• VinterNoll2

Stickning, mönsterhjälp på Blåbärsmössa

Ska börja sticka en Blåbärsmössa enligt mönster http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b10&d_id=1&lang=se
    Men jag har lite problem med vissa delar i beskrivningen.

1. "Ett diagram = 1 rapport" Vad är en rapport? Är det en del som ska upprepas hela varvet ut? Ena diagrammet är ju på 6 m och andra på 9 m.

2.  Jag ska börja med ett avigt varv och sen står det att jag ska fortsätta med slätstickning. Det jag undrar är då hur vet jag vad som är rätsida, avigsida? Ska jag då sticka rätmaskor på varv 2, 4 etc och avig maskor på varv 3, 5 etc?

3. Det är två mönster som ska stickas, ena är 6 m och 10 varv. Vilken maska är den första, dvs vilket är varv 1 och maska 1 i mönstret? Maskan längst ner till vänster eller högst upp till vänster?

Kanske dumma frågor men jag har inte stickat sen grundskolan. Garnstudio har bra stickskola men där står inget om det jag undrar ovan.
    Hoppas nån kan hjälpa mig  

Lillprinsen är äntligen här
  • Svar på tråden Stickning, mönsterhjälp på Blåbärsmössa
  • Tandfe

Jag har själv stickat den där mössan minst 2 gånger och fått till det, men nu är det ganska många år sedan. (har den inte här och kan kolla) Hoppas jag ska kunna svara på dina frågor iaf.
    Fick leta upp mönstret och kolla hur de menarSkrattande

1. En rapport som de menar är precis som du tror, det mönster du ska upprepa hela varvet ut.

2. Du börjar med det som blir rullkanten på mössan och första varvet är avigt just för att det ska rulla sig. Då blir det automatiskt rätsidan när den rullar sig. om jag hittade samma mönster som du (hos garnstudio) så ska du sticka på slätstickning (varannat varv rät varannat avig) tills det mäter 6 cm det blir rullkanten. Börja med avig som det står och prova sen med rät (det blir ju slätsickning från början) när du sen går på 3e varvet så märker du om det börjar rulla sig då är det rätt. jag hade provat mig fram så, men jag brukar alltid få prova mig fram och dra upp ibland.

3. längst ner till vänster får jag det till.

Hoppas du får till det, det är roligt att sticka/virka jag gjorde tre "OS-mössor" i våras och en poncho i vintras Flört
     Fråga igen annars!
    Lycka till!

• Tandfe

Men nu blev jag att fundera, du stickar väl på rundsticka/strumpstickor? Då kör man väl bara på med rätmaskor och får det som slätstickning? Det första aviga varvet är för att det ska rulla sig!

Varannat varv avig/rät är ju när man stickar med två stickor och gör avigsidan "baklänges" liksomGlad

• VinterNoll2

Jo jag stickar på strumpstickor och insåg efter några varv att det var väldans svårt för en nybörjare Hela fyra stickor att hålla reda på. Det blev även fel och jag lyckades tappa maskor från två varv nedanför, dessutom då jag stickade avigmaskor så blev det hårt stickat... medan rätamsor gav en normal stickning.
    Har bara virkat förut så det här var nåt helt nytt!
    Det låter ju rätt självklart det du skriver Tandfe att jag bara ska sticka rätmaskor... Jag får prova igen, just nu har jag repat upp allting för att provsticka på vanliga stickor, mina maskor blir så ojämna och jag har inte riktigt fått kläm på tekniken
     Funderade även på att skicka upp gran till min moster som är duktig på att sticka, men jag ska klara det här, skam den som ger sig eller hur?  

• Tandfe

Ett tips då är en rundsticka, då blir det bara 2 stickor att hålla reda på! Det är väldigt mycket enklare, speciellt om du inte stickat på länge. Den kostar en slant (kolla om det kanske går att köpa billigt på nätet) men har du den så håller den ju typ livet ut sen. Det är verkligen att föredra, stickar alltid på sån själv när det är möjligt (läs: väljer gärna möster efter sådan sticka)

Men provar du igen med strumpstickor och bara första varvet avigt och sen med bara rätstickning så kommer det gå galant ska du se, jag tror du klarar det utan problem! Och med lite envishet så kommer man hur långt som helst Glad

Lycka till!

• VinterNoll2

Tack!
    Ringde moster och frågade hur hon gjorde förra mössan och det var rätstickning hela vägen förutom första varvet.
    Provade igen nu och det blev mycket bättre, har stickat två cm ungefär och kanten har börjat rulla upp sig
    Jag är grymt envis och ger aldrig upp (på både gott och ont)

Köpte en rundsticka men jag tänkte nog lite fel där för jag tog en som var 80 cm... lite stort för en mössa  

• Tandfe

Åh så bra att du har expertis som du kan konsultera på telefon Glad själv så fick jag göra precis lika i våras för att komma igång med virkningen, hade gått lite vilse i vad som var fastmaska, stolpe och halvstolpe. Men det löste sig rel. enkelt det med.

Nej men så tokigt att det blev en så stor rundsticka, det blir lite väl mycket dra och greja på 80cm kan jag tänka mig. Men får du in tekniken med strumpstickor så går det bra det med även om det är smidigare med rundsticka. Du får inte byta den? i min stickbutik får man inte göra det, men det kan ju vara olika på olika ställen.

Snart har du en färdig mössa i händerna, låter som du är riktigt flitig!

• VinterNoll2

Jag börjar få till det med stickorna nu, det var nog mest bökigt i början då stickningen var smal, nu har jag kommit upp i nästan 6 cm så nu börjar det bli dags för mönstret.

Ja moster är bra att ha, men hon sa det att hon numera bara stickar små saker för hon domnar i armarna.

Rundstickan beställde jag via nätet så jag behåller den, kanske ska sticka en tröja eller nåt nån gång...  

• Tandfe

Jag blev så sugen på att sticka så igår var jag till garnbutiken och köpte garn till den här tröjan. Hoppas att få ihop den innan vintern är över. (Funkar inte länken så är det mönster 122-41 på garnstudio jag menar.) Det behövs ter olika rundstickor till den så jag beställde på nätet för 35kr/st (de kostar betydligt mkt mer på butiken) så nu väntar jag på dem för att kunna börja.

• VinterNoll2

Det var en snygg tröja
    Nu när jag fått in tekniken så är det inte så bökigt med fyra stickor, däremot så har jag insett att jag stickar förhårt och jag förbannar mig själv lite för att jag inte kollat stickfastheten.. Men men, vi får se hur långt garnet räcker, jag har hunnit halvvägs genom första mönstret (ska vara 12 cm).
    Mössan blir nog också en anings stor till lillkillen men då kanske han kan ha den i vår och nästa höst också  

• Tandfe

Ja det är lite segt att kolla stickfastheten, jag är lite dålig på det jag med oftra tyvärr. Mina stickor kom idag så nu kliar det i fingrarna att börjaSkrattande men jag får hålla mig till efter jobbet imorgon allt!
    Om du inte stickar allt för hårt så blir väl mössan bara lite mindre om du gör den lite hårdare, passar den inte direkt då isf? Lite för hårt brukar sällan göra allt för mycket, om inte annat så vet du ju till nästa gång att du stickar lite för hårt och då kan du prova sticka med lite större stickor så löser det sig enkelt!

Svar på tråden Stickning, mönsterhjälp på Blåbärsmössa