• Pallas Athena

Någon som bor eller har bott i Forshaga?

Vi har hittat ett hus där som vi är sugna på att köpa, men först vill jag kolla upp omständigheterna!
    Hur är MVC och BVC? Vad finns det för förskolor och vad har ni för erfarenhet av dem?
    Kan ni rekommendera någon bra läkare att lista sig hos?
    Är det något annat man bör tänka på om man ska bo i Forshaga?

• Svar på tråden Någon som bor eller har bott i Forshaga?
  • Pallas Athena

Nä, det är klart.. Forshaga är ju så litet!

• Ozzys mor

Hej, jag bor i Forshaga. Det är väldig kö till dagis nu, 65 som väntar tydligen. Men jag är jättenöjd med min sons dagis, Sagoparken.
    Mvc var det ju ett tag sen jag var till, och har inte varit hos nån av dom barnmorskor som jobbar nu. Var jätte nöjd med den jag hade när jag väntade Ozzy. Det har nog mycket med personkemi att göra.
    Tror inte du har så stort utval på läkare på Vårdcentralen, det finns nog bara nån kvar, så det är väl inget val direkt.

JAG TRIVS HÄR OCH KAN INTE TÄNKA MIG ATT BO NÅN ANNANSTANS, MEN DÅ ÄR JAG JU FÖDD HÄR

• Pallas Athena

Hej!
    Åh, vad kul att du ville svara!
    Ja, jag tycker också att Forshaga är fantastiskt, men eftersom jag aldrig har bott där så har man ju inte så mycket inblick i de vardagliga sakerna..
    Är för övrigt uppvuxen i Karlstad!
    Ajdå, kö till dagis är ju inte bra - våra FP-dagar tar slut (eller, ja, det gör de inte, men de vi har råd att ta ut nu eftersom vi vill spara resten - till blivande syskons ankomst osv) nu i december och hur gör man då om man inte får någon dagisplats direkt efter att huset blivit vårt?
    Är det kö till alla dagis eller bara ett speciellt (fast det kanske inte du vet!)?
    Vi kommer tillhöra Skiveds skolområde (vilekt dagis är det?).
    Tack för svaret!

• Pallas Athena

Ingen annan som vill svara?

• Pallas Athena

Hej Lizza!
    Vad kul! Vad har han för erfarenheter av Forshaga då?

• Lizza

han har nog allt han e uppvuxen där,hans mamma e en jättebra dagmamma oxå!! har för mig inger sagt att mvc o bvc ska va bra

• Pallas Athena

Lizza: Åh, vad bra! Just nu är jag dock lite oroligt över att det ska vara långa köer till dagis, men det är nog inget din kille vet något om??

• Lizza

nej det tror jag inte han vet nått om vi ska faktiskt till forshaga imöra

• Pallas Athena

Och vi fick huset! Jihoo! JIPPIEE!!
    Lizza: Vad kul! Vi kanske ses där utan att veta om det!

• Lizza

wow fick ni huset wweeeee vart i forshaga e det då? vi ska lämna barna hos inger o gösta sen ska vi åka ned te k-stad o handla

• Pallas Athena

Lizza: Moängen!
    Ska ni shoppa i K-d? Varför då? Var bor ni då?

• Lizza

vi bor i säffle, ska handla lite julklappar åsånt

• Pallas Athena

Lizza: Okej!

Någon som vet något om dagiskön i Forshaga?

• Ozzys mor

Tror det fortfarande är ganska lång kö, men det går ju alltid att ringa till kommunen och fråga, det kanske finns nån slags förturs system. Har man jobb så måste ju barna få gå på dagis, det är bara att tjata. Men det är nog ingen idé att sikta in sig på att barna kommer in just i skiven, det kan lika gärna bli i Stackbråtarna (längst upp i Grossbol) alltså i andra änden av byn.

Men va roligt att ni fick huset, Grattis

• Pallas Athena

*suck* De har ca 4 månaders kötid till dagisplats överhuvudtaget i Forshaga, och inte på något sätt vill de hjälpa oss att få plats trots att båda har jobb att gå till! Vi har till och med letat upp ett privat dagis i K-d som har en plats ledig, men eftersom de går på bidrag måste Forshaga kommun gå med på att betala bidraget dit och det gör de inte! Jag har tjatat, bönat och bett och försökt få fram deras medkänsla, men inget hjälper!
    Hur sjutton ska man göra då? Vi kommer ju förlora jobbet på detta och dessutom gå i personlig konkurs då vi måste leva på en inkomst!

• Karpet

Prova sätt ut en annons i lokaltidningen. Kanske finns någon som kan tänka sig att ta hand om ert barn i ett par månader mot ersättning?

• Pallas Athena

Karpet: Ja, det är ju en idé förstås, men jag vill ju helst att hon ska få vara på ett och samma ställe hela tiden tills hon börjar i skolan! Och allra helst hos någon som är utbildad för det!

Svar på tråden Någon som bor eller har bott i Forshaga?