• cinnamon4

När slutade ni amma?

När slutade ni amma? Hur gammal var bebisen? Tröttnade han/hon? Trappade ni ner eller var det  "cold turkey"?

Måste höra lite och få råd eftersom jag i helgen har misslyckats med att sluta amma, försökte sova på madrass i annat rum men stod inte ut med bebisens gråt... Måste ta upp och trösta (och ge bröstet) Hon är 11 månader ni och jag funderar på att  låta henne amma 1 månad till och hoppas på att hon sen själv är mer redo att sluta/tröttnar på amningen. Hon äter bra annars och ammar mest på nätterna. Vad tror ni?
  • Svar på tråden När slutade ni amma?
  • Flickan och kråkan

Jag slutade nattamma båda mina pojkar på mitt initiativ. Gick upp och vaggade istället, fungerade bra utan gråt. Jag hade aldrig kunnat sluta nattamma genom att lämna över till pappan.....han "duger" jättefint annars men inte just som ersättning för tutte nattetid när de varit vana vid det. Fortsatte amma dagtid och att amma till sömns på kvällen. Äldsta tackade för sig när han var 9 månader (jag var gravid då och sinade så han tröttnade väl helt enkelt). Yngsta tackade för sig strax efter året. jag ammade då bara till sömns på kvällen, men en kväll så ville han inte det mer så sedan dess söver jag honom i famnen istället.

• milli79

Slutade amma helt vid 12mån. Jag slutade lite eftersom jag var gravid och det knappt kom nån mjölk annars kanske jag ammat lite längre. Slutade nattamma vid 11mån för han vaknade hela tiden när jag ammade eftersom det inte kom tillräckligt med mjölk. Sen dess har vi gett välling en gång per natt & han sover bättre/lugnare. Ska försöka sluta med vällingen snart oxå han verkar mer & mer klara sig utan. Men jag tror på att lyssna på barnet.

Visst kan du testa att sluta om nån månad.

• Kazeer

Första barnet:
    Slutade amma, när sonen var 7 månader. Det blev en naturlig nedtrappning, när han började äta fast föda. Till slut var han inte intresserad av bröstet längre.

Andra barnet:
    Slutade amma, när sonen var 1 månad. Ingen nedtrappning utan jag slutade rakt av.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Snart vår tur

Min dotter är nu 15 månader och jag ammar fortfarande henne på morgonen o kvällen. Hon slutade självmant att nattamma när hon var 10 månader, från att ha ammat 2-5 ggr/natt så slutade hon helt. Hon äter 2 portioner gröt på kvällen + amning..sen ammar hon nästa gång vid 5-6 tiden.

• MalinV

Jag slutade när sonen var ganska precis ett år. Trappade ner naturligt allt eftersom han började äta vanlig mat (tog bort första ammningen vid ca 5 månader, sedan allteftersom). Sista månaderna ammade jag bara på morgonen. Slutade på mitt initiativ, ammningen verkade inte ge sonen något rent matmässigt (han var hungrig nästan direkt efteråt) utan var mest en mysstund. Det gick hur lätt som helst att sluta helt. Ammat på nätterna gjorde jag bara ca 1,5 månad, sedan har sonen sovit hela nätter.

• HejaFreja

Helammade i 4 månader, sen delammade jag til Freja var 7 månader lite drygt.
    Trappade ner succesivt, tog väl bort en amning i taget, men det var för att hon tappade intresset mer och mer.
    Så för det mesta blev det en kamp att amma, och vi var sura och genomsvettiga båda två =P
    På slutet ammade jag bara på morgonen, och då kände jag själv en morgon att neej, nu är det nog bra.

• Smulanflen

Slutade amma helt när min son var 13 mån.

Det bara blev så & sen fick/får han välling

• Esther09

Jag slutade amma dagtid när hon var 8 månader, och nattetid till hon var 12 månader ca. Tillslut gav jag henne välling när hon vaknade på natten i stället, och efter ett par veckor, så sov hon hela nätter. Jag var som du, klarade inte av gråten, så det här med välling fick bli en nödlösning och det funkade! Nu får hon välling på kvällen vid 20, sen sover hon gott på det.

• Sessilou

Slutade med amningen helt när sonen var runt 7 månader.
    mjölken hade minskat mkt innan så han åt både gröt o fick ersättning plus ammade utöver det.
    sen vart det en naturlig avtrappning när han började äta mer o mer mat.
    Han var nöjd o protesterade inte.

Less is more=)
  • Nayi

Min dotter är 16 månader gammal, jag har nattammat min flicka så länge hon har har velat ha det så. hon använder mig mer som en napp när hon ska somna. Snuttar i några minuter sen släpper hon. Jag är gravid så det kommer ingen mjölk. och vanlig napp slutade hon att använda när hon var 4 månader, hon tyckte bröstet var bättre antagligen. Men igår bestämde jag mig för att sluta ge henne bröstet när hon ska somna. Jag har ont i dom och så känner jag att jag behöver förbereda henne inför förändringarna som kommer när nästa bebis födds. Inatt grät hon i några minuter, men jag envisades med att inte ge henne bröstet. Jag sjung för henne och så sa jag till henne att jag förstod att hon var ledsen men att det skulle gå över om några dagar. Och bara genom att bekräfta hennes känslor så blev hon lugnare.

Men vi trappade ner med amningen när hon var ca 6 månader, för då började hon att äta mat. Då blev det mat 2 ggr om dagen och resten amning. Sen blev det mat 3 ggr om dagen, frukost, lunch och middag och resten amning. Till slut ammade jag henne bara efter lunch och kväll, då när hon skulle sova. Men idag är det bara sovstunderna som jag försöker vänja bort. Så det är en procedur som man går igenom... Vet inte om det är bra att bara avbryta hela amningen från en dag till en annan. Bröstet ger så mycket mer till våra barn än bara näring..

Svar på tråden När slutade ni amma?