• Pysse

Ni som har katt, vad har ni för soffa ?

Vi har två stycken siameser. Det är jätte lugna och klöser bara på klösbräda, men de har en tendens att kräkas precis överallt.
    Mattor slutade vi med för ett par år sedan, för det är liksom inte lönt eftersom katterna kräktes alltid på mattorna. Nu tänkte vi skaffa en nya soffa. Innan har vi haft Ikea med helt tvättbar klädsel - men nu har vi tvättat klädseln så många gånger att den är alldeles blekt.
    Ni som har katter - har ni tygsoffa ? Hur funkar det ?

PS! Katterna kräks inte varje dag och de är vetrinärundersökta och det är liksom inget fel på dem.

• Svar på tråden Ni som har katt, vad har ni för soffa ?
  • anmaca

Vi har 4 katter och har haft tygsoffa tidigare, det funkade kanon.
    Jag hade lakan låg i soffan när vi inte var hemma eller inte använde den. Detta för att minska mängden katthår som fastnade ;)
    En väninna till mig har lakan med plastad undersida ligger på sittdynorna för hennes katt brukar också kräkas och då skyddar lakandet mot fläckar.
    Nu har vi skinnsoffa och det fungerar också kanon. Den är smidig att bara torka av, drar inte åt sig lika mycket katthår och katterna låter bli att klösa på den.

Lycka till

• Tabba

Hejsan.

Katter vill ju ha "bra fäste" när dom kastar upp, så vill ni ha soffan ifred köp ett par billiga / lätttvättade
    mattor och lägga i något hörn.

När det gäller katters vilja är det enklast att bara ge efter ...

• Ramborg

Vår katt kräks sällan så jag har inte problemet själv, men en väninnas bebis småkräks överallt så dom köpte en mörk skinnsoffa. Lätt-avtorkat.

• Kinya

Det är ju lättast att hålla en skinnsoffa ren från kräk. Jag skulle dock aldrig kunna ha en skinnsoffa (iaf inte så snygg så länge) även om våra katter bara klöser på sina klösbrädor/klösträd så springer de runt och när de springer över soffan så åker ju klorna ut som dubbar för att ge bättre fäste och då blir det fula märken.

• Majsan70

Vi har vanlig Ektorp soffa med tvättbar klädsel. Iofs så kräks inte katterna i soffan. De förerdar mattor och sängar. En kompis till mig som oxå är uppfödare har köpt svindyr divansoffa som inte är tvättbar. Går ju att gnugga rent i värsta fall.

• amalie79

Jag har en Tomelilla, smidigt med tyg, bara att tvätta. Men jag täcker över soffan med ett fint täcke som katten kan sova på (ligger där just nu och trynar) : )

Mina katter kräks också på mattan ibland, men när jag är hemma hinner jag oftast höra honom och flytta honom : ) skulle aldrig strunta i mattor för deras skull, men har plastmatta i hallen och köket- fast det är mer för att jag gillar de fina glada färgerna : )

• marsmarsmåne

Har skinnsoffa, lättstädat inga katthår fastnar. Har lite billiga fleeseplädar i den (39:- på ikea) som katterna sover på som sammlar upp allt hår, när de börjar se skabbiga ut vänder jag på dem, viker om dem och till slut slänger ut dem.
    Hade problem ett litet tag med att den ena ville klösa på kanten, men en ny och bättre klösmöbel till dem fixade det problemet.

• Bedan

Vi har en trasig soffa... men det gör inget för den är ful ändå. Nått skit som svärmor köpt. Min soffa som vi kan ha den dag vi skaffat en större lägenhet är bättre. En snygg IKEA-soffa (ekeskog) som man kan byta överdrag på om man vill eller om katten förstört.

Svar på tråden Ni som har katt, vad har ni för soffa ?