• underverket 06

Hur mycket kladdar era 1,5- 2 åringar vid maten?

Min son är 21 mån o kladdar jättemycket med maten. Passar man honom inte så försöker han hälla ut drickat ur pipmuggen. Eller så lägger han små högar av maten på matbordet etc eller slänger mat på govlet. Det ser alltid ur som ett bombnedslag vid hans plats.

Vad är normalt för hans ålder? Gör vi något fel? Tycker inte han borde kladda som han gör. Det är skillnad om han spiller elller råka lägga maten bredvid, men nu kan han sitta o ösa mat från tallriken till bordet om man inte är vaksam.

• Svar på tråden Hur mycket kladdar era 1,5- 2 åringar vid maten?
  • Sara E

Min son är 20 månader och är precis så som du beskriver din.
    Han äter med händerna ist för skeden. Jag påminner honom hela tiden att han ska äta med skeden, och han tar en sked, och nästa gång är det händerna igen,
    Har börjat ge honom drickat i en vanlig mugg. Då har han förståss kommit på att man kan "bubbla" i glaset och allt blir bara ännu värre. Men jag antar att allt blir bra så småning om

Min stora kille har aldrig varit sådan. Han har jämt ätit så fint med sked och inte kladdat (om man bortser från när han var 5-8 minader) Han gillar inte alls att bli kladdig.  Det är så olika.

♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥
  • Blå mosaik

Hej.

Min son på 19 månader är precis lika dan! Han häller ut  eller spottar ut drickan. Han skedar ut maten på matbordet och kladdar eller slänger maten på golvet.

Man måste mata honom för att han ska få i sig någon mat, annars är det bara kladd. Jag har låtit honom hållas ett par gånger men då har han smetat ut maten ÖVERALLT - i håret, under bordet osv.

Jag hoppas det är en fas som går över.

• queenofangels

känner igen allt de på min 22 månaders dotter också. hon ska kladda massor o byta tallrik med oss, el göra allt anant som går. ser ut som ett matberg under henne varje gång o hon får nästa åka in i duschen.

• IsaCMoJs

Hahaha min dotter på 20 månader är likadan. Är hon för lite hungrig då är det samma stil som din son som gäller men är hon verkligen hungrig så äter hon jättefint fram tills hon säger tacktack och lämnar tallriken men då måste man vara toksnabb och ta den för annars så är det matkrig som gäller Flört

Mamma till Moa 081216
  • underverket 06

Ni som skrivit o andra med förresten: Går era barn på förskolan? Kladdar de lika mycket där? Min son har inte börjat förskolan än o jag undrar hur det kommer gå där med allt kladd?

• PetraMunchen

Min son är numer 2 år och 2 månader. På förskola och med andra eller i större sällskap kladdar han sällan. Hemma allt som oftast. Ibland kladdar han för att han är för hungrig och inte får i sig maten tillräckligt fort ibland för att han inte är hungrig mer. Men ibland kladdar han inte alls. Så har det väl hållt på sen han börja äta själv vid 10 månader. Men han kan om han vill. Vi brukar låta honom kladda i viss mån, men inte hälla ut mjölken eller så. Blir det för mycket så tar vi bort maten. Han är ju tillräckligt stor nu för att säga till när han är hungrig så vi trugar inte mat.

• Priceless Perfection

Det är normalt. Försök att guida barnet till att äta rätt är mitt råd. Men glöm inte, det ska vara kul att äta och rofyllt.

• Priceless Perfection
    underverket 06 skrev 2010-08-30 22:44:01 följande:
    Ni som skrivit o andra med förresten: Går era barn på förskolan? Kladdar de lika mycket där? Min son har inte börjat förskolan än o jag undrar hur det kommer gå där med allt kladd?
    De är vana, oroa dig inte.
  • Stor mamma

Så var mina också,nu börjar tredje med att äta själv. Kladd o söl men det växer bort :)

• queenofangels
    underverket 06 skrev 2010-08-30 22:44:01 följande:
    verkar inte som hon gör de på dagis, bara här hemma.
  • leon2
    underverket 06 skrev 2010-08-30 18:41:41 följande:
    Min son är 21 mån o kladdar jättemycket med maten. Passar man honom inte så försöker han hälla ut drickat ur pipmuggen. Eller så lägger han små högar av maten på matbordet etc eller slänger mat på govlet. Det ser alltid ur som ett bombnedslag vid hans plats.

Vad är normalt för hans ålder? Gör vi något fel? Tycker inte han borde kladda som han gör. Det är skillnad om han spiller elller råka lägga maten bredvid, men nu kan han sitta o ösa mat från tallriken till bordet om man inte är vaksam.
    Min son är likadan...han måste ofta "saneras" i duschen efter en måltid..;) På förskolan kladdar han en hel del..de har placerat en vuxen bredvid honom för att det inte ska bli alltför kladdigt..men tydligen håller nästan halva barngruppen på och kladda just nu..Min son är 20 månader och hans kladdande kompisar är mellan 18 mån-2 år.

Det verkar vara ganska normalt..men shit vad jobbigt det är! Försöker tänka att måltiden iaf blir lustfylld och kul...för barnet. 
  • sweran

dottern har alltid haft kladdfobi :D så inget kladd här inte... här hemma är det panik om hon råkar spilla o man inte får fram lite papper tillräckligt fort :D
    tänk vad olika det är... nästan så man har saknat det "vanliga" kladdet lite :D

• maadicken
    sweran skrev 2010-09-01 13:57:22 följande:
    dottern har alltid haft kladdfobi :D så inget kladd här inte... här hemma är det panik om hon råkar spilla o man inte får fram lite papper tillräckligt fort :D
    tänk vad olika det är... nästan så man har saknat det "vanliga" kladdet lite :D
    precis så är sonen oxå. enda gångerna det kletades var när han började äta mat, men han kom på snabbt att han inte gillade att vara kletig. mycket sällan vi har haft och har matfläckar på kläderna, trots att haklappen lades undan när han blev 2

jag tycker det är skönt och saknar absolut inte kladdandet (som jag får uppleva  när vi äter tillsammans med andra normalkladdande barn).
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Bullan1978

Har precis börjat jobba på förskola, småbarnsavdelning, och barnen kladdar! Om man inte är uppmärksam så häller de ut allt vatten ur pipmuggen på bordet eller så ligger all mat på bordet eller golvet. De KAN äta bra också men de gör det mer för att testa hur långt de kan/får gå. Helt klart är barnen som är yngre mer "kladdande" än de barn som är lite äldre. Jag upplever att när barnen är riktigt hungriga kladdar de i princip inte alls utan är fokuserade på att äta. Men när de börjar bli mätta, det är då kladdet börjar.

Min dotter, 17 månader, har precis börjat på förskola och hemma kladdar hon jättemycket. Häller ut maten på bordet, äter med fingrarna och kastar maten hej vilt. Men hon gör det inte på förskolan enligt personalen. Hon har fått kladda när hon är yngre men nu har jag börjat säga stopp och tar undan maten en stund eller för gott. Hon måste lära sig att vissa handlingar ger konsekvenser. Det är liksom dags.

• STJ

När sonen två år börjar kladda så är han mätt och börjar bli rastlös. Annars kladdar han faktiskt ingenting. Dricker ur vanligt glad och äter med sked och gaffel nästan hela tiden. Får han för sig att kleta gaffeln i sitt hår så säger vi att då måste han tvätta håret på kvällen och det vill han absolut inte 
    Tycker inte det är nån fara alls med lite kladd, men att medvetet hälla ut mjölken på bordet, kasta maten på golvet eller gå i från och leka innan man tvättat händerna är inte ok hos oss.

• Mimmi P

Vår kille, 1,5 år, kladdar också massor. Han har aldrig accepterat att bli matad utan enda sättet att få i honom mat är att låta honom hållas på egen hand därmed har det även blivit en del kladd. Så länge han faktiskt äter låter vi honom hållas men när han bara kastar maten på golvet eller öser ur och i tallriken osv utan att stoppa i sig av maten så tar vi bort tallriken och säger att måltiden är över. Om vi tycker han ätit för lite kan vi försöka ställa tillbaka tallriken igen efter några minuter och se om det går i mer.

Jag öser tillbaka maten i tallriken med jämna mellanrum och påminner gärna om sked eller gaffel om han börjar använda händerna, han vill dock gärna göra som oss så han vill helst äta med gaffel.

Nu ser man ju mer om kladdet är en del av ätandet (han gillar tex att sortera maten och då vill han gärna lägga ex köttbullarna på bordet men kan ändå fortfarande äta av dem om ni förstår hur jag menar) eller om det bara är "trams". Är det bara trams avbryter vi, kladdar han när han äter är det ok med oss.

Vi brukar ta av honom kläderna när vi äter så är det enklare att sanera efteråt, en haklapp brukar inte räcka då mycket mat hamnar i knät.

Han började på dagis förra veckan och det verkar gå bra, det jag har hört är att det brukar alltid funka bättre på dagis än hemma, där ser de hur de andra barnen gör och gör likadant.

En annan sak som vi äntligen insett är att han äter bättre och kladdar mindre ju mindre uppmärksamhet han får vid bordet, ju mindre kladd blir det och desto mer hamnar i munnen. Det är inte lika kul att kladda om ingen ser..

Vi har även problem med att det pekas på allt, hela tiden, han ska ha mer mjölk, mer av det och det och det trots att han redan har av alla sorter på tallriken. Samma sak där, struntar vi i honom så lägger han av och äter av det han har. 

Svar på tråden Hur mycket kladdar era 1,5- 2 åringar vid maten?