• laban1

Ett förslag om hur CSN och Fribelopp bör förändras för oss studenter.

Bakgrund

Idag får vi studenter ungefär 2600kr i studiestöd och man kan låna runt 5000kr från CSN. Dessa siffror varierar lite beroende på om du läser utomlands eller i Sverige. Man får bara tjäna 53000kr per halvår för att inte få stäkt stöd. Problemet för oss ungdomar är att man ofta får sommarlovslönen en månad efter och detta medför att man som hårt arbetande ungdom snabbt når 53000kr och då tjänar man inte på att jobba mer. Varje krona som vi får ut i stöd måste någon av de som jobbar i Sverige betala in i form av skatt, pengar som kunnde ha gått till satsningar inom infrastruktur, bättre skola mm. Dett aleder även till att studenter får mindre arbetsliverfarenhet än vad vi annars skulle haft

Förslag

Ta bort hela bidragsdelen så man inte får någonting gratis. Höj lånedelen till 10 000kr i månaden och gör det möjligt att välja hur mycket man vill låna varje månad. Om jag t.ex en månad inte hinner jobba så kan jag välja att ta ut upp till 10 000kr medans jag kan om jag hinner jobba välja att inte ta ut några pengar en månad. Sedan tycker jag att fribeloppet ska slopas helt så man kan jobba hur mycket man vill. Hoppas sedan också att företag ska ha mer internship och stipendium såsom de har i USA.

Tycker även att man kan tänka sig att skriva av en viss summa av lånet om man klarar sin utbildning på utsatt tid.

• Svar på tråden Ett förslag om hur CSN och Fribelopp bör förändras för oss studenter.
  • ingensignatur

och de som inte har möjlighet att jobba alls? Hur ska de lyckas klara av de redan skyhöga lånen om de måste ta ut 10 000 varje månad?

• laban1
    ingensignatur skrev 2010-08-29 17:27:55 följande:
    och de som inte har möjlighet att jobba alls? Hur ska de lyckas klara av de redan skyhöga lånen om de måste ta ut 10 000 varje månad?

Tycker att man ska jobba och jag tror att fler skulle göra det om de vart tvugna. Jag har studerat i USA och där jobbar alla samtidigt som de studerar. Man hinner utan problem jobba ialf 2-3månader per sommar och ialf en gång per helg samt eventuellt någon kväll i veckan. Jag läser civilingengör och jag har vänner som läser lärare, maskinare, Läkare, vetrinärer, ekonomer mm och alla håller med om att man hinner jobba lite ialf.

Lånen är ju knappast skyhöga, en ränta på 2,3% är även i dessa tider med låg reporänta anses som låg.

Samt att om man gör som jag skrev ovan drar av lite av lånen om man klarar utbildningen på utsatt tid samt att man jobbar och lånar till allt så kommer folk bli mer motiverade att klara sin utbildning snabbare

• Blackbird

Jag är emot förslaget. Social ingenjörskonst på hög nivå. Tycker att det nuvarande systemet är mycket bra då det ger bättre möjligheter och förutsättningar för studenter samt att många fler än i USA får chansen till högre utbildning på detta sätt. Det ska inte behöva vara så otroligt jobbigt att studera.

Man ska även betala tillbaka allt till CSN, därför är det bättre med nuvarande system att det inte är hela beloppet som är lån.

Conscience is dead
  • Anova

Med detta system hur blir det då med de "låglöneyrken" som ändå är akademiska, tänkar närmast på t.ex. bibliotikarier, sjuksköterskor, socionomer, lärare, som aldrig kommer att ha en inkomst som passerar 30 000 kr i månaden (om ens 25 000 kr). Många av dessa jobbar inom offentlig sektor och kommunal regi.

Hur ska vi t.ex. kunna rekrytera förskollärare eller bibliotikerarier?

• laban1

Men om man är lite flitig så behöver man ju inte låna så mycket.

Man kan ju lätt klara sig under 8000kr i månaden (jag har vissa månader som jag lever på under 6000kr). Då måste man få in 96000kr/år. Jobbar man 2,5 månad på sommaren och tjännar 20 000kr/månaden blir det 35 000 om man har 30%skatt. Jobbar man sedan 1 dag i veckan i 10h (100kr/h) och får ut ca 700kr efter skatt blir det under de resterande 10 månaderna ca 28000. Då behöver en sådan elev ta ut ca 33 000kr per år.

På en kanidat blir det 99 000kr och för en master 165 000kr. Och då kan man leva billigare än 8000kr/månad, vissa kan få pengar av föräldrar, man kan jobba på andra lov som jul och påsk.

Nu får man som student om man tar en master ca 250 000kr i lån samt mindre arbetslivserfarenhet. Fördelen med detta är att man betalat mer av sin utbildning och man kan då enlklare förklara varför man ska ha högre lön än en utan utbildning.

• Blackbird
    laban1 skrev 2010-08-29 22:33:33 följande:

Men om man är lite flitig så behöver man ju inte låna så mycket.

Man kan ju lätt klara sig under 8000kr i månaden (jag har vissa månader som jag lever på under 6000kr). Då måste man få in 96000kr/år. Jobbar man 2,5 månad på sommaren och tjännar 20 000kr/månaden blir det 35 000 om man har 30%skatt. Jobbar man sedan 1 dag i veckan i 10h (100kr/h) och får ut ca 700kr efter skatt blir det under de resterande 10 månaderna ca 28000. Då behöver en sådan elev ta ut ca 33 000kr per år.

På en kanidat blir det 99 000kr och för en master 165 000kr. Och då kan man leva billigare än 8000kr/månad, vissa kan få pengar av föräldrar, man kan jobba på andra lov som jul och påsk.

Nu får man som student om man tar en master ca 250 000kr i lån samt mindre arbetslivserfarenhet. Fördelen med detta är att man betalat mer av sin utbildning och man kan då enlklare förklara varför man ska ha högre lön än en utan utbildning.

Vilka kriterier utgår du från när du påstår att man klarar sig "lätt" på under 8000 kr.? Sen detta "om man är lite flitig", vilken sorts situation utgår du från att man lever under?
    Conscience is dead
  • ingensignatur

Om man är ensamstående förälder kan man inte bara jobba hur som helst om man studerar hundra procent, heller inte leva på under 8000 kr. Och 20 000 i månaden på ett sommarjobb? När man inte har en utbildning? Skulle inte tro de :)

• laban1
    Blackbird skrev 2010-08-29 22:39:21 följande:
    Vilka kriterier utgår du från när du påstår att man klarar sig "lätt" på under 8000 kr.? Sen detta "om man är lite flitig", vilken sorts situation utgår du från att man lever under?

Man kan lätt leva på 8000kr i månaden om man är själv. Lägenhet på ca 3500kr, mat 1500kr, kläder 500kr, kursmaterial 500kr. Då har man 2000kr marginal.

Jag jobbar ju själv så mycket i perioder utan problem samt att alla mina vänner i USA gör det jämnt. Tror många svenskar är lite för lata och bekväma. Varför ska jag betala skatt som går till folk som igentligen inte behöver bidrag?

• laban1
    ingensignatur skrev 2010-08-29 22:45:42 följande:
    Om man är ensamstående förälder kan man inte bara jobba hur som helst om man studerar hundra procent, heller inte leva på under 8000 kr. Och 20 000 i månaden på ett sommarjobb? När man inte har en utbildning? Skulle inte tro de :)

Kan väll tänkas att man kan få något tillägg om man har barn precis som nuvarande system. Men jag tycker att det ska eftersträvas att studeras innan man skaffar barn. Man har ju faktiskt  (oftast ialf) gjort ett val när man skaffar barn. Men du borde väll klara dig på 10 000kr rent samt barnbidrag?

Tycker inte 20 000kr är mycket för ett sommarjobb efter som man får 13%högre när man inte sparar till semester. jag fick över 23 000/månaden i sommar inom bygg, en kompis fick 28 000/månad i industrin. Dok är vi driftiga och jobbar övertid ibland.

• Blackbird
    laban1 skrev 2010-08-29 22:48:21 följande:

Man kan lätt leva på 8000kr i månaden om man är själv. Lägenhet på ca 3500kr, mat 1500kr, kläder 500kr, kursmaterial 500kr. Då har man 2000kr marginal.

Jag jobbar ju själv så mycket i perioder utan problem samt att alla mina vänner i USA gör det jämnt. Tror många svenskar är lite för lata och bekväma. Varför ska jag betala skatt som går till folk som igentligen inte behöver bidrag?

Men alla är bor inte själva eller har bara sig själva att försörja, samt att alla har inte möjlighet att jobba lika mycket som en som inte har något annat ansvar än att bara göra bra ifrån sig i skolan.
    Därför är det fel att säga att svenskarna är lata. Anser att du utgår från helt fel grunder. 

Skatten du betalar är absolut värt det det går till. Det bidrar till fler studerande, vilket behövs i våra tider eftersom arbetsmarknaden är hård och det krävs att man kan konkurrera med varandra. Inom t.ex. läkaryrket är det brist på läkare så även där behöver vi så många läkarstudenter vi kan få. Dessutom tillkommer en hel del ränta på det lån alla studenter tar, så när man betalar tillbaka till staten gör man det mångfaldigt. 

Så detta system är bättre än det du föreslår. Ditt system gör det bara möjligt för de som har råd att studera. 
    Conscience is dead
Svar på tråden Ett förslag om hur CSN och Fribelopp bör förändras för oss studenter.