• Anonym (osäker)

Psykisk hälsa

Jag kommer att lägga min röst på alliansen men har inte helt bestämt vilket av pariterna jag ska rösta på. En fråga som är avgörande för mig är psykisk hälsa och då främst prevention av densamma. Det gäller t.ex. tillgång till psykologer inom olika områden i samhället, vilka yrkesgrupper som ska få bedriva psykologisk behandling och liknande frågor. Vad säger ni moderater om dessa frågor?

• Svar på tråden Psykisk hälsa
  • Moderaterna

Den moderatledda Alliansens satsade 900 miljoner kronor på psykiatrins område under 2009 uppdelat på tre huvudområden: vården, vardagen och valfriheten. 

Vården: Barn, vuxna och äldre med psykisk sjukdom skall ha tillgång till en kunskapsbaserad och god vård, samt rehabilitering när och där de behöver den.

Vardagen: Utbudet av arbete, sysselsättning, boendeformer och hjälpmedel skall vara varierat och anpassat för att möta de behov som personer med psykisk funktionsnedsättning har.

Valfriheten: Personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning skall i ökad utsträckning kunna välja och ha inflytande över vem som skall utföra vård-, rehabiliterings- och stödinsatser liksom utformningen av dessa insatser. Vi vill fortsatt se en mångfald inom vården, och så även inom psykiatrin.

I maj 2009 presenterades också propositionen ”Vissa psykiatrifrågor m.m”. Genom propositionen stärks patientens rätt när man har insatser från både sjukvård och socialtjänst. Det innebär att patienter skall få en individuell vårdplan, där bland annat ansvarsfördelning och kostnadsansvar för hjälpen tydliggörs.

Svar på tråden Psykisk hälsa