Från Kolhydrater i fokus: (jag vågar dock inte svara för att småbarnsmagar funkar på samma sätt, men det kan ju vara intressant att genomskåda fibermyten)
8. Hur får jag i mig fibrer?
Fibrer är faktiskt ingenting vi behöver. Det argumenteras för att magen fungerar bättre, och att fullkornsprodukter bör väljas framför något annat.
Ingenting kunde vara längre från sanningen.
Fullkornsdelen -- skalet av gräsfröna (sädesslagen) -- innehåller fytinsyra, som förhindrar upptaget av en rad vitaminer och mineraler. I praktiken innebär det att du behöver få i dig mer vitaminer och mineraler än om du undvikt fullkornsprodukter.
Dessutom har vi problemet med de som har känsliga magar. Fibrer är då definitivt inget de mår bra av. Trots det får de oftast rekommenderat att just äta sånt.
Vore vi råttor med en produktion av enzymet fytas som bryter ned fytinsyra vore det inte lika illa. Ett alternativt är att långtidsjäst (surdeg) bröd, då fytinsyran bryts ned. Då har du bara den (tämligen näringsfattiga) stärkelsen kvar. Mindre skadligt, men ändå inte nyttigt...
Så till fibrer och magfunktion.
Vattenlösliga fibrer från t.ex. frukt funkar bra, men innehåller en del socker. Fett däremot är väldigt kolhydratfattigt och smörjer oerhört mycket bättre än fibrer: det fastnar inte och irriterar tarmarna; faktum är att många med IBS helt blivit av med sina problem. Äter du LCHF fungerar magen automatiskt som den skall, så länge du inte är fettskrämd.