• Anonym (lessen)

0% ideala spermier, finns det någon chans?

Vi har försökt bli gravida i ett år, och nu har jag precis fått reda på att min sambo har 0% ideala spermier, 100% har huvudfel, och hela min värld rämnar omkring mig..

Vi står i kö för vidare utredning men det är 5 månaders väntetid, och sedan minst ett år för ivf, men jag undrar - är det ens någon idé? Kan man göra något när man har 0% ideala spermier? 

För att göra ivf tex måste man ju ha några spermier att jobba med, fungerar det med spermier som inte är idealar?  

Jag vore väldigt tacksam om någon har kunskap om det som vill dela med sig, känner mig så förvirrad och lessen just nu, önskar det fanns något ljus i slutet av tunneln  

• Svar på tråden 0% ideala spermier, finns det någon chans?
  • Pimpinellan

Först och främst måste han lämna minst ett spermaprov till så de verkligen vet om alla är kassa. Sen bör orsaken utredas ifall det är så. Går det sen inte göra nåt åt det återstår spermiedonation. En sak i taget alltså innan ni ger upp helt!

• Hjärtefröjd

Vi fick resultatet 1% ideala spermier (97% med huvudfel) idag, men vår läkare sa att detta var ett "nonsensresultat" som han inte ens atr hänsyn till i sin bedömning. Alltså bedömde han att mannens spermier var många, snabba och inte alls utgjorde ett hinder för graviditet.

Lite märkligt, vet inte vad jag ska tro... vi går på Andrologen på Sophiahemmet.

• Anonym (TK)

En kompis kille till mig fick i stort sett veta att han var steril. Han har två barn idag, mirakel kan ske. Jag har själv varit i den sitsen. Skulle påbörja utredning efter 3,5 år. Utredningen kom bara till den dagen dom skulle spola mina äggledare. Men det gick inte då för jag hade mens och fick avboka tiden. Hade jag inte gjort det så hade jag nog inte haft min lilla prinsessa idag.

Efter att jag fick min dotter så tog det bara 9 månader, så var jag gravid igen. Då fick vi en liten prins.

Tappa inte hoppet.... Jag hoppas och önskar er all lycka med att skaffa barn. Jag vet hur det känns.

Kramar

• Hjärtefröjd

När jag tänker efter så tror jag min pappa hade 0% ideala spermier i slutet av 70-talet, men det verkar ju ha funkat ändå, eftersom jag och min syster blev till.

• Anonym (Anonym1234567)

Undrar ifall ni har lyckats bli gravida?

Svar på tråden 0% ideala spermier, finns det någon chans?