• Svana

bortrest 3 veckor, nu fullt med små fjärilar i lägenheten

Vi har har varit bortresta i 3 veckor, kom hem igår. Jag upptäckte idag en massa små bruna fjärilar både på väggar och inne i ytterklädes-garderoben och i två skåp jag förvarar mat i (torrvaror) I de två skåpen var det massvis med fjärilar. De liknar lite natt-fjärilar och är jättelätta att fånga.

Vad tror ni de kan vara för fjärilar?

Är så rädd att det är malflugor som lägger ägg i mina kläder. Har plockat lavendel från trädgården och lagt i skåp och garderober i fall det nu är malflugor. Har ni andra tips?

• Svar på tråden bortrest 3 veckor, nu fullt med små fjärilar i lägenheten
  • Svana

Tack så hemskt mycket för svaret! Ser att det är en mottfjäril jag har att göra med. Fan, nu måste jag slänga allt i skafferiet. Hittade en i en nötpåse och en annan i Panna Cotta pulvret. Blähh!  Men tacksam att det inte var mal i alla fall, skulle vara synd för mina ylletröjor

• Nenne 71

Vet inte om lavendel hjälper mot mal. Använder man inte bara för att få bättre lukt o garderoben?

• maddy26

sånna fjärilar brukar komma med ekologisk frukt/grönsaker... Pröva att slänga allt och funkar ej det så ring Anticimex.....

• sweetpea

Mina föräldrar hade sådana, och hittade till slut ett gammalt russinpaketet i skafferiet fullt av larver. Att kasta allt borde hjälpa!

• Stealth

har ni inte taket fullt med larver med?

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Svana
    Stealth skrev 2010-08-31 13:57:15 följande:

har ni inte taket fullt med larver med?

Taket? 
  • Stealth
    Svana skrev 2010-08-31 14:08:19 följande:
    Taket? 
    ja, mottfjärilslarver kryper ju gärna upp i taket och blir puppor där.... av egen erfarenhet.... vi hade hundratals. Blöh.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Svana

Oj, Var det trätak? Vi har målad betong, kan de hänga sig fast där? Fy vad äckligt

Svar på tråden bortrest 3 veckor, nu fullt med små fjärilar i lägenheten