• Emmel

Ta reda på telefonlistor

Hej
    Vi har haft en diskussion här hemma ang. telefonnummer etc.

Min fråga är: om en person har ett telefonnummer som han står på privat, en mobiltelefon, kan någon annan då få ut telefonlistor på det nummret, t ex hans fru?

Abonemanget ligger hos Telia

Fråga nummer två: om telefonen står på företaget, kan frun få ut den då?

• Svar på tråden Ta reda på telefonlistor
  • lia76

Ingen kan få reda på sådant.
    Det sparas antingen på sim-kortet eller i telefonminnet.

(=
  • SoStylish
    lia76 skrev 2010-08-28 17:05:42 följande:
    Ingen kan få reda på sådant.
    Det sparas antingen på sim-kortet eller i telefonminnet.

Det går absolut visst att få reda på sådant! Men samtalslistor lämnas bara ut till den personen som står på abonnemanget!
  • Emmel
    SoStylish skrev 2010-08-28 17:17:13 följande:
    Det går absolut visst att få reda på sådant! Men samtalslistor lämnas bara ut till den personen som står på abonnemanget!
    Det var det jag trodde också. Men HUR vet Telia att det är den som står på abonnemanget som ringer och inte någon annan?

Kan man se vem någon har SMSát till också?
  • SoStylish
    Emmel skrev 2010-08-29 11:52:10 följande:
    Det var det jag trodde också. Men HUR vet Telia att det är den som står på abonnemanget som ringer och inte någon annan?

Kan man se vem någon har SMSát till också?
    Dom skickar väl antagligen bara listor till den personen och till den adressen som är registrerad! Sms vet jag inte, men det får väl säkert också. Sedan vet jag inte hur mycket information man själv kan få ut som privatperson.
  • lia76

Menar du telefonlista över vilka nummer du har ringt så kan privatpersoner inte komma över dessa listor.

Menar du telefonboken i mobiltelefonen så kan ingen komma över den så länge din mobiltelefon inte fått någon skadlig kod innebär att mobilen kan tas över och styras av någon annan som kan ringa och skicka SMS, eller att information som telefonbok och bildarkiv förloras eller förvanskas. Men det är inte sällsynt. 
    Så själva telefonboken (vilka personer du har i den) kan ingen komma åt, inte ens den du har abonnemang hos (Telia, Telenor).
    Isåfall skulle du ju kunna få tag på de konaktern aigne när ud tappar bort din mobiltelefon/simkort.
    Nej, då får du lägga in kontakterna på nytt.

Men är det telefonlistor över samtal du gjort eller tagit emot så  kan privatpersoner inte komma över dessa. Oftast står alla samtal specifierade på räkningen, men då bara samtal du själv gjort.

(=
  • SoStylish
    lia76 skrev 2010-08-29 12:10:12 följande:
    Menar du telefonlista över vilka nummer du har ringt så kan privatpersoner inte komma över dessa listor.

Menar du telefonboken i mobiltelefonen så kan ingen komma över den så länge din mobiltelefon inte fått någon skadlig kod innebär att mobilen kan tas över och styras av någon annan som kan ringa och skicka SMS, eller att information som telefonbok och bildarkiv förloras eller förvanskas. Men det är inte sällsynt. 
    Så själva telefonboken (vilka personer du har i den) kan ingen komma åt, inte ens den du har abonnemang hos (Telia, Telenor).
    Isåfall skulle du ju kunna få tag på de konaktern aigne när ud tappar bort din mobiltelefon/simkort.
    Nej, då får du lägga in kontakterna på nytt.

Men är det telefonlistor över samtal du gjort eller tagit emot så  kan privatpersoner inte komma över dessa. Oftast står alla samtal specifierade på räkningen, men då bara samtal du själv gjort.

Jag vet inte var du har fått ifrån att man som privatperson inte kan komma över listor över vilka samtal som ringts från sitt abonnemang! Det går alldeles utmärkt!
  • lia76
    SoStylish skrev 2010-08-29 12:14:50 följande:
    Jag vet inte var du har fått ifrån att man som privatperson inte kan komma över listor över vilka samtal som ringts från sitt abonnemang! Det går alldeles utmärkt!
    ja du själv som abonnemangsinnehavare kan få reda på din egna samtalslista.
    Men jag kan inte ringa och ta reda på vilka samtal du har ringt eller vilka samtal du tagit emot.
    Kanske det fungerar nu mot hur det fungerat tidigare.
    men integritetslagen säger annat 
    (=
  • SoStylish
    lia76 skrev 2010-08-29 21:59:20 följande:
    ja du själv som abonnemangsinnehavare kan få reda på din egna samtalslista.
    Men jag kan inte ringa och ta reda på vilka samtal du har ringt eller vilka samtal du tagit emot.
    Kanske det fungerar nu mot hur det fungerat tidigare.
    men integritetslagen säger annat 
    Jag uppfattade det som att du menade att det inte alls gick att få ut eftersom du skrev att privatpersoner inte kan få ut listorna! Oftast går det att logga in på sin operatör och där se vilka samtal som gjorts, när de ringdes och hur länge samtalet varade. Men jag kan t.ex. inte få ut samtalslistor på min grannes mobiltelefon utan bara min egen.
Svar på tråden Ta reda på telefonlistor