• lillamye

HJÄLP min dotter har fått löss vad gör vi nu?

min dotter kom hem från kompisen och sa hon hade löss.

jag sj har varken sett el haft det sj,så nu ska vi på apokeket o köpa lusmedel.

ska vi avlusa alla i familjen`?

lever lusen utanför kroppen?tänkte hur jag ska tvätta alla mössor hjälmar och borstar?

hjälp vad gör jag?

• Svar på tråden HJÄLP min dotter har fått löss vad gör vi nu?
  • Bellsam

Avlusa dottern och tvätta och frys borstar och kammar. Mössor och huvudbonader ska tvättas.
    Antingen kammar ni ordentligt igenom hela familjen och kollar så att ingen annan fått eller så avlusar ni hela familjen om ni vill vara på den säkra sidan Glad

• Majsan70

Lägg borstarna i frysen ja hjälmarna med om de får plats. I plastpåsar. Luskamma hela familjen och behandla dottern med lusmedel men avvakta med er om ni inga löss har.  Bädda rent..mer för er egen känslas skull eftersom lössen inte överlever så länge utanför en värd.

Säg till  på dagis skola oxå.

• lillamye

så dom överlever inte länge utanför kroppen?

• Majsan70
    lillamye skrev 2010-08-30 14:45:15 följande:
    Nej, men jag kommer inte ihåg hur länge just nu..googla kanske?
  • Här och nu
    Bellsam skrev 2010-08-30 14:40:13 följande:
    Avlusa dottern och tvätta och frys borstar och kammar. Mössor och huvudbonader ska tvättas.Antingen kammar ni ordentligt igenom hela familjen och kollar så att ingen annan fått eller så avlusar ni hela familjen om ni vill vara på den säkra sidan

Förlåt, men jag undrar hur man kan missa sån info att man ALDRIG SKA LUSBEHANDLA DEN SOM INTE HAR LÖSS. Det finns bara ETT medel man kan använda förebyggande o det är PARANIX. För andra medel ökar risken för resistens, då det används på personer utan levande löss. Vi har haft envisa löss här o sjukvårdsrådgviningen är de som har säkrast info eller läkemedelsverket. Ja, tvätta alla textilier de smittade varit i kontakt med i 60 grader. Det som inte klarar den tempen läggs i frysen ett dygn liksom klämmor, gosedjur mm. Byt sängkläder o dammsug sängen. Löss kan leva upp till 2 dygn utanför huvudet o vi har hittat väldigt alerta löss i sängen o kläderna. Be personal på dagis att NOGA informera andra föräldrar om att NOGA kolla efter löss. Om dottern har tjockt hår så behandla mot löss o klipp henne sen. Det kan va ett helsicke att få bort löss i tjockt hår. Ett nytt medel som man bara behöver behandla med EN GÅNG är ANTI-LICE. Vi misslyckades både med Paranix, Hedrin o Tenutex. Lita inte på info om hur fort det smittar osv, för det kan va väldigt olika.
  • Anyah
    De överlever tydligen 1 dygn utanför kroppen.
  • Här och nu
    Upp till 2 dygn om man har otur som jag skrev, men efter 4 timmar kan de inte föröka sig längre. Ligger det en levande honluss i sängen o du lägger dig på den, räcker det för att snart ha huvet fullt med ägg o löss.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2010-08-30 14:47:04 följande:
    AHA, blev nyfiken o googlade själv. 24 timmar överlever de enligt lusguiden.se
    Enligt någon hemsida 48 tim. Enligt andra 24 eller 36. Olika bud.
Svar på tråden HJÄLP min dotter har fått löss vad gör vi nu?