• Anonym (Trött psykiskt)

Ta hand om hela familjen vid familjehemsplacering??

Vi har blivit familjehem åt min systerdotter som är 9 år p g a missbrukande föräldrar. Nu springer hennes förädrar här hela tiden. Min syster kom hit drogpåverkad och var jätteupprörd för hennes kille hade gjort slut och hon hade ingenstans att ta vägen. Jag hade inte hjärta att köra i väg henne.
    Och pappan har varit här 2-3 gånger i veckan och systerdottern blir väldigt upprörd varje gång någon av dem kommer.
    Jag är rädd för dessa människor för de skyr inget. Det är både knivar och pistoler inblandade när de blir arga på någon.
    Jag vågar inte säga till socialen heller för då får ju dom reda på att jag har skvallrat.

Ni som är familjehem åt en släkting. Hur hanterar ni föräldrarna?

Jag vill verkligen inte svika denna tjej som verkligen behöver trygghet i sitt liv. Men vet inte om jag orkar, för jag har ingen lust att hjälpa föräldrarna också och jag har fem egna barn att ta hand om. Det blir bara för mycket och det gör mig psykiskt knäckt.

Mycket tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ta hand om hela familjen vid familjehemsplacering??
  • Anonym

Du ska inte ha dem i ditt hem då du har barnet placerat där. Det finns en orsak att dottern inte ska vara med föräldrarna...

Du måste sätta ner foten och neka för barnets skull!

• vap

Vad del låter som är att du har två val. Antingen hjälper du flickan eller inte. Du har redan tagit steget att du ska hjälpa henne så det låter lite som att det är henne du vill hjälpa. Gör det då.

Att din syster kommer dit och hennes man flera gånger i veckan, drogpåverkade eller inte. Du ska ju hjälpa flickan och hon togs från det hem där hon skulle slippa se sin mor och far på detta sätt.

Du vet själv att du måste säga stopp till din syster och maken. De kan inte komma rännande så fort de slagit i tån och behöver plåster. Genom att du har accepterat och ska hjälpa din systerdotter har du faktiskt satt upp en gräns för vad som är acceptabelt.
    Sluta få det vara ok nu.

Du måste komma ihåg vem du har tagit ansvar till att hjälpa, det är en 9 årig liten tjej. Din syster behöver inte dig.

Sedan har du faktiskt dina egna barn att ta hänsyn till. Ska de behöva se och träffa syster med man. Du pratade om knivar och pistoler...

Vad jag tror är att du vill höra från någon att du ska anmäla till soc (eller vart det nu ska) så din syster får hjälp men slutar ränna hemma hos er. Du känner dig inte ens trygg, hur tror du resten av din familj tänker och känner. Lilltjejen vet du redan vadhon tycker.

• anzita

Det är alltid svårare att vara familjehem åt ett släktingbarn, eftersom man har så mycket andra känslor inblandade, inte bara "uppdraget" att hjälpa barnet.

Du måste absolut berätta för socialtjänsten. De har anförtrott barnet åt dig och då ska du ha en öppen dialog med dem, för barnets skull. Om föräldrarna blir sura på dig eller inte kan du inte ta hänsyn till.
    Om du känner en så stor rädsla för barnets föräldrar så undrar jag om du tog vatten över huvudet med detta uppdrag. Som rädd kan du inte skydda barnet och ge det en trygghet. Om du låter din rädsla styra så finns stor risk att barnets behov kommer i andra hand. 

Det är inte fråga om en anmälan till soc utan helt enkelt att du pratar med din uppdragsgivare om de problem som dyker upp. Rak kommunikation till handläggaren är en förutsättning för en lyckad arbetsrelation under barnets tid i ditt hem. SOm förhoppningsvis blir en stabil och trygg tid för henne.

• Anonym (insatt)

Det som händer dig är ett av problemen med att placera barn i släktinghem .... Skydda inte dina släktingar utan prata med soc om hur du har det. Skydda flickan och be om handledning!

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2010-08-31 23:37:27 följande:
    Det som händer dig är ett av problemen med att placera barn i släktinghem .... Skydda inte dina släktingar utan prata med soc om hur du har det. Skydda flickan och be om handledning!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2010-08-31 23:37:27 följande:
    Jag vet inte om du alltid heter "Anonym(insatt)" , har flera gånger läst i så fall det du skrivit och jag ville bara säga att det du säger är alltid så genomtänkt och klokt utan att "trampa" någon på tårna! Har du samma nick under andra trådar så ville jag bara tala om att det är imponerande med människor som dig!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-09-01 23:37:25 följande:
    Jag vet inte om du alltid heter "Anonym(insatt)" , har flera gånger läst i så fall det du skrivit och jag ville bara säga att det du säger är alltid så genomtänkt och klokt utan att "trampa" någon på tårna! Har du samma nick under andra trådar så ville jag bara tala om att det är imponerande med människor som dig!
    Tack - jo det är nog nästan alltid samma jag - fast nicket blir stundtals "snott"!
  • Anonym

Det är en fruktansvärt jobbig situation, jag va med om något liknande i somras men tackade efter många månaders betänketid nej just för rädsla om att det som händer dig skulle hända oss! Min sambos syster är alkoholist och har så varit i många år, hennes 10 åriga barn skulle placeras och vi blev tillfrågade! Det är jätte svårt att dra gränsen när familj är inlblandad!!!! Du måste vända dig till Soc, du måste ha hjälp att ahntera det som händer både för barnets, för dig egen och för eran skull! Finns ju hanledning/vägledning som även du borde ha rätt till även om det är placering inom familjen. Ett vanligt familjehem har rätt till hanledning vid behov så det har du också! kolla upp det för annars kommer din/hennes/eran sitauation bli olidlig!

• Anonym (mormor)

Håller med det som någon tidigare sa, jag har mitt barn barn hos oss och vi har alltid varit raka både mot min dotter och mot socialförvaltningen. Det är ju barnets bästa som går först, och barnets bästa är inte alltid det som man känner själv, speciellt när det kommer till släktplaceringar. Men om man är tydlig mot det placerade barnets föräldrar och har en öppen dialog med alla inblandade parter så brukar det kunna fungera.

Det finns väl ett umgänges schema? Krav vad som förväntas vid umgängesföräldrarnas besök ? Om inte så borde du omedelbart vända dig till din kontaktperson inom soc och se till att ett sånt upprättas.

Mvh från oss!!!

Svar på tråden Ta hand om hela familjen vid familjehemsplacering??