• Rullgardin

Vad för vinterkläder på 1 åring som sitter i vagn ?

Jag är helt förvirrad vad det gäller det här med vinterkläder. Min son kommer vara lite över året i vinter och jag har ingen aning om vad jag ska köpa för vinterkläder. Han kommer bara sitta i vagnen hela vintern.

Vad hade ni på era 1 åringar som bara satt/sitter i vagnen hela vintern ??

• Svar på tråden Vad för vinterkläder på 1 åring som sitter i vagn ?
  • Winterfresh

När äldsta sonen var 1 år hade han en fleeceoverall + åkpåse i vagnen. Lite tjockare vantar och mössa

• TheMother

Tror du inte han kommer vilja ur vagnen och gå lite?

Annars, vad har du mer i vagnen? Vinteråkpåse? Vart bor du, det spelar också in.

Mamma till Anton 080920
  • lillaMallan857

Vi hade overall, mössa, vantar och någon form av tossor eller raggsockor. Åkpåse hade vi också, men då kanske man inte behöver ha overallen utan att det räcker med en tjock jacka. Det som även är bra är en sån fusk-polokrage!

Mamma till Wilmer - 080214 - babywilmer.blogg.se
  • Rullgardin

Nej tror inte han vill komma upp ur vagnen, han kan inte gå än och lär inte göra det på ett tag tror jag och han älskar att sitta i vagnen. Vi har en åkpåse, räcker det med en vinterjacka om han sitter i åkpåsen ? Blir det inte för varmt om man har både overall och sitter i åkpåse ? Jag bor utanför jönköping.

• Hhelena

Min son är ungefär lika gammal och jag kommer att satsa på overall och skippa åkpåse helt. Om han sitter med bara jacka och vanliga byxor i åkpåsen så kan det bli kallt om benen om du vill/behöver ta upp honom ur vagnen.  Tror iofs att min kille kommer att börja gå okt-dec så det spelar också in för mig.

• Lantani

Sonen fylle 1 i november och vi hade pop overall till honom. Även om han främst satt i vagnen ute, så var vi även ute så att han fick krypa rundor i snön, så vi satsade på en bra overall, vilket jag är glad för!. Han började inte gå förräns i januari och gick inte utomhus förän ett bra tag därefter!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • salza79

I vintras hade vi ett tvådelat sett med byxa och jacka, när sonen åkte vagn hade han bara jacka, mössa och vantar på sig. Han började inte heller gå förän han var långt över året så vi köpte inga skor  utan han hade bara tjocksockar. Men om din son ska börja på dagis under vintern så hade jag nog köpt en rejäl overall.

• TheMother
    Rullgardin skrev 2010-08-30 14:49:36 följande:

Nej tror inte han vill komma upp ur vagnen, han kan inte gå än och lär inte göra det på ett tag tror jag och han älskar att sitta i vagnen. Vi har en åkpåse, räcker det med en vinterjacka om han sitter i åkpåsen ? Blir det inte för varmt om man har både overall och sitter i åkpåse ? Jag bor utanför jönköping.

Köper du en overall så kan du ju ha en filt över benen istället, plus att du har kläder till honom och han vill ur vagnen
    Mamma till Anton 080920
  • Pillemajsan

jag har samma problem.
    dotter blev 1 år nu i augusti och man börjar fundera på det här med vintern.
    Hon kommer börja på dagis 1.e december så en overall är ju ett måste. sen är det ju om man kanske ska satsa på en vinterjacka också??men blir väl lite för kallt om benen dom rör ju inte på sig på samma sätt som oss, tänker mest på om hon inte skulle gå än då

• TheMother
    Pillemajsan skrev 2010-08-31 21:31:47 följande:
    jag har samma problem.
    Hon kommer börja på dagis 1.e december så en overall är ju ett måste. sen är det ju om man kanske ska satsa på en vinterjacka också??men blir väl lite för kallt om benen dom rör ju inte på sig på samma sätt som oss, tänker mest på om hon inte skulle gå än då
    Min son blev 1 i september månad. Köpte en vinteroverall, men även en vinterjacka samt thermobyxor till honom. Perfekt att ha när man var till affären och liknande, och ville slippa plocka av en hel overall.
    Mamma till Anton 080920
  • Rullgardin

Min son kommer inte gå på dagis under denna vintern och då vi är ute kommer han sitta i vagn, om jag känner min son rätt så kommer han inte vilja krypa runt i snön.
    Åkpåsen är nyligen köpt så vill ju gärna använda den, så en vinterjacka och kanske en filt om benen eller för att täppa igen "glipan" så det inte drar in kall luft i åkpåsen, kan det vara bra ? Och också ha termobyxor ifall att vi skippar vagnen nån gång.

Som ni märker är jag inte riktigt hemma på detta, är första barnet och första vintern som han inte ligger nerbäddad i en mjuklift så jag är mer än glad över tips på vad som kan funka :)

• Flickan och kråkan
    Pillemajsan skrev 2010-08-31 21:31:47 följande:
    jag har samma problem.
    Overall räcker fint. Jag hade overall till min yngsta.....förra kallsäsongen och vid jul förra året var han 8 månader och gick verkligen ingenstans. Däremot åkte han lite pulka och satt och kröp i snön när vi var ute.
  • Flickan och kråkan

TS, jag hade absolut satsat på en overall om jag vore du. Det händer mycket på ett halvår utvecklingsmässigt......overallen kan de ju ha rätt länge om det inte är en supervarm vår. Bra mot vatten och slask också. Tror du verkligen inte att han kommer att vilja vara ute och leka lite själv med hinkar, spadar, snö, sand, lera och vattenpölar när han passerat året?

• Dr Mupp

klart han kommer vilja vara ur vagnen om han är ett normalt friskt barn. Så satsa på en ordentlig overall och skor eller tossar. Tjocka vantar och mössa. Det kan ha både i snön och i vagnen. Med en fårfäll i vagnen och en filt på benen så får han den extra värma han behöver för att hålla sig varmt trots att han är stilla.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Rullgardin

Vad för overall ska man satsa på ?? Finns inga vad jag sett i strl 80, bara 86 och det drunkar han i, han är en liten kille.
    Har bara sett dom som finns på lindex i fleece som går upp till 80 och finns i blå och grön.

• Dr Mupp
    Rullgardin skrev 2010-09-01 13:15:27 följande:
    Vad för overall ska man satsa på ?? Finns inga vad jag sett i strl 80, bara 86 och det drunkar han i, han är en liten kille.
    Har bara sett dom som finns på lindex i fleece som går upp till 80 och finns i blå och grön.
    pop och reima har iaf från storlek 74.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Zina

Hej!

titta på tradera, finns massor med overaller där i stl 80 o mindre....

Min 14 månaders kan inte heller gå eller krypa ännu men kankse i vinter...hon är en "senis"
    jag har köpt jacka o termobyxor att ha till o från dagis/ om man ska iväg i bilen osv....
    Kommer köpa en en overall att ha på dagis. Oavsett om din son inte kryper eller går kankse han vill sitta i snön o leka med spade o hink?

Kan bli en rejält kall vinter igen.....

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • solouniko

Jag skulle ha köpt en vanlig vinteroverall för det behöver man alltid tycker jag. Kanske ni ska åka pulka? Vara ute i någon lekpark? Och vintern är ju lång så vem vet om han kommer gå i januari? Sen hade jag även köpt typ en lurv/fleeceoverall att ha i vagnen när det inte är så kallt och kan ska sova tex. Jacka/byxa känns opraktiskt på ett sånt litet barn.

Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
  • Purlan
    Rullgardin skrev 2010-09-01 13:15:27 följande:
    Min son blev ettår i april och rörde sig inte direkt på mark under vintern, men vi hade en riktig overall till honom Lindex FIX som finns från små storlekar. Bra om man ville åka pulka eller om det var rikigt kallt. Köpte en termojacka från HM som han hade om vi bara skulle åka i vagnen, då hade han även åkpåse och ibland en extra filt. Just ja, hade en fleecoverall som var lite skönare. Täckte upp allt alltså, men använde allt också...

Tycker att du ska satsa på nåt han kan röra sig i, det händer rätt mycket med ett barn på 3-4 månader även om han just nu inte är så rörlig. Vintern kan ju dessutom vara rätt läng.

Som någon skrev, kolla på Tradera. Där kan du handlia billigt och när det är storlekar kring 80 är de ju ofta inte jätteslitna heller. 
Svar på tråden Vad för vinterkläder på 1 åring som sitter i vagn ?