• Lottis1976

Amningsdepression

Misstänker att jag lider av en amningsdepression. Börjat avveckla amningen efter 2v ammande. Inga egentliga problem med amningen men lillkillen har inte gått upp i vikt som han ska så jag har gett tillägg.
    Hela mitt liv är ordnat och bra med en bra man som stöd. Men ändå på eftermiddagar/kvällar gråter jag och känner mig mkt orolig utan en rimlig anledning. Känner inte igen mig själv.

Detta är 3e barnet. Första barnet fick jag ngn form av psykos med då mjölken kom igång på 3e dagen. Detta varade bara några få timmar, sedan somnade jag och var normal igen. Andra barnet märkte jag ingenting alls. Men nu tredje barnet så mår jag så här.

Ni som haft amningsdepression:
    Gick det över när du slutade amma?
    Hur lång tid tog det?
    Har ni fått tabletter som stoppat mjölkproduktionen? (Har själv fått det utskrivet nu)

Skriv och berätta...

• Svar på tråden Amningsdepression
  • Brainstorm

Jag var nedstämd första veckorna men började sedan känna mig gladare igen. Kontakta BVC och prata om hur du upplever. De kan ge hjälp och råd!

• Anna71a

Hej! Sent svar kanske och du har säkert redan fått hjälp men jag kan bekräfta att jag i 6 månader efter att min dotter föddes var jätteledsen, orolig och arg. Jag fick hjälp av BUP men det var inte förrän jag slutade amma som det gick över. Det var absolut inte värt det och nu när jag har samma upplevelse med min 7 veckor gamla son så har jag tagit beslutet att sluta amma. Jag är övertygad om att deppigheten beror på amningen och hormonerna som utsödras då.
    Hoppas du mår bra idag!
    vänligen
    Anna

• Lottis1976

Hej! Tack för svar iallafall :)

Det blev ganska fort bättre och bättre efter jag slutat amma och nu mår jag helt bra! Fick nog när jag fick en ångestattack så fort utdrivningsreflexen kom igång. Var ingen tvekan om att det var mjölkhormonerna som spökade för mig... Otroliga oros- och ångestkänslor som bara sköljde över en helt plötsligt. Otäckt.

Vill ha ett 4e barn men vet inte än om jag vågar... Ångestattackerna började komma redan med råmjölken när jag var i 7e månaden. Tillslut så illa att jag blev igångsatt. Tänk om de känslorna kommer ännu tidigare nästa gång? Vet inte om jag pallar...

Svar på tråden Amningsdepression