• Eligrabbarna

Ni med "små" barn som slutat med blöja

Har en son som är 20 månader och är nu blöjfri dagtid. Vi ska nu införa det på dagis också som vägrat innan pga...hmm ja jag vet inte vad!

Hur har det gått för era barn när de börjat dagis sen, har det blivit mycket mer olyckor där än hemma?
    Hur gjorde ni med nattblöjan? (tog bort den i anslutning till dagtorrheten eller tog det längre tid)
    När blev de torra både dag och natt?

• Svar på tråden Ni med "små" barn som slutat med blöja
  • AyZee

Vad lustigt att du srkiver att förskolan var emot! För precis så kände vi också (i maj, då var min dotter också 20 månader och hade varit blöjfri dagtid en månad). Efter första dagen på förskolan å tre par nedkissade byxor sa de att nä det här vill vi inte. Men jag stod på mig. Gick bättre sedan.

Hela sommarledigheten har det gått superbra, var hon än varit med vem. Men sedan 4 veckor tillbaka är det mer regel att hon kissar i byxorna. Dessutom säger hon ofta inte till. Nya förskolan har i alla fall inte klagat än (där de också kändes mer positivt inställda). Så just nu är det mängder av kissiga byxor å trosor varje dag både hemma å på förskolan så jag vet inte riktigt om jag kan säga dig något mer om det skulle bli bättre eller sämre hemma.  

Hon har fortfarande blöja på natten. Dricker ofta väldigt mkt på kvällen och just nu orkar vi inte göra något aktivt med nattblöjan.

Men stå på dig! Låt inte förskolan trycka ner dig, det vill jag i alla fall säga. 

• Eligrabbarna

Jag tog dit sonen i måndags i kalsonger och så sa jag "nu har han ingen blöja på sig, ni får sätta honom på pottan med jämna mellanrum om han inte säger till"
    Det var "rätt" förskolllärare och hon sa att det är klart vi ska testa. Nu har han gått på dagis hela veckan. 5 dagar och endast 3 påsar med kläder med mig hem, en varje dag on-fr, månd-ti gick klanderfritt!

De har blöja på honom när han sover middag än så länge.

Jag vet att det kommer komma bakslag för vår stora son var "felfri" första 2 månaderna men sedan kissade han på sig massor i ett helt halvår innan det vände tillbaka igen. Tycker bara det är trist att de ska vara "emot" pga åldern. Hade han varit 3 år hade de nog inte sagt något...

Svar på tråden Ni med "små" barn som slutat med blöja