• Anonym (oviss)

Vilket parti tillhör jag?

Snart dags för val och jag har ingen aning om vilket parti jag ska rösta på.
    Jag är inte särskilt "intresserad" av politik så jag orkar inte sätta mig in i alla olika partiers åsikter och värderingar...
    Jag vet ju vilka åsikter jag har men det verkar inta vara så att de passar in i ett parti....känns som jag är lite av varje.
    Kan någon lite snabbt ge mig en analys om åt vilket håll jag lutar åt.

(ps. när jag gjorde aftonbladets sanbbfrågor så blev resultatet att jag var närmast SD....?!? Borde jag vara orolig..)

Detta är mina åsikter i vissa frågor:

- Jag anser är äldrevården måste bli betydligt bättre
    - Förskolorna måste få mer personal och mindre grupper
    -Samma sak för skolan. Tycker lärarna borde få mer respekt/makt/status av elever
    På samma sätt som jag tycker att de som har det svårt i skolan ska få extrahjälp tycker jag även att de som är duktigare än genomsnittet ska få extrahjälp att utvecklas mer tex "elitklass"
    -Matemn på skolor, dagis, äldreboende, sjukhus osv ska tillagas på plats och inte denna förbannade cook & chillmetoden
    -Föräldraledigheten ska vara upp till föräldrar att dela på, alltså valfritt
    -Vårdbidrag till alla som önskar detta
    -Jag betalar gärna mer i skatt för att få välfärden bättre
    -Hårdare straff och brottsprovokation bör tillåtas.
    -Jag tycker att invandrare måste få mer krav på sig tex att kunna svenska för att få medborgarskap
    -Jag tycker att arbetslösa ska ut på praktikarbete eller liknande i väntan på nytt jobb, alltså inte bara "gå hemma" och stämpla
    -Jag vill inte ha Euro
    -Mer makt åt Sverige att bestämma, dvs jag gillar inte att så mkt ska bestämmas av EU när det slår olika hårt på olika länder.
    -Tandläkareavgifterna borde sänkas och vara på ett liknande sätt som sjukvårdstaxan, god munhygien är ett måset för alla
    -Dödshjälp bör tillåtas
    -RUT och ROT ska absolut finnas.
    -Alkohol bör få säljas i mataffärer

Ja listan kan göras lång med ännu fler åsikter, men baserat på dessa vad är jag?

Snälla, seriösa svar önskas!!

• Svar på tråden Vilket parti tillhör jag?
  • Miljöpartiet

Hej!

Jag ska gå igenom dina åsikter och berätta vad miljöpartiet håller med om. Jag tror att för att du ska hitta ästa partiet så måste du välja några av frågorna som viktigare.

- Jag anser är äldrevården måste bli betydligt bättre
    Ja här finns det förättringar som måste göras. Här är våra 11 förslag. www.rodgron.se/nyheter/pressmeddelande-11-aldrepolitiska-forslag-ur-den-rodgrona-regeringsplattformen/

- Förskolorna måste få mer personal och mindre grupper
    Håller vi med om. Vi tycker 5 barn per anställd är max. www.rodgron.se/nyheter/hogre-kvalitet-i-forskolan-%e2%80%93-forsta-delen-av-den-kommande-rodgrona-regeringsplattformen/

-Samma sak för skolan. Tycker lärarna borde få mer respekt/makt/status av elever
    Se ovan.

På samma sätt som jag tycker att de som har det svårt i skolan ska få extrahjälp tycker jag även att de som är duktigare än genomsnittet ska få extrahjälp att utvecklas mer tex "elitklass"
    Det uppnår man genom att ge pedagogerna mer möjlighet att bestämma över undervisingen. Vi vill avskaffa timplanen. En del elever behöver mer, andra behöver mindre för att uppnå målen och utvecklas.

-Matemn på skolor, dagis, äldreboende, sjukhus osv ska tillagas på plats och inte denna förbannade cook & chillmetoden
    Här håller vi helt med. Våra 10 förslag för godare mat på skolor, äldreboenden och sjukhus www.mp.se/templates/mct_177.aspx

-Föräldraledigheten ska vara upp till föräldrar att dela på, alltså valfritt
    Vi vill tredela föräldraförsäkringen för att öka barns möjlighet till nära relationer till båda sina föräldrar.

-Vårdbidrag till alla som önskar detta
    Vi föreslår istället barntid, som är en ekonomisk kompensation för den som vill gå ner i arbetstid för att vara mer med barnen.

-Jag betalar gärna mer i skatt för att få välfärden bättre
    Låter bra!

-Hårdare straff och brottsprovokation bör tillåtas.
    Vi håller inte med om brottsprovokation.

-Jag tycker att invandrare måste få mer krav på sig tex att kunna svenska för att få medborgarskap
    Så tycker till exempel folkpartiet.

-Jag tycker att arbetslösa ska ut på praktikarbete eller liknande i väntan på nytt jobb, alltså inte bara "gå hemma" och stämpla
    Vi vill satsa på praktikplatser.

-Jag vill inte ha Euro
    Inte vi heller.

-Mer makt åt Sverige att bestämma, dvs jag gillar inte att så mkt ska bestämmas av EU när det slår olika hårt på olika länder.
    Vi tycker att beslut ska fattas så nära människor som möjligt. Det finns fördelar med EU-samaretet inom tex miljöområdet där vi tjänar på att flera länder gör lika.

-Tandläkareavgifterna borde sänkas och vara på ett liknande sätt som sjukvårdstaxan, god munhygien är ett måset för alla
    Vi brukar säga att tänderna ska in i munnen. Tänderna är en del av kroppen och det är märkligt att bryta loss dem och ha särskilda regler och priser för tandvård.

-Dödshjälp bör tillåtas
    Miljöpartiet står bakom förbudet mot aktiv dödshjälp.

-RUT och ROT ska absolut finnas.
    Vi vill hellre se en sänkt moms på hela tjänstesektorn, som cykelreparatör och skräddare.

-Alkohol bör få säljas i mataffärer
    Tycker inte miljöpartiet. Det skulle öka alkoholkonsumtionen, med stor risk för att att den skulle öka mest bland unga.

Hoppas mina svar kan vara en hjälp på vägen.

Helene

Svar på tråden Vilket parti tillhör jag?