• Anonym

Har han en pappakris?

Hej!
    Jag och min sambo väntar vårat första barn... i okt
    "Problemet" är min sambo, vi har alltid haft det jättebra och vart väldigt kärleksfulla, och alltid uppskattat varandra. Nästan varit nykära hela tiden....
    När jag var i v.7, så fick jag åka på jobb i 2 månader och när han kom hem var det mkt mys m.m., som vanligt... och vi hade sex en gång, men efter det ville han ej ha det mer... pga att det kändes konstigt när det fanns ett litet barn i mahgen m.m, vilket var okej med mig.

Under semestern så framkommer det att han tycker vi är mer som vänner än ett kärlekspar... han betonar dock att han äskar mig o.s.v, men att det inte är som förr... Han vill vara nykär!??? Jag tycker ju fortfarande att vi är typ nykära... samtidigt så är man ju inte det heller hela tiden efter 6½ å tillsammans!!
    Jag frågar om det beror på att vi inte har sex längre, men det var ju hans egen vilja. Han menar att det inte beror på det, utan det kan han vara utan. Jag tror dock sex är viktigt, för man bli ju intima på ett sätt man inte är vanligtvis.... vilket gör att man är partners mer än vänner.(Denna biten saknar vi ju för tillfället) Han är väl införstådd med och säger själv att man inte alltid är nykär och alla förhållanden har lite upp och ner...(men vi har inte haft det tidigare).

Han har börjat röka, och dricker ganska mkt... och fick ytterligare ett jobb utomlands i 1½ månad, där han är nu och kommer hem innan beräknad förlossning.
    Vi pratar varje dag, men han vet inte vad som händer med oss säger han, han vet ingenting... Han vill bara att barnet ska komma nu, så att vi får se hur det utvecklas efter det. Det är något som är viktigt för honom, att barnet helst ska komma NU. Därför tror jag att det möjligtvis är en pappakris?

Jag måste tillägga att när jag blev gravid, ingen blev lyckligare än honom.... MEN, ingen blev mer orolig också... han pratade med en familjemedlem om han verkligen skulle klara av att bli pappa m.m, vilket ansvar det innebär m.m.

Vad händer med min älskling och oss? Han är också jätteledsen för vad han utsätter mig för och tycker själv att han är knäpp för tillfället... men han vet inte varför, han vet ingenting, allt bara snurrar i huvudet säger han.
    Jag blir så ledsen, är gravid i v.32, men vet inte om vi är en familj i slutet av året.... Jag älskar honom ju så otroligt mycket!!! Han är 33 och jag är 26 år.

• Svar på tråden Har han en pappakris?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Nog verkar det vara någon slags pappakris eftersom alla problem verkar ha börjat när du blev gravid. Han blev glad men orolig när han fick veta att ni skulle ha barn. Jag tror att det kan ligga mycket i den här oron han känner. Det skulle vara bra om han bättre kunde förstå varför han hamnat i den här krisen. Ni kan försöka prata mer på djupet han och du, om era egna uppväxter och hur ni tänker er livet som föräldrar. Kanske behöver han prata med någon utomstående. Ibland är det så att när barnet är fött så blir det hela mer konkret och lättare att handskas med. Jag tycker att ni skall försöka se tiden an och inte göra några förändringar nu. Det är alltid en stor omställning att få barn. Man behöver tid för att komma in i sina nya roller. Försök att inte glömma bort varandra som par när barnet är fött.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Har han en pappakris?