"får" man äta linfröolja/omega3 ?
Jag undrar om någon vet ifall det finns några risker med att äta linfröolja eller omega 3 när man e gravid?
Jag undrar om någon vet ifall det finns några risker med att äta linfröolja eller omega 3 när man e gravid?
Nej, det är bara bra! Omega 3 behövs både för dig och ditt barn.
Linfrön rekommenderas man dock inte att äta mer 1-2 msk om dagen. Men å andra sidan är det ju inte bra att överdosera någonting.
Omega 3-kapslar finns i olika varianter. Fråga på Apoteket vilken sort de rekommenderar för gravida.
Läste i en annan tråd att linfröolja kunde orsaka missfall/för tidig förlossning??
Ok. Jag vet bara att linfrön är okej, men kanske är det så att oljan innehåller ett så högt koncentrat av linfrön att en dos överskrider 1-2 msk då? Men ät själva fröna då, om du är osäker på koncentrationen i oljan. Eller nöj dig med Omega 3-kapslar, för det är i alla fall helt ofarligt.
BM rådde mig o äta en omega 3 om dagen, så inga problem med de,
Jag skulle hoppa över linfröoljan, dels för att kroppen inte kan tillgodogöra sig det omega 3 som finns i växter lika bra som animaltiskt omega 3 och dels för att linfrön är giftiga ( därav restriktionerna 2-3 matskedar per dag) och det kan vara svårt att veta hur mkt av det giftet man får i sig när man tar olja.
Ta omega 3 i form av fiskolja istället (men absolut inte fiskLEVERolja, det är inte heller bra, men ganska ovanligt). Kolla med apoteket vilka sorter som är ok, ofta får man ta en lite lägre dos när man är gravid än normalt.
Men om man som vegetarian vill få i sig omega3 då? Fiskolja är ju inget alternativ så då är det ju linfröolja som gäller. Har inte tagit det som gravid men har funderat på det. Bättre att äta krossade linfrön då kanske?
Jadu, det är ju ett gissel det där just eftersom kroppen har svårare att tillgodogöra sig omega 3 från växtriket, har för mig att jag hört att kroppen bara kan tillgodogöra sig ungefär 5% av det omega 3 man får i sig via tex linfrön. Men det är förstås bättre än inget! Om man håller sig till den dagliga dosen linfrö och kombinerar med andra omega 3-rika livsmedel kanske?
Rapsolja innehåller också en del omega 3 även om det inte är jätterikt på det, men den är bättre än tex olivolja.
Nötter och frön är också bra. Valnötter innehåller mest, därefter pekannötter, pistagenötter och cashewnötter. Sesamfrön och mandlar har också en del omega 3.
Allt man kan få i sig lär ju vara bättre än inget, men jag har ingen aning om hur mkt man behöver äta för att få i sig det man behöver varje dag.
Hittade den här gamla artikeln när jag googlade runt lite: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20081030&tem=2&art=896
Nu vet jag förstås inte hur stort vetenskapligt värde den har men ändå läskigt!
Linfrön innehåller dessutom inte så hög halt av DHA som är den viktigaste fettsyran för fostrets utveckling. Det innehåller ämnen som man tror att kroppen kan omvandla till DHA och EPA men man vet inte hur effektiv den omvandlingen är i kroppen. I tex fiskolja och andra animaliska källor till Omega 3 finns DHA och EPA färdigt för oss att ta upp.
Men är man vegetarian så är man och då får man ju göra det bästa av situationen, eller hur? :)
Det är inte exakt samma omega3 i vegetabiliska oljor som i fisk. Men kroppen kan konvertera sorten som finns i vegetabiliska oljor till den som finns i fisk, men det är alltså inte lika effektivt som att äta fisk direkt.
Anledningen till att man inte ska äta för mycket linfröolja är att linfrön ainnehåller ett ämne som i kroppen kan omvandlas till blåsyra, som är ett farligt gift. Detta ämne kan dock nästan helt försvinna vid upphettning, men risken är att det mesta omega3 fettet också försvinner då.
Som någon redan skrivit finns det även omega 3 i kallpressad rapsolja och i många nötter, så det går att få i sig även som vegetarian. Om du äter ägg, så finns det även rätt stora mängder av samma sorts omega 3 som i fisk i äggulan, så det är en jättebra källa om du äter ägg.