• ässklingen

Hur blir jag av med tandpressning på natten??!!!

Har tidigare i livet pressat tänder vid graviditet och andra "stressade" tillstånd, men sedan en vecka gör jag det nu igen. Helt utan anledning!

Hur slutar jag? Börjar känna mig desperat. Har en fruktansvärd huvudvärk och nackvärk hela dagarna. Bara väntar på att få gå och lägga mig. Men sen när jag vaknar är det ju lika illa igen.

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Hur blir jag av med tandpressning på natten??!!!
  • Bluemint

För mig har det hjälpt att göra övningar med käken innan jag somnar (jag tuggar och biter ibland på nätterna, vilket kan resultera i migrän). Röra underkäken från höger till vänster och gapa och stänga osv. Brukar även massera käkfästet lite. Hoppas det kan hjälpa något!

• Satine87

Precis som bluemint säger är det bra att göra övningar och försöka slappna av i käken.
    Jobbar som tandhygienist och det som rekommenderas är ofta att försöka hita orsaken till pressandet, göra avslappningsövningar och eventuellt göra en bettskena för att skydda tänderna mot nedslitning om det pågår i längre perioder.  

• helenvaupptaget
    Satine87 skrev 2010-08-29 22:49:37 följande:
    Precis som bluemint säger är det bra att göra övningar och försöka slappna av i käken.
    Jobbar som tandhygienist och det som rekommenderas är ofta att försöka hita orsaken till pressandet, göra avslappningsövningar och eventuellt göra en bettskena för att skydda tänderna mot nedslitning om det pågår i längre perioder.  
    hur blir man av med det om avslappning inte hjälper? inte heller betskena osv,.
  • mian75

Vet inte om det funkar för dig men har du någon gång varit hos en naprapat eller kiropraktor? Jag märkte av en slump att jag blev av även med min "tandpressning" när jag varit hos kiropraktor p g a låsningar i ryggen/nacken.

• helenvaupptaget
    mian75 skrev 2010-09-17 16:24:21 följande:
    Vet inte om det funkar för dig men har du någon gång varit hos en naprapat eller kiropraktor? Jag märkte av en slump att jag blev av även med min "tandpressning" när jag varit hos kiropraktor p g a låsningar i ryggen/nacken.
    Nej jag har inte varit hos någon typ av nack/rygg eller huvuddoktor.
    Jag har hypotyreos (låg ämnesomsättning)
    samt binjurefel, för lite kortisol.

När jag fick dessa hormonfel började jag pressa tänderna och har inte slutat sedan dess (3.5 år)
    Men jag har haft perioder då det varit bättre (då mina hormonvärden varit bättre)

Men jag har betskena varje natt utan resulat, jag gör avslappnings övningar för nacke, rygg och käke men det blir bara värre av det men jag gör dom endå:(
Svar på tråden Hur blir jag av med tandpressning på natten??!!!