• Anonym (Fundersam)

Klimakteriet eller gravid?

Jag är 49 år och börjar undra om jag blivit gravid? Eller kan man förväxla klimakteriesymtom med graviditetssymtom?

Under de senaste dagarna har jag haft ömma bröstvårtor, stickningar i brösten samt stark "mensvärk". Jag har varit gravid ett flertal gånger och vet hur det känns och även hur pms brukar kännas men den här gången vet jag verkligen inte. Naturligtvis borde jag ta ett test men vill inte.

Så jag frågar alltså: kan klimakteriesymtom kännas precis som graviditetssymtom. Någon lite äldre kanske kan svara.

• Svar på tråden Klimakteriet eller gravid?
  • Anonym

Hej!
    Är snart 43 år, hade precis som du för ett tag sedan och gjorde grav test, men var inte gravid. Har haft det vid ett par tillfällen och enligt gyn så blir ibland PMS värre när man närmar sig klimakteriet. Har ex aldrig varit speciellt öm i brösten innan mens förr om åren, men nu är det värre än någonsin, likaså mensvärken som kommer en hel vecka innan mens.
    Men kanske bäst att ta ett test för säkerhets skull, säker kan man ju inte vara.

• Anonym (Fundersam)

För mig har det också varit så att pms-besvären blivit värre och värre ju äldre jag blivit. Men på något sätt känns det här ändå inte som pms. Men det är säkert så och mensen kommer väl vilken minut som helst. Är inte helt regelbunden längre.

• Anonym

Ja, den kommer säkert snart! Min är inte heller regelbunden och senaste gången nu har jag blött i över 2 veckor så nu äter jag gulkroppshormon för att hjälpa kroppen att komma i balans igen. Suck, inte kul när inte kroppen sköter sig som den brukar=)

• Anonym (Ta ett test)

Min farmor var 48 år när hon fick sitt 4:e barn.

• Anonym

Kanske lika bra att ta ett test så du kan koppla av sedan, inte kul att gå och oroa sig.

• Anonym (Fundersam)

Jag väntar någon vecka till eftersom mensen varit oregelbunden senaste tiden. Jag får väl låtsas att jag är gravid och så att säga suga på den karamellen

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2010-08-29 20:29:24 följande:
    Lycka till=)
    Tack!
Svar på tråden Klimakteriet eller gravid?