• Mayalotta

Ge mig ditt bästa fiskrecept!!

Fisk är nyttigt. Och jag tycker fisk är svårt! Jag vet att det finns många med mig och många av dessa har säkert ett eller ett par fiskrecept som de brukar laga, en "fiskparadrätt" typ. När man är gravid får man dessutom höra en eller ett par gånger; ät fisk 2-3 ggr i veckan. Jag har ungefär 4 fiskrecept som jag lagar och det kommer bli så tröttsamt i längden. Så snälla om du har ett favoritfiskrecept, dela med dig av det!

Här är mitt favoritfiskrecept

Fiskgryta med tomat och basilika

Strimla purjolök och skär champinjoner i önskvärt stora bitar. Stek dem i olja i en kastrull. Efter en stund häll på creme fraiche med tomat och basilikasmak (ca 2 burkar till 1 pkt, 400g fisk) Lägg i torskfilé eller annan vit fisk,  späd ev. med lite mjölk om mer sås önskas.  Smaksätt med finhackad basilika, helst färsk men fryst går också bra. Salta och peppra. Avsluta med lite riven ost som du låter smälta ner i grytan.

Servera med pressad potatis, ris eller couscous, kokt broccoli (för järnets skull) eller lättkokta haricot verts.

• Svar på tråden Ge mig ditt bästa fiskrecept!!
  • Miss Cee

Delar med mig av maträtten som fick maken på fall ;)

FISKGRYTA
    Hacka upp röd och grön paprika, minimajs och purjolök i strimor/mindre bitar.
    Bryn grönsakerna lite grann i olja i en gryta.
    Tillsätt några DL vatten (så att det täcker grönsakerna), lägg i en fiskbuljongtärning.
    Ta torsk eller annan vit fisk, tärna upp den (går bra att göra direkt från fryst) och lägg i gryta och låt allt koka på låg värme tills fisken är färdig.
    Rör ner en burk creme fraiche.
    Smaksätt med salt, vitpeppar och ingefära (i kryddform).
    Dessutom ca 3msk outspädd apelsinjuice.
    Red eventuellt med lite majzena om du tycker att det behövs.
    Servera med ris.

• oOLillaJagOo

VILTLAX, mums vad gott det är!! Och framför allt ENKELT! :)
    Ingredienser

ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar) 1 tsk salt 2 1/2 dl matlagningsgrädde 2 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond) 2 msk lingonsylt 1 krm svartpeppar 1 tsk timjan

1. Sätt ugnen på 225°C. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
    2. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
    3. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.
    4. Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, tex haricots verts, och gärna rårörda lingon

Ps. Jag brukar göra extra mycket sås.. tro mig, det går åt! :)

• Shaun the sheep

Bifogar min systers egengjorda fiskrecept, som är min nya favoriträtt!

400 g torsk
    1 burk creme fraiche saffran och tomat
    ½ purjolök
    2-3 tomater
    Ev. lite matlagningsgrädde
    Salt & peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
    Hacka purjolöken och skär tomaterna i bitar.
    Lägg (det tinade) fiskblocket i en ugnsfast form och salta och peppra efter smak.
    Häll över creme fraichen och eventuellt matlagningsgrädde,
    om du vill ha lite mer sås.Lägg ut tomaterna ovanpå.
    Ställ in formen i mitten av ugnen i ca. 30 minuter.

Servera med kokt potatis och nån god sallad.

Så jäkla gott!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Mayalotta

Underbart! Redan 3 nya recept att prova.. Och de varker alla vara i min smak, helt utan dill!

• Mallan76

Tycker fisk är betydligt lättare att tillaga än t.ex. kött. Fisk är svårt att misslyckas med!
    Jag tycker personligen fisk i all enkelhet är godare än gräddiga gratänger och dylikt, men det är ju bara min åsikt.

(Lax är nyttigare än vit fisk då den innehåller mer omega 3. )

Bara grilla några laxfiléer i grillpannan så att de blir så där lagon krispiga och goda, utan att bli torra.
    Mycket smör eller olivolja när man steker. Och så salta lite och droppa över lite citron.

Kokt potatis och så en valfri kall sås till. Romsås, (gräddfil, stenbitsrom och gräslök) sweet chilisås (creme fraiche + sweetchilisås) eller t.ex. tzatziki. (Matlagningsyoughurt+riven gurka+ pressad vitklök + salt)

• Mayalotta

Ja, visst behöver man inte krångla till det. Jag personligen gillar inte fisk som smakar för mycket... just fisk! Och dessutom har jag svårt för kalla såser, men alla är vi olika och alla tips är välkomna!

• saknad  längtan

Tacofisk med hemma gjort mos till

torskpaket

creamfraiche

tacosås

salt,peppar

krydda torsken som läggs i en form

blanda creamfraice,tacosås  häll över fisken sedan in i ugnen 45-50 min 225 grader

super gott!!!

Svar på tråden Ge mig ditt bästa fiskrecept!!