själv är jag ung mamma vart gravid i ettan på gymnasiet. och jag blir (kanske pga pms besvär så bli inte allt för uppretade) men hur som helst, jag blir helt tokig på dessa ovan mig.
Men jag är som jag skrev ung mamma, jag blev gravid oplanerat då jag gick ettan och fick ungefär hela världen emot mig, förutom vänner och min älskade mamma! det var det bästa som fanns, att jag då jag kände, som säkert din dotter gör att det är ens eget barn som växer innom en och det är inget som man bara kastar bort hur som helst.
trots att det är fri abort i sverige och resten av världen skriker abort i öronen på en tills man får skavsår.
men mitt största råd till dig som kommande mormor är att säga till din dotter som du älskar över allt i världen, säg till henne att du stöttar henne i vad hon än gör, om du nu känner att du kan göra detta?.
för det var min största trygghet, att min mamma stod bakom mig och sa att hon stöttar mig vad jag än väljer.
visst det är mycket negativt med att få barn så tidigt. man får TUNGT, men det som inte dödar, det härdar!.
och ett barn är en gåva och vad ni kan göra är att, prata prata prata, precis så mycket som ni behöver alla inblandade, funkar det inte för er att prata själva så kan ni göra som vi fick göra, prata med hjälp av kurator och barnmorska(i vårat fall var det för att min sons pappa och farmor var väldigt emot mitt beslut och var riktigt bestämda med att jag skulle göra abort). det var otroligt jobbig tid vilket är så synd att det behövde bli. för så här i efterhand, nu är min son 5år och jag ångrar mig inte för något i världen, han är det bästa som finns och vi har stött på mycket svåra saker, men vi har tagit oss igenom detta levande och det har gjort mig starkare och jag denna unga mamma, är en alldeles perfekt mamma trots min ringa ålder. så de så! :)
sen om någon har nånting att slänga mig i ansiktet liknande att barn inte borde ha barn så varså god, kunde inte vara mer fjantigt sagt faktiskt. den som säger det har antingen extremt mkt fördommar innom sig, och borde själv ta o växa upp och skaffa lite mer insikt innan man yttrar sig så hemskt :)
och varsågod att fråga mig mer om du vill, har lite erfarenhet av eran sits som ni sitter i du och din dotter,