• Amazina

Fler som får hormonplitor under graviditeten?? Hur förebygger man?

Under min förra graviditet var jag alldeles prickig runt munnen och hakan. Jag har aldrig annars finnar och en hudterapeut förklarade att det var hormonplitor. Nu är jag gravidi igen och tänkte försöka förebygga finnar. Någon som har ett bra tips? Normalt har jag torr till normal hud.

• Svar på tråden Fler som får hormonplitor under graviditeten?? Hur förebygger man?
  • jaghetersophia

oh ja - förra graviditeten hade jag inte en enda plita. denna gång har jag haft MÄNGDER över hela kinderna och näsan... nu i vecka 14 börjar de smått försvinna. Har torr hus i vanliga fall. Vet inte om det är mycket att göra åt när de beror på hormonerna..

• Mamma89

om det är hormonprickar går det inte att förebygga.. blir ju synliga pga hormonhalten i kroppen.. enda man kan göra då är att dölja med smink om man inte vill de ska synas..
    är det finnar man får kan du köpa något porrensande.. typ clearasil..

• PiaSara

ja herregud, fick plitor å finnar å skit tidigt. Trodde de skulle ge med sig men sitter här i vecka 36 å min hy ser ut som en tonårings, kan tro att man e i puberteten. Mindre kul. Känns som inget hjälper, dom e nog där tills bebisen kommer tyvärr, för min del iaf :( De jag kan tipsa om är iaf att va noga me renligheten, de e nog viktigt...

• Drake

Japp. Har haft finnar på hakan från v.5 (är i v.7+6 idag). Det kommer säkert att fortsätta men det har blivit liiite bättre.

Jag har märkt att om jag tvättar med en bra ansiktstvätt morgon och kväll så håller det sig på en ok nivå. Jag använder också täckande smink i grönt (som motverkar det röda) och lite hudfärgat som döljer väldigt bra.

Jag hade väldigt mycket acne som barn och tonåring och det känns hemskt att få finnar igen vid 33

Svar på tråden Fler som får hormonplitor under graviditeten?? Hur förebygger man?