• Anonym (orolig)

Hjälp! Min son har ätit bär, kan dom vara giftiga?

Fasen, min son var helt blå om munnen och händerna när han kom in nu. Han har ätit svarta/blå bär som finns i buskarna omkring vårt område. Vet inte vad buskarna heter men det är löv på dom och ganska långa grenar.
    Nån som vet om dom kan vara giftiga???

• Svar på tråden Hjälp! Min son har ätit bär, kan dom vara giftiga?
  • Anonym

Ring Giftis omgående och rådgör.

• Niiskuneiti

Håller med, om du tror att ditt barn är förgiftat är det klokast att ringa snabbt och kolla ist för att fråga här, för då får du ett säkert svar.

• Cia o krabaten

Absolut ringa giftinformationen.

Under tiden kan du googla på Aronia (svartaronia) för de har bär nu som är svarta och färgar av sig.
    Helt ofarliga och lämpliga till att göra sylt på tex. Finns som buske eller också häck.
    Men det går ju itne att säga på din lilla beskrivning om det är dem, men om du ser en bild kanske?
    Eller ring på och fråga de som bor där vad det är för bär! 

• Venna

Ett tips man brukar få är att plocka av några bär och "erbjuda" barnet. Låter kanske bakvänt, men då kan man kanske få ett litet hum om hur mycket barnet har fått i sig.

Vill han ha mer när du visar honom dem så kan man kanske anta att han tyckte de var goda och kanske ätit en del. Vägrar han så gillade han nog inte smaken, och då kanske han inte fått i sig så mycket.

Tycker också tipset om att ringa på hos grannen och fråga vad det är för bär är bra.

Och naturligtvis ringa giftinformationen!

• Lindreas

Man ringer ALLTID giftinformationen om någon ätit något som kan vara giftigt! ALLTID!

Hoppas allt gick bra och att lill-killen inte blev dålig. :)

• Anonym (orolig)

Det gick bra med lillen! Det var inga giftiga bär och han blev inte sjuk heller!
    TACK för svar iaf!

• Lindreas
    Anonym (orolig) skrev 2010-08-31 09:35:13 följande:
    Det gick bra med lillen! Det var inga giftiga bär och han blev inte sjuk heller!
    TACK för svar iaf!
    Vad skönt! Men du, nu har du väl lagt in numret till Giftinformationen i mobilen?
Svar på tråden Hjälp! Min son har ätit bär, kan dom vara giftiga?