• lillan e

borde jag vara orolig?

jag ger ersättning till min 3veckors, hon ât jättebra i början lite över 100ml, sen efter ett tag blev det mer 90ml och nu i tvâ dagar äter hon mellan 60-90ml.. ca var 3:dje timma
    sen är det som att det sitter ända upp i halsen pâ henne och hon vägrar öppna munnen och om jag försöker ge henne mat vrâlar hon högt..

hon är väldigt irriterad i ena ögat och sover oroligt...

borde jag vara orolig eller är det normalt att barn ändrar sitt matmönster?

nâgra tips pâ hur man kan fâ henne att äta mer pâ en gâng och mer rutin mässigt??

• Svar på tråden borde jag vara orolig?
  • HWikström

Oj, va mycket hon åt i början. Min flicka drack nog inte mer än 50-60 ml åt gången när var i åldern 1-3 veckor. Men det kanske är så att hon är lite förkyld eller har en infektion i kroppen som du inte märker.
    Sen kan det vara så att hon nu reglerar sitt matintag och äter lite mindre för att hon helt enkelt inte behöver mer. Går hon upp i vikt som hon ska? Vad säger de på bvc?

• lillan e
    HWikström skrev 2010-08-29 19:39:02 följande:
    Oj, va mycket hon åt i början. Min flicka drack nog inte mer än 50-60 ml åt gången när var i åldern 1-3 veckor. Men det kanske är så att hon är lite förkyld eller har en infektion i kroppen som du inte märker.
    Sen kan det vara så att hon nu reglerar sitt matintag och äter lite mindre för att hon helt enkelt inte behöver mer. Går hon upp i vikt som hon ska? Vad säger de på bvc?
    jodâ hon gâr upp en massa i vikt, men de säger här att hon borde kunna äta 120ml pâ en kvart??  jag tror ocksâ hon har lite ont i magen..
  • HWikström

Seriöst, 120 ml på en kvart och ditt barn är 3 veckor. När vår bvc-sköterska frågade hur mycket vår dotter åt när hon var 3 veckor sa jag att runt 50-60 ml och hon sa att det var jätte bra. Har du provar minifom för små krångliga magar? De kan göra underverk. Det funkade toppen för oss.

• kokos

testa semperdroppar för magen! Miniform funkade inte för oss

Min son åt inte mer än 60 ml när han var 3 veckor. Nu äter han 100-150ml och är snart 3 månader...

Allt går om man bara vill
  • MrsEnglund

Det är svårt att kräva av en sådan liten baby att skaffa matrutiner. De äter när de är hungriga helt enkelt. Det tog ganska många veckor innan min gosse åt lika mycket varje gång och samma intervall.

Dock har det ändrat på sig mycket under tiden. Först åt han var 3:e timme. Mellan 3-4,5 månader har han ätit varannan timme 165ml. Men nu senaste 2 veckorna verkar han inte alls lika hungrig. Det går längre mellan måltiderna och många gånger äter han bara 100ml och blir då hungrig tidigare...

Jag tror att det kommer att röra på sig ganska mycket fram till kanske runt 1års åldern när de äter mer som vi vuxna och vanlig mat.

• Lovisa09

Min flicka var nog två-tre veckor när vi blev rekommenderade att ge ersättning. Bvc sköterskan sa att vi skulle börja ge runt 60-80 ml och det blev hon nöjd på. Min tjej gör likadant när hon absolut inte vill ha mer mat, gallskrikerSkrattande så du behöver nog inte oroa dig, det är ju trots allt dem man får rätta sig efter. Min flicka är nu snart tre månader och hon äter allt mellan 100-200 ml per mål så det varierar men visst man blir orolig varje gång hon "bara" äter 100ml. Men det är ju bara barnen som kan styra hur mycket dem vill ha..

Svar på tråden borde jag vara orolig?