• Anonym (nykter)

Är jag tråkig för att jag vill ha en vit månad :(

Jag sa till min sambo att "efter den här semesterveckan blir det en vit månad för mig", och det var för att jag kände att jag druckit alldeles för mycket hela sommaren och det har varit mycket resor kors och tvärs, hemma har vinboxarna tömts en efter en...
    Nu har också vardagen börjat med jobb och träning flera dagar i veckan, och jag vill liksom rensa ur kroppen och känna mig fräsch!

Observera att detta alltså bara gäller mig själv, jag har inte på något sätt sagt att han måste ha en vit månad, han får göra hur han vill!
    I fredags skulle det vara vin till maten och jag sa bara att jag hoppar över det och tar det barnen dricker, och han mumlar nåt om att "ååååh vilken uppoffring, inget viiiin till den goda pastan" Sedan frågar han om jag vill ha nåt till TV-n, en cider eller en öl och jag säger bara - Nej tack, jag vill inte dricka nåt jag har ju sagt att jag ska hålla upp?!
    I går kväll var det kräftskiva med goda vänner och alla barnen var också med så det var absolut inget fylleslag vi skulle på. Jag tackar artigt nej till vin och öl och får höra att jag är ju sååååå tråkig :(

Va fan låtsas som att jag är gravid då om det ska vara så svårt att se att jag inte villl dricka sprit?!!! Dessutom har vi alla barnen där och det är väl jättebra att nån av oss är nykter?
    Halv 12 ville barnen hem för dom var trötta, och det var väl inget konstigt med det, vi hade ju varit där sedan kl. 17:00? Det är väl lätt för oss vuxna att sitta och prata och skratta och skåla fram till småtimmarna, men barnen hade ju faktiskt aktiverat varandra i över 6 timmar.
    Han blev skitsur och irriterad för att "barnen skulle bestämma när vi skulle åka hem" och att det var faan pinsamt hur tråkig jag var?!
    När vi kom hem så satte jag på TV-n och barnen satte på sig pyjamasar och jag förberedde en mysstund i soffan allihop innan dom gick o la sig, men NEJ!
    Han menar att det var faan raka vägen i säng för det var dom som ville åka från festen och då kan dom lika gärna gå o lägga sig?! Jag blev så förbannad att jag bara gick o la mig och jag orkar knappt se honom idag utan att bli på dåligt humör :(
    Han vill bara ha en ursäkt till att dricka vin, och whiskey vid alla möjliga tillfällen, medans jag blir äcklad och menar att inga vanliga människor hinkar alkohol VARENDA dag vardag som helg?! Innan jag träffade honom drack jag ALDRIG på en vardag medans det nu kan gå en hel box vin en vanlig vecka?!

ÅÅåååh, jag ville bara skriva av mig :(

• Svar på tråden Är jag tråkig för att jag vill ha en vit månad :(
  • Anonym (Se upp!)

Akta dig för att du inte hamnar i "medberoende rollen", ett sant helvete på jorden.....Gratiss till din vita månad.

• Fins Mamma

låter som om åtminstonde han har lite problem om han inte kan hålla sig ifrån alkohol en endaste dag?

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Gung Ho

Jag var tidigare (slutet tonåren till ca 22) helnykterist så jag vet hur 'provocerande' det kan vara att inte dricka alkohol för människor som dricker, speciellt i kretsar där det kanske inte är så vanligt att stå ut ur mängden sas. Ju mer folk dricker desto mer 'provocerade' blev de. Jag tror det är något slags dåligt samvete pga man innerst inne vet att man dricker för mycket, då är det jobbigt att konfronteras med någon som tagit tag i 'problemet'.

Fast jag måste erkänna att jag får intrycket att en del av problemet är att han i grunden inte respekterar dig eller har någon större omtanke kring familj. Det kan ju iof bero på drickandet.

Jag kom för en ca 10 år sedan på att jag drack på tok för mycket ganska ofta. Det var ett 'studentbeteende' som jag liksom fastnat i. Självinsikten kom inte lätt, men då lade jag ned alkohol i ett år för att bevisa för mig själv och min familj att jag hade kontroll över mig själv och mitt beteende samt att få avstånd från festbeteendet man lagt sig till med och sas 'börja om' med en sund relation till alkohol. Som tur var hade jag ingen i min omgivning som hade liknande attityd som du råkat ut för.

Stå på dig.

• johlinn

Inget konstigt eller tråkigt att ta en vit månad. Har gjort det själv och det var bara sååå skönt! Jag kände att jag hade druckit för mycket en period och ville testa hur det kändes att vara utan, och det kändes BRA! Skulle göra det igen om jag kände så! Mest din sambo som reagerar konstigt tycker jag!

• ChoopChoopSong

TS, det låter som om din man har alkoholproblem. Många dricker för att det är gott och det behöver inte vara fel, så länge man dricker måttligt. Men kan man inte hålla uppe ens en vecka, eller visar sådan reaktion när frun vill ha en "vit månad" - då har man problem. Det låter öht som om ni har druckit ganska mycket alkohol den senaste tiden och det är inte alltid så lämpligt, särskilt inte med barn närvarande.

Och nej, du är inte "tråkig" - du är sund.

• Anonym (nykter)

TACK!!!!
    Det känns skönt att höra att jag inte helt är ute och cyklar :)

Och ja, det har varit ALLDELES för mycket alkohol en lång tid, jag tror det började i samma veva som vi båda började arbeta mycket utomlands. Vi tog med oss medelhavs-drickandet hem....
    Det hette att vi skulle "unna" oss en fin middag för att fira något och det är klart att det var vin till maten och likör till kaffet - Festligt skulle det vara.
    Enligt min sambo så vill han unna sig det goda i livet för att han ju kan det, Varför ska vardagen vara trist när man kan sätta guldkant på den är hans filosofi. Sedan att guldkanten är 1 flaska vin varje kväll och ett par tre whiskey det ser han bara som ett tecken på att njuta av det goda i livet....

Vi har tjafsat om det ibland i vissa situationer som exempelvis en diskussion om rattfylleri. Han menar att det kan drabba vem som helst som fastnar i ett blåstest kl. 08:00 på väg till jobbet och att det är för djävligt.
    Jag menar att det inte drabbar "Vem som helst". Är man påverkad kl. 08:00 när man är på väg till jobbet och dessutom kör bil (!) så har man alkoholproblem, vilket fick honom att gå i taket förstås. Jaha, så då är jag alkoholist då??? För han skulle ju kunna fastna i en sån kontroll och blåsa rött?
    Ja det säger väl en hel del säger jag.....
    Till saken hör att vi är separerade med tidigare partners och lever varannan-veckas-liv, så då kan man faktiskt dricka hur mycket man vill när barnen inte är här, ska det vara så himla svårt att stå över när man ändå har så pass mycket egen tid? På semester och liknande så styrs restaurangbesök och liknande av om det går att ta en öl eller inte till maten??? Det spelar väl ingen roill när vi är med barnen?! En öl kan han väl ta NÄR SOM HELST?
    Nää, jag anser faktiskt att vi båda levt omdömeslöst och druckit alldeles för mycket och jag vill inte längre, det är inte jag liksom...En fördel med att jag avstår är att han i alla fall inte dricker i veckorna längre! Nu blir det så tydligt varje gång han ska ta en öl eller en whiskey att det faktiskt bara är han som dricker och då känns det väl pinsamt kanske jag vet inte.
    Jag tänker i alla fall inte hålla honom sällskap :)

• Anonym

Jag tror att din man agerar som han gör för att han inte vill dricka ensam. Då blir det mycket tydligare att han inte kan avstå som du gör.
    Klart att inte vem som helst kan åka fast i en poliskontroll en vardag med alkohol i kroppen. Det händer omogna 19-åringar och alkoholister och jag antar att din man inte är 19?

• Lilly mama

Starkt av dig att ta ett steg bakåt och se era mönster. Det låter inte riktigt sunt att dricka så mycket hela tiden. Jag gillar vin och tar gärna ett glas men inte varje dag och på en vardag defintivt bara ett glas. Vardagens guldkant får inte gå till överdrift, för då blir det ingen kant längre...

Du kan för övrigt hälsa din man att många av de som jag sett i mitt yrke som tagits för rattfylla har haft alkoholproblem, så det är enligt min uppfattning faktiskt en rätt stark indikator på att man bör se över sitt drickande. Under alla omständigheter så upplever du det som ett problem och då är det ett problem för er relation. Sen om din man har alkoholproblem enligt någon officiell definition är av mindre betydelse, tycker jag.

Svar på tråden Är jag tråkig för att jag vill ha en vit månad :(