Ett förslag om hur CSN och Fribelopp bör förändras för oss studenter.
Bakgrund
Idag får vi studenter ungefär 2600kr i studiestöd och man kan låna runt 5000kr från CSN. Dessa siffror varierar lite beroende på om du läser utomlands eller i Sverige. Man får bara tjäna 53000kr per halvår för att inte få stäkt stöd. Problemet för oss ungdomar är att man ofta får sommarlovslönen en månad efter och detta medför att man som hårt arbetande ungdom snabbt når 53000kr och då tjänar man inte på att jobba mer. Varje krona som vi får ut i stöd måste någon av de som jobbar i Sverige betala in i form av skatt, pengar som kunnde ha gått till satsningar inom infrastruktur, bättre skola mm. Dett aleder även till att studenter får mindre arbetsliverfarenhet än vad vi annars skulle haft
Förslag
Ta bort hela bidragsdelen så man inte får någonting gratis. Höj lånedelen till 10 000kr i månaden och gör det möjligt att välja hur mycket man vill låna varje månad. Om jag t.ex en månad inte hinner jobba så kan jag välja att ta ut upp till 10 000kr medans jag kan om jag hinner jobba välja att inte ta ut några pengar en månad. Sedan tycker jag att fribeloppet ska slopas helt så man kan jobba hur mycket man vill. Hoppas sedan också att företag ska ha mer internship och stipendium såsom de har i USA.
Tycker även att man kan tänka sig att skriva av en viss summa av lånet om man klarar sin utbildning på utsatt tid.