• thweni

Frågor om RUL i Eskilstuna (Mälarsjukhuset)

Nästa vecka är det dags! Har gjort ultraljud tidigare (vul i v.9+2 vid inskrivningen, för att se hur långt gången jag var då jag har lite längre menscykel och KUB i v.12+3 för att alla erbjuds det i Östergötland där jag bodde fram till i lördags). Nu bor vi alltså i Eskilstuna och har varit på ny inskrivning här, samt att vi fått tid till rutinultraljudet som då sker nästa vecka.

För det första: Var gör man ultraljudet? När jag bokade tid (hos bm-mottagningen) sa hon att jag skulle gå till förlossningen, men står det skyltat mer exakt när man kommer upp dit, eller ja, var ska jag gå? (I Norrköping, där jag bodde innan, gör man UL på bm-mottagningen, så jag blir lite fundersam..)
    Sen undrar jag: Är det helt uteslutet och omöjligt att få reda på könet, eller har de andra regler än i Ö-götland (där de säger "könsbestämning ingår INTE i ultraljudet" = det är ingen idé att ens fråga)? Vi velar lite än så länge på om vi vill ha reda på könet, men finns möjligheten så kanske, kanske vi vill.. Visst spelar inte könet någon roll, men vi är väldigt nyfikna på om vi har rätt i våra gissningar.. ;)

Så, ni som bor i Eskilstuna med omnejd och har varit på RUL på Mälarsjukhuset, kan ni vara så söta och svara på mina enkla frågor? =)

• Svar på tråden Frågor om RUL i Eskilstuna (Mälarsjukhuset)
  • Röd ros

Ja, det är skyltat bra upp till förlossningen, och där sätter du dig bara ner och väntar så hämtar de er. De har tidigare berättat om de ser könet, men hur det är nu vet jag inte, ska själv dit om 2 veckor och hoppas att de berättar...Lycka till..

Stolt mamma till Tindra 7, Leah 4
  • Nanniii

Hej! Vad trevligt med nya eskilstunabor :)
    Det stämmer att ni ska till förlossningen. Där är det bra skyltat. Vi blev själv fundersamma när vi kom upp, Visste inte om vi skulle gå in eller vänta utanför. Men där är några stolar utanför. Sätt er där och vänta så hämtar dom er :)

Eskilstuna är kännt för att inte berätta om könet. Vi fick reda på att vi skulle få en liten pojke. Men hon var ändå ganska reserverad. Vi frågade lite sött och nyfiket om hon såg ngt. Testa ni också att göra det så kanske ni får svar:)

Lycka till

• thweni

Tack för era svar!

Till förlossningen hittar jag, men jag började fundera på om hon jag pratade med i tlfn verkligen sa det, eftersom jag tycker att det "borde" vara på bm-mottagningen (men alla län har ju olika).. :P

Men då sätter vi oss utanför och väntar, så får vi se hur det går sen! Jag hoppas vi får nån som vill säga vad hon/han ser, om vi nu bestämmer oss för att vi vill veta... Man kanske kan peka och fråga "Vad är det där..? ..Och det där..?", så kanske den som gör ultraljudet talar om vad som är könet och vad hon/han ser... *leker lite med tanken*

• Thoughtless

Vi fick reda på de utan några konstigheter, detta var förra året.

Min farbror ska ha barn om en månad och dom fick oxå reda på könet utan några konstigheter

• Hästtjejen78

Vi gjorde RUL där i torsdags. Vi fick inte reda på kön, men vi frågade inte heller för vi vill inte veta i förväg! Flört

Går du inte huvudentrén är Förlossningen väldigt tydligt skyltat, men annars är det Hiss D, våning 4. Flört

Ett stort lycka till!!!!

BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • thweni

Tack för era svar! Vi ska fundera lite mer på om vi vill ha reda på könet eller inte, det är ju inte viktigt egentligen men vi (mest jag) är nyfikna på det. Viktigast är ju att allt är bra med bebis, och så länge det är så, så är jag nöjd.
    Får se hur det blir, om vi frågar eller inte. =) Men då vet jag att det iaf inte är nån omöjlighet att få veta om vi nu vill det.

• Attis91

Jag var där på RUL förra veckan, fick då veta kön utan problem, dock var hon inte helt säker ;) Jag tycker dom är superbra där!

Svar på tråden Frågor om RUL i Eskilstuna (Mälarsjukhuset)