Min dotter är 16 månader gammal, jag har nattammat min flicka så länge hon har har velat ha det så. hon använder mig mer som en napp när hon ska somna. Snuttar i några minuter sen släpper hon. Jag är gravid så det kommer ingen mjölk. och vanlig napp slutade hon att använda när hon var 4 månader, hon tyckte bröstet var bättre antagligen. Men igår bestämde jag mig för att sluta ge henne bröstet när hon ska somna. Jag har ont i dom och så känner jag att jag behöver förbereda henne inför förändringarna som kommer när nästa bebis födds. Inatt grät hon i några minuter, men jag envisades med att inte ge henne bröstet. Jag sjung för henne och så sa jag till henne att jag förstod att hon var ledsen men att det skulle gå över om några dagar. Och bara genom att bekräfta hennes känslor så blev hon lugnare.
Men vi trappade ner med amningen när hon var ca 6 månader, för då började hon att äta mat. Då blev det mat 2 ggr om dagen och resten amning. Sen blev det mat 3 ggr om dagen, frukost, lunch och middag och resten amning. Till slut ammade jag henne bara efter lunch och kväll, då när hon skulle sova. Men idag är det bara sovstunderna som jag försöker vänja bort. Så det är en procedur som man går igenom... Vet inte om det är bra att bara avbryta hela amningen från en dag till en annan. Bröstet ger så mycket mer till våra barn än bara näring..