• Anonym

gravid v.26 och ont högt upp i magen eller mellangärdet.

hej hej. väntar mitt andra barn nu. det som jag känner nu kände jag inte sist.
    jag har ont högt upp i magen, de ömmar och gör ont om jag trycker lite lätt. gör skit ont när jag rör på mig. nån som vet vad de kan vara?

• Svar på tråden gravid v.26 och ont högt upp i magen eller mellangärdet.
  • Anonym

Magkatarr? Märker du nån skillnad beroende på vad/hur du äter? Testa isf att äta mindre portioner mer regelbundet. Och snäll mat utan starka kryddor.

Annars ring bm eller sjukvårdsrådgivningen. De brukar kunna det mesta. 

• Anonym

Det är inte ovanligt att man får gallbesvär under graviditet, det kan vara det... Googla på det så finns det litet saker man kan undvika att äta, för att inte störa gallan i onödan.

Jag hade likadant ett tag, det gick över så småningom. Min BM sa att om jag tyckte det gjorde för ont, så skulle jag kontakta förlossningen. (Visst, jag kunde åka till akuten, men de skulle enligt henne ändå inte våga göra någonting utan att förlossningen var inblandade...)

• Anonym (blodtryck)

Hur är ditt blodtryck?

• Anonym

Okej. tack för era svar :) ska läsa om gallsten.

Mitt blodtryck hade höjts sist jag var hos BM. Ligger i vanliga fall runt 120/70 men nu var det 120/85.

Hade som högst undertryck förra graviditeten på 150/100. och 106 under förlossningen.

• Cecilia86

Hej!

Jag har både gallsten och vad jag tror är vanlig halsbränna och mot halsbrännan hjälper losec mups 20mg jättebra, det lättade en hel del  när jag började med dom.. Det är fortfarande ömt om bebisen trycker på eller så men inte alls lika jobbigt som innan..

Har du däremot gallsten och får ett anfall så kan jag tala om att det gör ONT.. Du kan inte stå, inte gå, inte ligga eller sitta, smärtan gör att du kräks och åker du in akut så blir du prioriterad högt just för att smärtan inte är human.. Hoppas verkligen för din skull att det "bara" är magkatarr eller halsbränna.. :p 

• Anonym

ok tack för ditt svar :)

jag har faktiskt ganska mkt halsbränna. men inte så jobbigt att jag måste ta något för de, räcker med lite filmjölk. Och de där onda är inte alls i närheten av de du beskriver, eller vad jag läst. så tror inte de är gallsten för så ont har jag verkligen inte.  De känns mest som magen knyter sig där uppe och håller sig kvar i de läget utan att släppa, känns hårt och ömmar.

• Pusselbiten86

Sitter de på Höger sida... strax in mot höger från mellangärdet..
    Och går bak mot höger sidan där bak?

om de gör de ä de gallan. Jag ficl stora besvär när jag var gravid :(

Noah 060526, Thias 070724, Alwin 091210
  • Anonym
    Pusselbiten86 skrev 2010-08-29 20:27:17 följande:
    Sitter de på Höger sida... strax in mot höger från mellangärdet..
    Och går bak mot höger sidan där bak?

om de gör de ä de gallan. Jag ficl stora besvär när jag var gravid :(
    Nej det sitter mitt på magen, i mitten precis. och ner mot naveln
  • Pusselbiten86
    Anonym skrev 2010-08-29 20:31:26 följande:
    Då är de inte gallan.
    Utan magmunnen...

Skulle tippa på någon magkatarr eller något då.
    Noah 060526, Thias 070724, Alwin 091210
  • EmmaRoSa
    Anonym skrev 2010-08-29 20:31:26 följande:
    Jag hade något liknande när jag vänta mitt andra barn förra året, jag åkte ut för att kolla på ultraljud om de kunde se något, mitt satt på vänster sida lite snett ovanför navel ock kändes som en öm punkt ungefär som ett blåmärke..
    När jag va uppe och rörde mig gjorde det fruktansvärt ont och det kändes nästan som att det brände det va riktigt obehagligt men försvann ungefär ca 2 veckor innan fölossning. På sjukhuset sa de att det kunde va ligamenten som drog.. 
Svar på tråden gravid v.26 och ont högt upp i magen eller mellangärdet.