• Emelie80

Babysim eller inte?

Hur resonerade ni??
    Gick ni på babysim? Varför i så fall?
    Gick ni inte på babysim? Varför i så fall?

• Svar på tråden Babysim eller inte?
  • Michisen

Nej. Jag ville helt enkelt inte gå på babysim eftersom de tider som stod till buds låg precis så att jag hade fått amma, lägga i vagnen, låta honom somna, väcka upp honom, klä av honom, dra på badkläder, amma och så bada babysim, sen tvätta bebis och mig själv, klä på sig och bebis, amma, iväg ut igen, låta honom somna...
    Allt detta under vinterhalvåret.

Istället prioriterade jag att vi bägge sov eller gick promenader där han sov och jag fick motion.

Men jag är en lat och bekväm människa också som inte gillar att krångla till det, hade jag varit mer intresserad hade det säkert inte känts så krångligt heller.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Cazzie82

Var på förtsa babysimmet igår, och det var jättekul.

Jag ville börja för att ha åtminstone 1 aktivitet i veckan att göra, dessutom så ville jag vänja henne vid vatten tidigt.

Nu gick det så bra och tyckte det var riktigt roligt så det visade sig vara ett bra val.
    Mysigt...

• Fotavtryck

Valde att inte gå på babysim.
    Båda mina barn älskar vatten men vid den åldern så går det lika bra i badbalja eller badkar.
    Dessutom har jag aldeles för många vänners vars barn gått på babysim har blivit "öronbarn" villsäga haft ordentliga problem med öronen. två har fått operera in rör. En del säger att det inte har med babysimmet att göra, men jag tror inte på det.

Min älsta killa fylde 4 i maj och simmar ordentligt, trots han bara gått på simskola nu i sommar två veckor.

Vi har gjort så många andra aktiviteter istl. gått i skogen, F&S mamma-barn-gympa öppna förskolan osv...

• jean1

Vi ska börja på babysim till veckan och vi går av flera anledningar:

* En kul aktivitet (hoppas jag!) - främsta skälet.
    * Stimulerande för barnet, vatten är ju ett naturligt element för dem
    * Det stimulerar den motoriska utvecklingen
    * Bidrar till ökad kroppsmedvetenhet

• Alfonsina

Vi ska också börja till veckan och det är främst för vattenvara vid tidig ålder då vi bor vid havet. Sedan för att ha en aktivitet och alla andra punkter som jean1 skrev upp. Även bra för anknytningen sägs det.

Om Carl tycker det är roligt så planerar vi att gå alla nivåer och sedan vidare till "Minisim" och simskola. Tycker att det är superviktigt att man lär sig att simma och verkligen blir bekväm i vattnet.

• OHs mamma

Vi valde att inte gå på babysim för att det kostar så mycket. Sen anser vi att vi lika gärna kan gå med vår son till badhuset när det passar oss. Dessutom tycker jag det ser otäckt ut att låta barnen "dyka". För att bli vattenvan badar han i sin badbalja och duschar med oss, badade även i sjön nu i sommar. Under hösten ska jag försöka gå och bada med honom på torsdagar för då har de varmare vatten i bassängen

• Alfonsina
    OHs mamma skrev 2010-08-29 20:09:08 följande:
    Vi valde att inte gå på babysim för att det kostar så mycket. Sen anser vi att vi lika gärna kan gå med vår son till badhuset när det passar oss. Dessutom tycker jag det ser otäckt ut att låta barnen "dyka". För att bli vattenvan badar han i sin badbalja och duschar med oss, badade även i sjön nu i sommar. Under hösten ska jag försöka gå och bada med honom på torsdagar för då har de varmare vatten i bassängen
    Vi har fått väldigt bra information innan start och just dykningen är till för att lära de små att hitta något att hålla fast vid om de hamnar i vattnet. Kommer inte ihåg vad det kallas riktigt "Aktiv livräddning" eller något sånt. Sedan berättade de också att de sen inte börjar med bröstsim då det inte faller oss så naturligt egentligen. Jag tycker det hela låter superspännande.

Carl badar idag i badkaret (är 5,5 mån) genom att vi fyller i vatten så det täcker övanför öronen när han ligger ner och sen ligger han där på rygg själv och sprattlar. Men det är ju inte samma sak som att lära sig att simma på djupt vatten. Just att lära sig på djupt vatten är att föredra än grunt då simkunniga barn ändå kan drabbas av panik om de inte är tränade på just djupt vatten.
  • Ardea cinerea

Valde att gå på babysim, men började först när lillan var 6 månader. Tyckte det var smidigt att gå när hon var lite större och hade mer "vaken-tid". Gick på ett litet bad i grannkommunen, bara 5 bebisar i gruppen.

Jag ville få lite tips på hur man kan hålla henne och uppmuntra henne att röra sig i vattnet. Och så klart ge henne en möjlighet att sprattla mer fritt i vattnet än i badbaljan hemma (vi har inget badkar). Vi har båda lärt oss jättemycket, lillan fullkomligt ääälskar det, och i dagarna börjar vi på "mini-sim".

Det är inte på alla babysim man trycker ner barnen under vattnet. Hos oss började man med att strila vatten över huvudet med en vattenkanna. Först efter några gånger gick vi båda ned under vattnet, och med ledarens hjälp fick lillan dyka till mig. Några barn verkade inte mogna att "dyka", och dök därför inte på hela kursen.  

• Dixie

vi gick på babysim med båda barnen - jag är babysimlärare, så det är klart att det påverkade beslutet - men barnen har älskat det från första stund och de har sedan fortsatt med minisim och sedan vanlig simskola

Svar på tråden Babysim eller inte?