• panki2

Ventilation eller kondens torktumlare?

Ventilation eller kondens torktumlare?

Vilken är bäst?

• Svar på tråden Ventilation eller kondens torktumlare?
  • Silverkatten06

Beror väl på hur du bor? Generellt är väl ventilationstumlarna mer effektiva, men de kräver ju att du har möjlighet att installera en sån också...

• Linam370

Jag tycker inte det är nån skillnad i effektivitet på dem.
    Och kondenstumlaren kan du ju koppla slang på och dra ner i avloppet så du behöver ju inte tömma vattenbehållare på den heller.

• Silverkatten06
    Linam370 skrev 2010-08-30 22:21:24 följande:
    Jag tycker inte det är nån skillnad i effektivitet på dem.
    Och kondenstumlaren kan du ju koppla slang på och dra ner i avloppet så du behöver ju inte tömma vattenbehållare på den heller.
    Inte? Jag tycker det är grymt stor skillnad, men jag kanske bara haft otur med de kondenstumlare jag stött på.. 
  • Linam370
    Silverkatten06 skrev 2010-08-30 22:23:15 följande:
    Inte? Jag tycker det är grymt stor skillnad, men jag kanske bara haft otur med de kondenstumlare jag stött på.. 
    Eller så är det jag som haft tur med mina! =)
  • Fimpen72
    Silverkatten06 skrev 2010-08-30 22:23:15 följande:
    Jag håller med.
    Har kondenstumlare (2år gammal) och den är säkert 30-40% mindre effektiv när jag jämför med ventilationstumlare.
    Fast vi har ju inget val...
  • Suzy QX

Har haft både vanlig o kondens. Tycker båda torkar lika effektivt, men kondenstumlaren ger tillbaka mer i värme. Dvs istället för att spruta ut värmen så kondenserar den av fuktigheten och sprutar in överskottsvärmen tillbaka till huset.

Svar på tråden Ventilation eller kondens torktumlare?