Frågor om RUL i Eskilstuna (Mälarsjukhuset)
Nästa vecka är det dags! Har gjort ultraljud tidigare (vul i v.9+2 vid inskrivningen, för att se hur långt gången jag var då jag har lite längre menscykel och KUB i v.12+3 för att alla erbjuds det i Östergötland där jag bodde fram till i lördags). Nu bor vi alltså i Eskilstuna och har varit på ny inskrivning här, samt att vi fått tid till rutinultraljudet som då sker nästa vecka.
För det första: Var gör man ultraljudet? När jag bokade tid (hos bm-mottagningen) sa hon att jag skulle gå till förlossningen, men står det skyltat mer exakt när man kommer upp dit, eller ja, var ska jag gå? (I Norrköping, där jag bodde innan, gör man UL på bm-mottagningen, så jag blir lite fundersam..)
Sen undrar jag: Är det helt uteslutet och omöjligt att få reda på könet, eller har de andra regler än i Ö-götland (där de säger "könsbestämning ingår INTE i ultraljudet" = det är ingen idé att ens fråga)? Vi velar lite än så länge på om vi vill ha reda på könet, men finns möjligheten så kanske, kanske vi vill.. Visst spelar inte könet någon roll, men vi är väldigt nyfikna på om vi har rätt i våra gissningar.. ;)
Så, ni som bor i Eskilstuna med omnejd och har varit på RUL på Mälarsjukhuset, kan ni vara så söta och svara på mina enkla frågor? =)