Vår kille, 1,5 år, kladdar också massor. Han har aldrig accepterat att bli matad utan enda sättet att få i honom mat är att låta honom hållas på egen hand därmed har det även blivit en del kladd. Så länge han faktiskt äter låter vi honom hållas men när han bara kastar maten på golvet eller öser ur och i tallriken osv utan att stoppa i sig av maten så tar vi bort tallriken och säger att måltiden är över. Om vi tycker han ätit för lite kan vi försöka ställa tillbaka tallriken igen efter några minuter och se om det går i mer.
Jag öser tillbaka maten i tallriken med jämna mellanrum och påminner gärna om sked eller gaffel om han börjar använda händerna, han vill dock gärna göra som oss så han vill helst äta med gaffel.
Nu ser man ju mer om kladdet är en del av ätandet (han gillar tex att sortera maten och då vill han gärna lägga ex köttbullarna på bordet men kan ändå fortfarande äta av dem om ni förstår hur jag menar) eller om det bara är "trams". Är det bara trams avbryter vi, kladdar han när han äter är det ok med oss.
Vi brukar ta av honom kläderna när vi äter så är det enklare att sanera efteråt, en haklapp brukar inte räcka då mycket mat hamnar i knät.
Han började på dagis förra veckan och det verkar gå bra, det jag har hört är att det brukar alltid funka bättre på dagis än hemma, där ser de hur de andra barnen gör och gör likadant.
En annan sak som vi äntligen insett är att han äter bättre och kladdar mindre ju mindre uppmärksamhet han får vid bordet, ju mindre kladd blir det och desto mer hamnar i munnen. Det är inte lika kul att kladda om ingen ser..
Vi har även problem med att det pekas på allt, hela tiden, han ska ha mer mjölk, mer av det och det och det trots att han redan har av alla sorter på tallriken. Samma sak där, struntar vi i honom så lägger han av och äter av det han har.