• SkåneSally

24 000 för ett ärr i pannan?

Hej,

Jag vet att det pågår en diskussion om vanprydande ärr men jag ville inte "kapa" den tråden, har bara en enkel fråga:

Vår son har ett ärr i pannan, mitt ovanför ögonen, 2 cm långt, synligt, ibland vitt, ibland rött. Vi har skickat in foton och fått tillbaka att Trygg hansa ger 24 000 för det eftersom de bedömer att ärret är "markant synligt".

Är detta ok summa eller borde vi överklaga? På vilka grunder isåfall... Jag känner att jag kan inte bedöma detta.

Helst vill jag bara stänga ärendet men måste göra det jag borde för min sons skull.

• Svar på tråden 24 000 för ett ärr i pannan?
  • Stor mamma

helt okay,vet en som bara fick 10 000 för ett ärr på kinden - o det ärret var stort o brett

• Sale

har en kompis som jag tror fick runt 18 för ett ärr på sidan av huvudet (från örat ner till halsen)

• Aimy

Det är olika tabeller för olika olyckstyper. Vid personskada till följd av trafik så är det Trafikskadenämndes tabellverk som gäller, finns på nätet. Är det ett kvarvarande ärr efter annan typ av skada, så är det o-falls försäkringen som gäller, och då kan det vara olika tabeller beroende på vilket försäkringsbolag man har. Be att få en kopia av deras tabellverk och se efter själv om du anser att deras bedömning är rimlig eller ej. Därefter kan du eventuellt överklaga. 

• Selma1966

Oj, får man betalt för det? Dags att kolla varför mna föräldrar inte kollade med försäkringsbolaget när jag hade min cykelolycka som 12-åring. Jag har ett 7 cm långt fult ärr på handleden. Idioter har frågat varför jag försökt ta livet av mig (det sitter på ovansidan så man borde inte tänka så). Läkarna försökte förminska ärret genom att sy ihop ärrvövnaden lite några år senare. Men de sa efteråt att jag troligen inte kunde bli fotomodell hädanefter (inte något jag kunnat bli ändå...). Jag tycker det låter rätt ok ersättning i alla fall. Det syns och kan irritera men är inte en skada som värker och utgör ett rörelsehinder i framtiden. Jag har även ett ärr genom ena ögonbrynet efter ett fall in i soffbenet som tvååring. Båda mina ärr var röda eller lila (vid kyla) länge men numera är dem hudfärgade.

• Millan1968
    SkåneSally skrev 2010-08-29 07:26:08 följande:

Hej,

Jag vet att det pågår en diskussion om vanprydande ärr men jag ville inte "kapa" den tråden, har bara en enkel fråga:

Vår son har ett ärr i pannan, mitt ovanför ögonen, 2 cm långt, synligt, ibland vitt, ibland rött. Vi har skickat in foton och fått tillbaka att Trygg hansa ger 24 000 för det eftersom de bedömer att ärret är "markant synligt".

Är detta ok summa eller borde vi överklaga? På vilka grunder isåfall... Jag känner att jag kan inte bedöma detta.

Helst vill jag bara stänga ärendet men måste göra det jag borde för min sons skull.

Hej

Har du någon bild? Skulle vara intressant att se.
    Jag ¨håller på att ta kort, inte så lätt att se på kort. Syns annorlunda än man ser det på riktigt.
    Vilket försäkringsbolag har du?
    Jag ska skicka in både till det som man anmällt till dagis eftersom det hände där och sen vår hemförsäkring har dem sagt till mig.
  • Stor mamma

När jag var lite fick jag olika skador o var försäkrad, nu har jag nytt bolag men ärren kvar- undrar om man kan få för dem ändå har aldrig fått för dem tidigare

Eller är det för sent tro, det är fula ärr på händer o nedanför knäna

• Bedan
    SkåneSally skrev 2010-08-29 07:26:08 följande:

Hej,

Det låter som den normala taxan ja. Vad hade du tänkt dig (i och med att du funderat på att överklaga)?
  • inze

Dottern fick 13000kr  för sitt ärr på kinden.

skada.jpg
    Skadan                Efter 2 år

Klicka för större bild
  • Stor mamma
    inze skrev 2010-08-29 10:53:09 följande:
    Dottern fick 13000kr  för sitt ärr på kinden.

skada.jpg
    Skadan                Efter 2 år
    usch nåja hoppas ni förvaltar slanten rätt kanske hon får ut körkort eller nått efter den skadan
  • inze

Jag det är ju en liten slant som hon kan få när hon blir stor.  Har den på banken så den lär ju inte öka så särdeles mycket.

Brorsonen fick 25000 för 3 st små ärr på magen efter titthål när de opererade blindtarmen på honom.  Så vad de går efter vet jag inte. Ett ärr i ansiktet syns ju alltid medan små ärr på magen bara syns när man är avklädd. Tror bara ett av brorsonens syns när han har badbyxor.

Svar på tråden 24 000 för ett ärr i pannan?