• Upptagen

Tåg med 1,5åring...

Till helgen ska vi åka tåg i 3-4 timmar, och jag undrar hur jag ska lyckas underhålla liten hela den vägen? Har ni några tips?

Sen undrar jag om det är vanligt att de blir åksjuka på X2000? Vad bör man ha för packning med sig?

Alltid bra att vara förberedd och få lite tips som man inte tänkt på själv.

• Svar på tråden Tåg med 1,5åring...
  • BabyToby

Hejsan! Jag åkte tåg med min 2-åring. Fast inte lika länge som du ska... åkte 2 timmar. På det tåget fanns en lekvagn. Så det gick hur bra som helst... svårade var det att få honon att klä på sig och gå av tåget.

• Upptagen

Tyvärr finns det ingen lekvagn på det här tåget... Det hade ju varit hur bra som helst...

• morotsland

Åkte tåg rätt långt med min ett-åring nyss. Det beror väl på vad man har för slags barn, men om man som jag har en unge som inte gillar att sitta still och det inte finns lekvagn, ja då blir det lite att göra... Men med mängder med matmutor, böcker och leksaker gick det ändå rätt bra. Sen gäller det ju att vara beredd på det oväntade, jag hade t.ex. inte räknat med att han skulle spy på en hund

• JoNiCa

En tupplur i vagnen, sitta i ditt knä och titta i böcker. Gå på cafeet en stund, (åkte då äldsta sonen var 2 år) titta ut genom fönstret var jättespännande tyckte han, lite bök blev det men gick ändå bra.

• Snusan

Tog tåget upp till Sundsvall från Stockholm i somras och det gick rätt så bra. Ta med dig böcker, kanske lite lego, kritor och papper. Ja allt möjligt som man kan leka med stillasittande. Sen kan man ju alltid se till att barnet sover kortare än vanligt innan så att han/hon är lite trött redan när ni går på (alt. förlägga tågtiden till normal sovtid). Springa fram och tillbaka genom tågkorridoren är alltid kul likväl som om det finns ngn hund eller ngt att titta på.

Lycka till!

• Tjorvens

När vi åkte tåg i somras 5,5 timmar gick det hur smidigt som helst. Lilloppan då 18 mån sov de första 2 timmarna och lekte sedan i lekvagn respektive lyssnade på saga de återstående timmarna. Sedan somnade hon igen lagom till det av vi skulle kliva av tåget. Hemresan gjordes på kvällen, så då sov hon nästan hela resan. Har sedan dess gjort ett par 1 och 2- timmars resor med tåg. De har gått bra med leksaker coh lite gott att äta.

• princess of woolfs

Jag åkte tåg förra helgen med min pojk som fyller 2 snart, en väldigt aktiv liten kille ska tilläggas. Först åkte vi 5,5 timmar dit, funkade bra. Mycket böcker, lite papper och pennor, hörlurar, lite fika etc. Tre byten, något krångligt då inte alla är lika hjälpsamma när man kommer själv med kärra, resväska, ryggsäck etc.
    På hemvägen hamnade vi på fel tåg och fick ta en rutt på 9(!) timmar! Som sagt var så är min son av den aktiva typen, men han skötte sig trots det bra de första 7 timmarna, de två sista var dock dryga eftersom han ville springa och helst slippa åka tåg mer. Jag lät honom "leka" med tågpersonalen i restaurangvagnen och även springa av sig där, emellanåt mutade jag honom med bulle och festis, en surkärring tittade väldigt snett på mig för jag lät honom springa i restaurangvagnen trots att han inte var i vägen för någon, men tågpersonalen förstod mig.
    Nåja, har du bara med lite förströelse och fika går det säkert bra, kunde jag kan du

• transfer

Ta med lite leksaker och räkna med att ägna tiden åt barnet istället för att läsa eller lösa korsord. När jag åker långa sträckor på tåg brukar mitt barn (1,5 år) dels sova en stund om det är den tiden på dagen, en stund går åt till att äta lite. Resten går åt till att skoja med medpassagerare och ibland med lite tur leka med annat barn.

Situationen är inte svårare än du gör den till, beväpna dig med leksaker, mat, dryck och en smart packning. Svårigheten är ju vid ev tågbyten men det har alltid gått bra för mig. Hemligheten är att packa LITE och smart och undvika för många olika kollin som är svåra att få med sig.

• Upptagen

Resan ner gick jättebra, Heira var glad och go hela vägen och var helnöjd med att åka tåg. Resan hem blev däremot lite värre, hon sov en stund, men sen blev hon åksjuk...

Några förslag vad man kan göra för att undvika åksjuka?

• Maggis Nervis

Jepp. Kex... Jag har haft med smörgåsrån och mariekex när vi har åkt, både jag och Adele är åksjuka, men bara på x2000. Kex funkar jättebra! Varför vet jag dock inte...

Svar på tråden Tåg med 1,5åring...