• hivmamma

Fan, varför finns inga vettiga läkemedel för halsbränna?!

Fan fan fan va jobbigt det är med konstant halsbränna! Framförallt när man ska gå o lägga sig! Är hes och sårig/ont i halsen pga att sura uppstötningat frätt sönder halsen! Kommer vara sömnlös en natt till... IGEN!
    VARFÖR finns inga vettiga läkemedel mot halsbränna som man kan ta under graviditeten när man liter av skiten som mest??? Pepcid duo är ett fantaskiskt preparat som hjälper på en gång och 12 timmar framåt, MEN detta får man inte ta när man är gravid... Nej vi gravida fär nöja oss med skit gaviscon eller losec mups!

• Svar på tråden Fan, varför finns inga vettiga läkemedel för halsbränna?!
  • Lindreas

Men om du mår riktigt skit av det här så be en läkare om hjälp! Man måste ju förstås väga det onda mot det goda, och om en läkare skriver ut något som verkligen hjälper så är det ju okej!

• hivmamma

Hade det ännu värre förra graviditeten o då fick jag bara losec mups utskrivet... det kanske har ändrats sen dess. Nu kan man ju köpa de på apoteket receptfritt så jag har inte gått till läkaren den här gången... Är det någon som fått nåt annat utskrivet som FUNKAR??

• hivmamma
    Teskedsmamman skrev 2010-08-30 22:58:12 följande:
    Jag har fått omeprazol rthiopharm rekommenderat av läkare under graviditet.... fungerar utmärkt!!
    Är inte d samma som losec? eller har jag fel?
  • Sofiaochjonas

Har du prövat att dricka massor av mineralvatten? Det hjälpte för mig dom sista veckorna när jag hade helvetets halsbränna.

• Mamma till V och E
    hivmamma skrev 2010-08-30 22:58:50 följande:
    Hade det ännu värre förra graviditeten o då fick jag bara losec mups utskrivet... det kanske har ändrats sen dess. Nu kan man ju köpa de på apoteket receptfritt så jag har inte gått till läkaren den här gången... Är det någon som fått nåt annat utskrivet som FUNKAR??
    Detta har jag nu tagit nästan hela graviditeten. Räddade livet på mig.....
  • hivmamma

tycker inte att losec mups funkar... o de tar ju såå grymt lång tid innan det ens lindrar lite även om det inte tar bort helt... tar ju mer än 2 timmar.. Skulle kunna ta regelbundet var 12e timme men jag äter redan så mycket andra mediciner varje dag...

• Teskedsmamman
    hivmamma skrev 2010-08-30 22:59:27 följande:
    Är inte d samma som losec? eller har jag fel?
    Det är samma verksamma substans, men losec fungerar inte på mig, det gjorde O Rathiopharm... men man måste ta varje dag för att hålla uppe effekten.
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • FruFilur

Losec o omeprazol är samma sak, och finns receptfritt på apoteket. Är helt ok att ta under graviditet.

Jag kör en kombination av omeprazol o gaviscon, som funkar ganska bra. Men så får man ju se till att vara noga m kosten oxå, kaffe utan mjölk, juice, stark mat o annat går ju helt bort.... Å så sover jag halvsittandes m, för då kan inte det sura åka upp lika lätt!  

• Janina

Pepcid duo åt jag under hela graviditeten , jag pratade med min barnmorska om jag kunde ta dom och hon sa att det var ok . Prata med din bm och fråga vad hon säger ?

Svar på tråden Fan, varför finns inga vettiga läkemedel för halsbränna?!