• miracle20

Skillnad mellan gymnasiet och högskolan?

Hejsan, ska snart börja plugga så jag har lite frågor angående högskola. Vad är det för skillnad mellan högskola och gymnasiet?

Min tid på gymnasiet innebar rätt mycket pluggande varje dag,jag satt med läxor i kanske 2-3 timmar, men då hade jag massa olika ämnen nu på högskola har jag bara en kurs i taget tror det blir mycket lättare.

Så vad är skillnaden? Kommer jag få göra fler prov(tentor),mer läxor och läsa massa böcker?

• Svar på tråden Skillnad mellan gymnasiet och högskolan?
  • ettplustack

Det är ett ämne i taget som man kan lägga fokus på. Det är mycket självstudier, det gäller att vara vaken och gå på alla pass i skolan även de som inte är obligatoriska, vidare får du läsa sjukt många sidor på kort tid.
    Svårt i början innan man kommit in i det, skönare på ett sätt att kunna fokusera på ett ämne i taget

• Tygtiiger

För det första: Du kommer inte att sitta med läxor för du får inga läxor. Ingen kommer att tala om för dig vilka sidor du ska läsa eller vilka uppgifter du ska göra, du kommer att få en litteraturlista (med rekommendationer om vilka böcker som är viktigast om du har tur) och du kommer att få föreläsningar. Så får du själv avgöra vad du ska läsa, vad som är viktigt, vad du ska sålla bort.

Du kommer antagligen att tvingas analysera en del material och dra slutsatser ifrån det (om du har tur och går en bra kurs) och tempot kommer att vara rejält mycket högre än på gymnasiet. När jag läste kinesiska (jupp,det var kul ) drog de igenom hela gymnasiets ordförråd de första 12 veckorna. Ouch.

För det andra: du är vuxen och ska leva på studiemedel som ska räcka till dyra böcker, hyra, mat och nöjen, om du inte bor kvar hos dina föräldrar förstås (och det suger verkligen om man pluggar, så flytta, så fort du kan). Det komplicerar också saker och ting.

Vad gällde tentorna så skiljde sig tentorna jag hade på universitetet något från proven i skolan. De tog fyra timmar att skriva, för det första, och ett par veckors koncentrerat heltidspluggande att förbereda sig för. Och om man kör tentorna får man inga pengar och på vissa kurser får man inte heller läsa vidare. Hej ångest.

Men det är MYCKET roligare på universitet. Går inte att jämföra.

Krupke, we've got problems of our own!
  • ettplustack
    Tygtiiger skrev 2010-08-28 23:04:35 följande:
    För det första: Du kommer inte att sitta med läxor för du får inga läxor. Ingen kommer att tala om för dig vilka sidor du ska läsa eller vilka uppgifter du ska göra, du kommer att få en litteraturlista (med rekommendationer om vilka böcker som är viktigast om du har tur) och du kommer att få föreläsningar. Så får du själv avgöra vad du ska läsa, vad som är viktigt, vad du ska sålla bort.

Du kommer antagligen att tvingas analysera en del material och dra slutsatser ifrån det (om du har tur och går en bra kurs) och tempot kommer att vara rejält mycket högre än på gymnasiet. När jag läste kinesiska (jupp,det var kul ) drog de igenom hela gymnasiets ordförråd de första 12 veckorna. Ouch.

För det andra: du är vuxen och ska leva på studiemedel som ska räcka till dyra böcker, hyra, mat och nöjen, om du inte bor kvar hos dina föräldrar förstås (och det suger verkligen om man pluggar, så flytta, så fort du kan). Det komplicerar också saker och ting.

Vad gällde tentorna så skiljde sig tentorna jag hade på universitetet något från proven i skolan. De tog fyra timmar att skriva, för det första, och ett par veckors koncentrerat heltidspluggande att förbereda sig för. Och om man kör tentorna får man inga pengar och på vissa kurser får man inte heller läsa vidare. Hej ångest.

Men det är MYCKET roligare på universitet. Går inte att jämföra.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
  • HAGUJ

För det första vad ska du studera? Det skiljer endel mellan olika ämnen och program.

• Cia o krabaten

Det var mycket "tuffare" att plugga på högskolan!
    Från att ha haft det ganska lätt genom hela grundskolan så kändes det som att ha blivit utsparkad i verkligheten liksom  Bommade första tentan, liksom hälften av klassen, innan vi insåg hur det gick till!
    Hur mycket man måste läsa själv på eget ansvar, hur djupt det går på frågorna på tentan, hur tentan ens fungerar osv osv.

Mycket mer läsa i böcker än att lära sig på föreläsningarna,  äve om de också var nyttiga.
    Det blir väldigt tufft om man bara pluggar till tentan, det gäller att hålla uppe lästempot redan från början.

Men som någon sa så varierar det säkert mellan kurser och program och även olika mellan program och program och kurser och kurser. 

Svar på tråden Skillnad mellan gymnasiet och högskolan?