalningsskyldiga för detta??
  • SoStylish

Jag vet inte vad reglerna säger. Sen kan det nog bero på din hyresvärd också, om denne är superpetig eller inte. Vet kompisar som haft hyresvärdar som klagat på precis allt, men också hyresvärdar som inte brytt sig ett dugg om sådana slags "skador".

• Gaalen

Jag hade grymt slitage efter just datorstolen men hade som svarta märken i parketten. MEN det var så länge sen parketten slipades i den lägenheten så det plus att de räknade med normalt slitage gjorde att jag slapp kostnad för det.

• SunnyBunny

Ja jag tror ni kommer få betala det om ni inte lyckas fixa det själva. Men det är som tidigare skriver, beror helt på hyresvärd. Jag har bott på ställen där jag knappt städat men inte fått nån anmärkning. Men sista lägenheten jag lämna som jag faktiskt fixade så gott jag kunde fick jag betala 5000 kr!!!!!! Och de var slitage på lite tapet, smutsigt bakom spis, en repa i golvet och dåligt sopat på vinden ha!

• Posh

Sånt där varierar nåt oerhört mellan olika värdar. Du måste höra med just din för att få ett korrekt svar.

• Ogi

Ush... Får ont i magen bara av att tänka på det :S 

Någon som vet hur man själv kan förbättra en sådan här golvskada? 

• Posh
    Ogi skrev 2010-08-27 23:07:21 följande:

Har ni sabbat är det inte mer än rätt att ni betalar för det. Tänk på nästa hyresgäst!
  • Ogi
    Posh skrev 2010-08-27 23:08:50 följande:
    Har ni sabbat är det inte mer än rätt att ni betalar för det. Tänk på nästa hyresgäst!
    Men det är väl självklart! Jag menar ju givetvis inte en fusklösning som bara täcker över problemet så att nästa boende får skit för det. Kanske har någon erfarenhet av sådant här och kan tipsa om hur vi kan göra för att förminska skadan eller åtgärda den själva.
  • Gaalen
    Ogi skrev 2010-08-27 23:07:21 följande:

Är ni händiga och kan fixa själva? Då är det nog billigare att hyra en slip och slipa och lacka själva kanske.
  • Posh
    Gaalen skrev 2010-08-27 23:29:31 följande:
    Är ni händiga och kan fixa själva? Då är det nog billigare att hyra en slip och slipa och lacka själva kanske.
    Vilket är något man måste söka värdens tillstånd för att göra...
  • Ogi
    Gaalen skrev 2010-08-27 23:29:31 följande:
    Kan i och för sig kolla med husvärden om han skulle kunna fixa något sådant... Vet du om man måste fixa hela golvet då eller kan man fixa en del av det utan att det då avviker från resterande golvyta?
  • Gaalen
    Posh skrev 2010-08-27 23:30:25 följande:
    Vilket är något man måste söka värdens tillstånd för att göra...
    Inte där jag bodde förut. Där fick man åtgärda bäst man ville bara det var snyggt och fackmannamässigt utfört. Men det är väl olika beroende på bostadsföretag och värd.
  • Posh
    Gaalen skrev 2010-08-27 23:36:34 följande:
    Inte där jag bodde förut. Där fick man åtgärda bäst man ville bara det var snyggt och fackmannamässigt utfört. Men det är väl olika beroende på bostadsföretag och värd.
    Japp. Normalt sett får man inte göra vad man vill utan att först fråga, det är nåt man bör utgå från kan jag tycka så man slipper slipa ett golv och sen erfara att det var otillåtet. Flört
  • Gaalen
    Posh skrev 2010-08-27 23:47:16 följande:
    Japp. Normalt sett får man inte göra vad man vill utan att först fråga, det är nåt man bör utgå från kan jag tycka så man slipper slipa ett golv och sen erfara att det var otillåtet. Flört
    Jaa, absolut! Annars kan det bli mycket dyrare än det skulle vart från början  :-/
  • Tjoflöjt
    Ogi skrev 2010-08-27 23:33:00 följande:
    Kan i och för sig kolla med husvärden om han skulle kunna fixa något sådant... Vet du om man måste fixa hela golvet då eller kan man fixa en del av det utan att det då avviker från resterande golvyta?
    För att få det att se ut som resten av golvet krävs ett proffs. Det kan bli en annan färgnyans på det nyslipade, ni kan lacka med en lack som inte ser ut som den gamla osv. I värsta fall syns lagningen mer än den ursprungliga skadan.

Och ja, jag tror ni blir ersättningsskyldiga, speciellt som det var nytt när ni flyttade in.
  • JBC

Vära hundar har slitit rejält på golvet på förra lägenheten vi flyttade från, på nåt ställe hade det även hänt annat, troligen med vatten, som gjorde att det inte såg så bra ut. Inte en nybyggd lägenhet men ingen gammal heller. Dom har hemskt petiga med tapetsering och städ men detta med golvet skulle väl dom själva slipa till. Jag menar ett golv är ju ändå ett golv.

Om ni är väldigt oroliga, pröva på ett litet område på det som är skadat med lite vanligt slip papper och olja och se hur det blir! Blir det helt tokigt så får ni acceptera att det kanske blir en anmärkning och då är der helt enkelt bara att fråga när dom är där och kollar innan hur mycket det skulle gå på och då kanske ni kan kolla upp nån nån annan kan göra samma jobb billigare.

JAG tycker att efter 2,5 år så får dom ju ändå räkna med ett visst slitage, nästan alla har väl en hörna med dator eller ett kontor och där blir det slitningar efter stolar.  

• sarsparis

Normalt slitage, dvs repor, små jack mm får man räkna med när det är parkett golv. men om slitaget är på grund av att man varit oaktsam får man nog betala, att inte ha "tassar" på stolar eller annat skydd för stolar  tex är något jag tycker är oaktsamt, hos vår hyresvärd skulle man definitivt få ersätta.

Göra det själv skulle jag aldrig ge mig in på, det är stor risk att det ser värre ut.

• Bedan

Du har inte testat med någon polish?

• AnniPanni

Testat att bona golvet med parkettfinish  just där det är slitet?
    Kan få ett slitet golv att se nytt ut

• Ogi

Tack för alla era svar! Ska kolla med husvärden angående polering och sådant, så kanske han kan tipsa mig lite också. Efter att ha läst lite här och på andra ställen verkar det vara så att sådana slitningar hör till normalslitage, men vi får se vid besiktningen vad de säger.

Jag tog bort platsmattan idag för att se hur stor skadan egentligen var och jag mindes nog fel eller har förstorat upp det. Det är två fläckar på kanske 15x20-30 cm, som inte har speciellt synliga kanter, utan som smälter in i övriga golvet. Men det syns ju att det är slitet... Däremot syns det var plastmattan legat. Jag antar det är solen som har färgat övriga golvet medan det under plastmattan inte exponerats (vi har extremt solig lägenhet). 

Blir ju galen..! Utan plastmatta blir det märken och med plastmatta blir det märken. Kanske har vi helt enkelt ett billigt, kasst parkettgolv som inte tål något... Jag hoppas att det som syns efter mattan hinner smälta in i den andra färgen innan vi flyttar. Det kanske är en synvilla, men jag tycker mig redan se förbättring efter bara en dag.

• Ogi

Tänkte bara uppdatera här lite :) Vi blev inte återbetalningsskyldiga för golvet. All oro i onödan... 

Vi hade klistrat fast lister på väggen och när dessa drogs av så följde färgen under med. Fick nästan lite hjärtstillestånd där, eftersom färgen hade struktur och skulle bli svår att återskapa, men med lite spackel och vit färg blev även det fixat och bra! 

Svar på tråden Blir vi återbetalningsskyldiga för detta??