Visar ett glutentest alltid om ett barn är allergisk eller intolerant?
Min flicka på 1 år har haft problem med magen nu en längre tid. Mjölk tror vi att hon inte tål, då hon blir alltid jätte dålig i magen o det fräter sönder hennes underliv och rumpa så fort hon bajsat. Dom har tagit både mjölk och glutentest på henne, men det visar inget. Men läkaren trodde ändå att hon inte tålde mjölk eftersom hon reagerar som hon gör. Hon sa att mjölktesten behöver inte visa trots att det ändå finns en allergi. Just när det är att magen blir påverkad så kan testet missvisa sa hon. Sitter däremot på huden så blir testet bättre.
Sen 3 veckor tillbaka så har hon fått massa utslag, som kliar. Dom tycks inte försvinna utan blir mer och mer istället. Ibland är dom bleka och sen kan dom blossa upp och börja klia.
Idag gav jag henne gröt för första gången på väldigt länge. Hon har varit jätte trög med maten nu ett långt tag så jag tänkte testa gröt och se om hon åt det.
Hon åt gröten själv, så det hamnade ju gröt lite här och var. Men vi såg att där gröten satt blev hon jätte röd på huden. Även hennes prickar blossade upp igen.
Så vi ringde Barn och kollade om det faktiskt kunde vara gluten som gör dessa prickar på henne, för dom vet inte varför hon har fått dessa utslag.
Men då sa dom att hon har tagit glutentest och det var negativt.
Jag undrar om det är så, att glutentesten visar korrekt. För i så fall så är det ju inte det.