• Anonym (rädd...)

ni som fått blödningar i tidig graviditet och INTE fått missfall??!?!

Vill så gärna höra lite solskenshistorier när jag sitter här med klumpen i magen och gråten i halsen...

Är gravid i v 7 (6+1) och blöder just nu..
    Min man och jag hade sex och efteråt märkte vi att jag blödde. Det var inget våldsamt eller hårt sex alls, bara vanligt och det kändes inte konstigt alls under tiden..

Först kom det massa blod, nu kommer det bara lite.
    Ringde direkt till 1177, och de sa att det är jättevanligt och att jag absolut inte ska oroa mig.
    Men varför slutar det inte blöda?? Det är nu tre timmar sedan.

En annan sak som gör mig orolig är att fram till igår kväll har min mage varit spänd och hård. Det har känts som om någon har blåst upp den.
    Har hört att det kan vara tarmarna som arbetar långsammare, och det stämmer nog, för har varit stenhård i magen. Nu funkar magen hur bra som helst, har gjort nr 2 massa gånger, och magen är helt mjuk.
    Kan det vara ett tecken på att jag inte är gravid längre, eller skulle det ha blivit så ändå?

Hade ett missfall för två månader sedan, två dagar efter bim. Då hade jag jätteont och det kom klumpar i blodet och jag blödde i ca två veckor.. Jag har inte alls ont nu. Har lite molande mensvärk till och från som jag haft hela tiden. Kanske lite ont på höger sida om jag känner efter. Som att det sticker till..

Vet ju egentligen att jag inte kan göra annat än att avvakta och se, men skulle behöva lite solskenshistorier och uppmuntran under tiden..

• Svar på tråden ni som fått blödningar i tidig graviditet och INTE fått missfall??!?!
  • Anonym

jag fick en blödning i vecka 9 tror jag det var... vi hade sex, och sedan gick vi ut för middag på stan. när vi kommer till krogen där vi möter ett gäng vänner som inte ens vet att jag är gravid upptäcker jag till min fasa att det kommit lite blod! jag hade inte alls ont, men hela kroppen fick panik. ville helst bara ta min handväska från sambon som höll den medan jag var på toa och sedan springa hem! men jag intalade mig själv att det inte var någon fara, då jag inte alls hade ont.

när vi kom hem visade det sig att det kommit några få droppar blod i det papper jag rullat ihop i trosan i brist på annat, inte mer än så. jag hade sedan lite brunaktiga "snigelspår" i ca en vecka, men ingen smärta alls. jag är nu i vecka 15, och har för bara några dagar sedan lyssnat på den lilles hjärta :)

kanske inte så mysig berättelse, men jag hoppas den lugnar dina nerver något 

• Anonym

Jag har blödit en hel del dock inte så mycket först, men i v.7 så kom det blod på pappret i 12 dagar men bara lite jag gjorde vul efter att ha blödit i 3 dagar och det såg bra ut och förra veckan fick jag en rätt stor blödning på morgonen mycket mer än innan och gjorde vul på kvällen och det såg fortfarande bra ut idag är jag i v.12 och idag kom det åter igen pytte lite blod men jag tänker inte oroa mig för det lilla.

Hur mycket blod kommer och hur är färgen?

mina blödningar har varit rätt ljusa, vad jag har förstått så är det värre om blodet är som mens.

• Pärlans2

Förstår att du är orolig, men det är väl så att selmhinnorna är mer sköra när man är gravid, det kanske bara är så att du spruckit lite... ett litet sår så att säga. Hoppas allt går bra!

• Anonym (m)

stackars! vet hur hemskt det är och hur rädd man blir! fick en pytteliten blödning, eller snarare beigeaprikos flytning i några dagar när jag var i samma vecka som du. fick panik och trodde det var på väg att bli missfall. fick flytningen dagen efter jag haft sex, några dagar senare hade vi sex igen och då hände samma sak dagen efter fast lite mindre.
    är inte så långt gången än, går in i v 9 imorn men har inte haft mer blödningar. iaf så kollade jag upp på nätet och i olika böcker att man MÄRKER om det är missfall. det gör ont och blöder mycket.
    det är upp till 40% av alla gravida som får en blödning innan v 12 som är helt normalt.
    man har så hög genomblödning i underlivet och massa nya kärl som bildas så man blir lättblödande ffa vid sex! håller tummarna!

• Anonym (rädd...)

Tack för era svar!
    Precis efteråt kom det rätt mycket blod, men det kan ju hända att det uppfattade som mer än det var eftersom det är annat som också rinner ut när man haft sex.. Men det var riktigt rött blod.

Nu är det som blodblandade flytningar, ser väldigt utspätt ut. Har haft väldigt mycket flytningar de senaste veckorna, har nästan känt dem rinna, så det är kanske inte blod som rinner. Men det känns så när jag bara sitter här..
    Jag har även blött lite från de inre blygdläpparna när jag torkat mig, det började igår. Men det var verkligen inte blod som kom innifrån, dubbel och trippelkollade det..

Ett tag efteråt satte jag in en tampong för att se om blodet kom ovanifrån eller från sidorna, men kom på sen när jag tog ut den att den kanske inte hamnar tillräckligt långt in för att kontrollera det. Det var lite blodblandade flytningar på toppen och på ena sidan. Men när jag hade tampongen inne kunde jag känna pulsen dunka där nere, och det kändes lite ömt och typ .. slitet nästan.. på insidan av slidväggarna.. Så kan ju vara efter graviditeten. Det har hänt innan att jag har blött efter sex, men då har det inte varit alls så här mycket..

Är orolig också eftersom jag inte längre känner mig spänd i magen. Har inte haft andra graviditetssymptom än det hittills, så det är det enda jag har att gå efter..

• Anonym (rädd...)
    Anonym (rädd...) skrev 2010-08-29 19:29:26 följande:

. Men när jag hade tampongen inne kunde jag känna pulsen dunka där nere, och det kändes lite ömt och typ .. slitet nästan.. på insidan av slidväggarna.. Så kan ju vara efter graviditeten.

skrev fel.. menade att det kan ju ha varit pga SEXET, inte "efter graviditeten"..
  • Ett två tre

Jag har blödit till och från i bägge mina graviditeter, ibland lite, ibland mycket, ibland brunt, ibland rött. Första graviditeten slutade bra, han är nu 2 år och sitter och dricker välling i soffan här, den andra graviditeten har oxå gått bra, är i vecka 25 och den lill* sparkar just nu nästan sönder magen.

Så det kan gå bra även om man har blödningar, en del blöder när dom är gravida helt enkelt! Och det är ganska vanligt, vanligare än man tror.

Håller tummarna för dig

Mons april 2008 - BF 17 Dec 2010
  • Anonym (rädd...)

Det spelar ju ingen roll alls, eftersom alla gravitideter är olika, men jag har varit gravid två gånger innan och inte blött alls då...

Tänkte bara lägga till det..

Tack igen för alla positiva svar!!!

• Jordgubbsmuffins

Jag har blött alla 6 graviditeter. 3 gånger har jag fått missfall och med barn nummer 1 blödde jag just lite mindre än mens i vecka 6 och sen igen i vecka 8.
    Och sen lite småblödningar här och där.
    Med barn nummer 2 blödde jag litegrann bara i vecka 6-7 och sen i vecka 9 lite mer.
    I vecka 12+0 forsade det och blödde igenom dotterns blöjor (som jag var tvungen att låna i brist på annat tills vi tagit oss in på stan).
    Kändes som att allt maginnehåll ramlade ur mig och trodde jag skulle förblöda eller nåt.
    Men där fanns ett hjärta som slog så starkt och fint.
    Fick lite mindre blödningar under graviditeten några gånger och 9 dagar innan han föddes (föddes i vecka 38+0) så kom det sådär forsande mycket blod igen.
    Med barn nummer tre blödde jag i en och en halv vecka (6-8) ganska mycket. Sen var det bara någon mindre blödning under resten av graviditeten.

Alicia -05, Samuel -07 och Sebastian -09
  • 8Viola2

Jag hade en del blödningar till och från fram till v 21, både efter sex och annars med.
    Man har som sagt mkt sköra slemhinnor så du behöver förhoppningsvis inte oroa dig.
    Min barnmorska sa att man kan vara lugn oftast så länge blödningen inte är som en mens eller man blöder massor och har ont.
    Oroa dig inte för mycket men det är bra om du har lite koll.
    Kanske skriva ner hur mycket och när. Då vet du om du behöver träffa en läkare,
    Grattis till graviditeten!

♥ Nathalie 2010-05-29 ♥
Svar på tråden ni som fått blödningar i tidig graviditet och INTE fått missfall??!?!